Mätte upp 12,4 på batteriet och generator nu nyss när bubblan var igång igen... Stängde av bubblan och mätte 15,4 på batteri, ja, volt! Tog av polerna och mätte motstånd där emellan, 3 ohm. Kortslutning? Eller ska det vara 3 ohm mellan polerna oavsett?
Efter att ha mätt motstånd mellan polerna så mätte jag igen på batteriet, som var helt urkopplat. 17,6 volt och lite senare 18,5 volt.
Min gissning är batteriet har fått fnattran! Det ger en j...a massa volt, dessutom stigande, men det ger inte ifrån sig speciellt många ampere, troligen. Jag chansar på att köpa nytt batteri. Kan det vara klokt?
Övriga symptom är:
att vänster bromsljus har pajat, troligen trasig lampa, inte kollat. (Den var hel vid besiktning för 2-3 veckor sedan)
att vänster blinkers, både fram och bak blinkar fortare än de på högra sidan. (Det gjorde de inte vid besiktning för 2-3 veckor sedan)
Lite märkligt alltihopa tycker jag.
Hur fungerar egentligen laddningen på bubblor? Generator med kol? Laddningsrelä? Laddningsregulator?
Bubbla 73:a, röd med motivlack :-) Med röd plysch inuti i kontrast till det vita.