1

Igår var bubblan, en 73:a, plötsligt utan ström två gånger.

Mätte över batteri polerna och generatorn, det blev 12,4 volt. Stängde av och kopplade loss batteriet, det mätte plötsligt 15,4. Någon timma senare var det uppe på drygt 18 volt.
Imorse var batteriet på 19 volt. Hmm... Kunde laddningsregulatorn ha överladdat batteriet så pass att det fortsatte att överladda sig självt?

Det visar sig att mätinstrumentet inte fungerade som det skulle.

Bara att börja om från början med mätningarna.

Nåja, det nya batteriet är inte monterat. Och det gamla kanske är okej ändå.

Vilka matvärden ska det vara på batteriet?
Vilka mätvärden ska det vara på generatorn? Visst ska generatorn mätas med kablarna bortplockade?
Hur mäter jag laddningsregulatorn? Vilka värden ska det vara på regulatorn?

Börjar få lite panik snart... Behöver helst en fungerande bubbla tills på tisdag.

Bubbla 73:a, röd med motivlack :-) Med röd plysch inuti i kontrast till det vita.

2

Ett nytt batteri bör väl ligga på drygt 12V när bilen är avstängd. När motorn är igång och varvar lite mer än tomgång bör spänningen vara på drygt 13V och helst 13.5 V om regulatorn är bra.

3

Otydliga jag...
Jag har inte mätt något på det nya batteriet, inte monterat det eftersom mätinstrumentet felade för mig. 
Det var det gamla batteriet som fick höga spänningar. Dock sade batteri laddaren att batteriet fungerar som det ska.
Tror att jag monterar det gamla batteriet och gör om mätningarna. Fast imorgon. Är på väg till Kalmar just nu.

Hur gör jag korrekta mätningar?

Bubbla 73:a, röd med motivlack :-) Med röd plysch inuti i kontrast till det vita.

4 Senaste redigerad av johan_l (2013-06-01 23:45:41)

Överladdar du batteriet är det INTE bra (läs tex http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_battery) men dett är ju med motorn igång som man mäter det.

Men som jag förstår det är det när batteriet är losskopplat som det ger för mkt spänning, vilket är konstigt då cellerna på blysyra ska ge ca 2V styck och fysikaliskt inte kunna leverera mera.

Har du för hög laddspänning, ta det lugnt så du inte kokar/spränger batteriet!!! Kolla att ditt mätinstrument funkar innan du sitter med ansiktet över batteriet. Batterisyra och knallgas är inte att leka med!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)