1

Jag fattar inte hur de menar att tändningen ska stå i min rephandbok.

Det står att AD med motornummer upp till xxxxxx ska ligga på 0 grader. Det står också att AD (utan några motornummer) ska ha 7.5 grader förtändning.
Mitt motornummer kommer efter XXXXXX, ska jag då ha den senare inställningen?

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

2

Det kan inte vara så att det mäts med och utan vakuum tillkopplat.
Jag har Vw:s egna databok hemma som jag kan kolla i efter jobbet.
Jag kommer iaf ihåg att AS motorn ska vara 7,5° med frånkopplat vakuum.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Jo det stämmer, någon av dem var med slangen borta. Bilden intill de tidiga motorerna visade på ett svänghjul med flera markeringar medan det för den sistnämnda bara fanns en markering.

Nu tror jag förresten att jag svarade åt mig själv eftersom jag bara har en markering... Tillsammans med ditt svar om AS så borde jag ju ha samma, för det enda som skiljer mot AD är väl att det är växelströmsgenerator på AS?

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

4

Goggleman skrev:

....för det enda som skiljer mot AD är väl att det är växelströmsgenerator på AS?

Iaf vad gäller biten som berör tändningen. ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

http://forumbilder.se/CEB5T/20130519-180533.jpg

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

Bilden sa allt! Tack!  ICQ/ab

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

7

Oj vad bra det blev!

Den svarade fruktansvärt dåligt efter att man släppt gasen på låga varv, men efter ventil- och brytarspetsjustering samt då tändinställningen så blev den som ny! ICQ/ab
Den gick betydligt bättre bara genom att jag ökade på gapet till brytarspetsarna, men tändningen blev pricken över i:et. Man får vara nöjd med sina stora mekinsatser ibland. ICQ/ad

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

8

Jag lånar den här tråden lite, hoppas det är ok ICQ/ab
Jag har en 1600 dp som jag ska ställa tändningen på, motor nummer: AD 75 14 97 och som jag förstått det ska den alltså ställas 7,5grad före ö.d.

Jag har bara en markering i min remskiva och antar att det är ö.d. , så jag tänkte försöka mäta ut vart 7,5grad är. Men nu till min fråga, måste jag ha motorn igång och använda stroboskop för att ställa tändningen? ( och vacum frånkopplat eller måste det vara pluggat också?  ) eller kan jag ställa tändläget på 7,5grad före ö.d med en vanlig testlampa då motorn är avslagen?

Tacksam för svar ICQ/ab

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...