Idag var jag ute på lite äVWentyr
Det började för flera år sedan att jag fick ett tips om en tidig 25hk motor samt en 30hk Bussmotor.
Ryktet sa att det funnits en splittbagge på gårn när det begav sig....
Men åren gick och jag fick aldrig tillfälle att komma och titta, ytterligare år gick och tipsarens son började på fordonsgymnasiet uppe i Bollnäs där Thomas Å är lärare samt ägare av en tidig Barndoor panel....och det är ju klart att sonen börjar snacka en massa om alla VW grejer som gömmer sig på gårn!!
Nu började paniken sprida sig i kroppen att nu blir jag "blåst" på hel härligheten
I vintras så skulle Thomas ner till Sala för att göra ett studiebesök hos sin elev som praktiserade på en lokal traktorverkstad, och då skulle han även bli visad stället där grejerna stod.
Men på någe konstigt sätt lyckades jag lura med mig själv på denna tripp
och konstaterade att de 2 bussdörrar som Thomas blivit lovad var jäkligt fina och fyller hans behov av dörrar perfekt! Själv gick jag inte helt lottlös ur den vinterdagens skrotspaning, jag fick med mig hem ett stycke halvslut/halvbra sidolämm till enkelhyttspickis som är renoverbar.
Men tyvärr så gick det inte att komma in i ladan för att kolla in motorerna för dörrarna var blockerat av "gigantiska" snöhögar!!!
Jaja, vi får ta det någon annan gång...
Och idag var det någon annan gång
Farbrorn ringde i eftermiddags och funderad om vi skulle åka ut å kolla lite? Självklart sa ju jag
Hämtade upp honom efter jobbet och så for vi ut.
Denna gång gjordes en grundligare genomgång av ägorna, dels söktes det efter om det fanns någe fler lämmar till pickisen och även annat VW relaterat.
Till slut så öppnades porten till utrymmet där den tidiga 25hk motorn skulle stå....MEN som vanligt så visade det sig vara "just Another 30hp" Faaan osså!!
Men efter att jag torkat tårarna så såg jag att det tammetusan var en 20-märkt Barndoormotor som var gjord den 10e Januari -55.....och min pickis är ju gjord i Januari-55
Jippiii! En perfekt kandidat till denna vagn den dagen då den ska originalhöjas.
Blev ju minst sagt nöjd med detta
Och beträffande 25hk motorn så var det nog mest en skröna...den andra motorn som fanns på gården var också en 30hk fast bara baggemärkt...
Efter lite detektivarbete och utfrågning av brodern på gården så visade det sig att VW betåndet på gårn varit följande: en -55 Barndoorbuss, 1st pilpickis enkelhytt-57-59 någonting, 1st -67 enkelhyttspickis som trimmats med en motor från en 411 eller 412 "gick som en raket"
samt någe nyare bagge/ar, det eventuellt äldsta kanske varit någon oval utöver Barndoorn.
Klart trevlig afton har det varit.
Post's attachments
WP_20130530_004.jpg 266.03 kb, 167 downloads since 2013-05-30

WP_20130530_009.jpg 169.99 kb, 183 downloads since 2013-05-30
Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet