Har länge tänkt starta en projekttråd och äntligen får jag tummen ur.
När jag köpte min gamla splitbuss så tipsade säljaren mig om att det stod en baybuss på hans gata som dessutom var nära där jag bor. Tänkte inte mer på det då utan var då nöjd ägare till splitbussen. En solig vårdag förra året tog jag en sväng på Vespan i grannskapet och snubblade på bussen och ägaren.

Pratade med han och han kunde tänka sig att sälja den då han hade lite för många projekt. Sagt och gjort skulle jag komma förbi några dagar senare så skulle vi fortsätta prata. Tyvärr var han svår att få tag på igen och efter några försök gav jag upp. Det dröjde ända till oktober innan jag chansade och ringde gubben igen och han svarade direkt. Han sa att han var mogen nu och att vi skulle ses dagen efter. Glad i hågen gick affären igenom på traditionellt sätt med fika, bulle och historien om bussen. Ny utbytesmotor satt i och den gamla medföljde, samt lite extragrejer. Det visade sig vara en riktig westfalia från -73, automat, som gått ca 19' mil. Intagen från Tyskland sent 80-tal. Full dokumentation och alla instruktionsböcker fanns. Westfalia Berlin inredning med helbredd på sängen bak. original klädsel och gardiner. Bussen rullade trots att den stått sen 1995. Drog upp den på släpet och linkade hem genom området.

Efter att ha hängt i ett batteri startade den direkt, men hostade rätt rejält. Bytte stift och efter det gick den att köra hjälpligt. Backade upp den mot garaget och rev ur förgasarna för renovering. Bytte det läckande avgasröret till ett dubbelpipigt empi och snyggade till motorrummet. Stor service på motorn och efter det gick den riktigt bra. Bromsarna däremot var riktigt trötta så den pallades upp och fick nya rör, bromsslangar och renoverade ok, plus backar fram och bak.

I samma veva fixade jag upp ett par trötta slotmags jag köpt på mig. Kromglans is the shit!

Blev riktigt läckra och ger bussen lite 70-80 tals stuk.

Lite polering med rubbing och den blev bra mycket bättre i lacken. Fast väldigt mycket stenskott och lite bättringar med annan kulör lite här och där.

Inredningen gicks över(kan tipsa om biltemas galonrengöring och vinylglans), stereo sattes in och alla extralampor kopplades in och fick nya lampor samt att jailbars sattes dit

Efter lite annat småplock besiktigades den igår och gick igenom. Fick en etta på diffus ljusbild och notering om rost i hjulhus... Och jag som oroade mig för rostiga sparklådor och klonkande framvagn(spindelleder). Småskrek av glädje ut det jag ville förmedla efter det besöket. Grym känsla att ratta bussen efter allt som gjorts och drömmar om att köra den i sommar.

Mitt mål är att ha den som rullande renoveringsobjekt, där rost ska lagas och utseendet bättras. Står dock i valet och kvalet om jag ska låta den vara helt original eller ta bort reservhjulskåpan, lacka tvåfärgad och sänka... Vad tror ni?
Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

e ju ganska så praktiskt med reservljulet ur kupen. + att det hör till bussen stil sas.