1

hej. nu har 1500dran börjat slamra som bara den, är det motor ras som är på G eller kan det vara något enkelt?
det slamrar mindre när motorn belastas. jag kan röra vevaxeln fram och tillbaka (heter det axialspel?) ca 1,18mm (mätat med digitalt skjutmått). har läst att det ska vara ett visst spel där men vet inte hur mycket. motorn är renoverad för några hundra mil sedan. och jag har kollat ventilerna och det är inte för stort ventilspel. väldigt fel tillfälle för bilen att rappla kan man ju tycka!

Väldigt tacksam för svar! jag är bara en amatör så alla svar ger nog något!:)

2

Axialspelet ska vara 0,1. Det där låter som något allvarligt är på gång, kan vara svänghjulet som släppt. Kör den inte mer utan ryck motorn och kolla.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

okej då har jag något att göra idag med..

4

Om det är svänghjulet måste du ta bort det och kolla ytan, stiften och hålen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

har tagit ur motorn nu. vi hittade en stift som liknar det som sitter i nållager. sen var en av fjädrarna eller vad man ska kalla det som sitter på tryckplattan lösa så att ringen som sitter mot urtrampningslagret var sne.

6

tack för hjälpen! nu har jag shimsat vevaxeln och bubblan spinner som en katt!

7

Du kontrollerade inte varför det var så stort axialspel?

Ali G

8

att det var ett stort axialspel berodde bara på mig, när jag renoverade motorn i höstas så hade jag ingenaning om att man skulle justera axialspelet. det var första gången jag renoverade en bilmotor. tack för tipsen!

9

Då undrar jag hur eu gjort med alla andra lagerspel och toleranser?

Ali G