1

hej! igår fungerade bilen som den skulle och idag var jag och tog körkortet och när jag kom hem och skulle ut och åka själv för första gången så är det ju självklart att något ska vara fel.

det som händer när jag kör är att han svartryk lite vid gaspådrag, huckrar och smäller. han orkar aldrig komma upp i varv när man kör, just så pass att han orkar på 2an. jag hörde också att det slamrade från motorn och tänkte suck. motorn är renoverad för ca 500 mil sedan. såg även att filtret efter pumpen aldrig får riktigt mycke bränsle, kan plastgrejen under pumpen gått sönder och den ligger där nere och skramlar eller är det ut med motorn som gäller? märkte också att jag kan röra vevaxeln fram och tillbaka, ska man kunna göra det? hur mycket ska det kunna röras?

Ny tank.
nytt bränslefilter innan pumpen, det som sitter efter pumpen är nästintill nytt.
nya tändstift för ca 5-10 mil sedan.
packningar i förgasaren är bytta alldeles nyss men inget annat i gasaren.

är väldigt tacksam för hjälp.

2

justera/kontrollera ventilspel, tändning och förgasare. I den ordningen. Svart rök tyder på fet blandning men rör inte förgasaren innan tändning och ventilspel är korrekt.

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

3

Annars kan du kolla/justera brytaravståndet så kommer den säkerligen att fungera sedan

Lycka till

bugnbus.se

4

nu går bilen inte överhuvudtaget, men jag ska kolla det ni sagt!

5 Senaste redigerad av vesterberg (2013-05-25 11:00:50)

nu har jag bytt till nya tändstift igen, rengjort hela förgasare, kollat ventilspel och brytar avståndet (det ska väl vara 0,40?).

jag satte ett tändstift direkt efter tändspolen och provade ifall jag hade gnista och det hade jag, fin gnista. jag satte dit alla tändkablar på motorn och tog stroboskop lampan och skulle kolla ifall tändningen stog rätt men jag märkte då att strobon bara tändes ibland, inte varje gång tändstiftet skulle tända och det är inge fel på strobon. det betyder alltså att jag inte har gnista varje gång motorn vill ha gnista?

nu när man gnuggar så blir det avgaspoffar med eld och förgasarsmällar

snälla hjälp mig nu!!:(

6

Om du har monterar givaren till stroben på 1ans cyl så tänder det 1 gång vartannat varv och det är helt rätt.om det skjuter tillbaks i förgasaren så är det nog tändkablarna som sitter i fel ordning,
det ska vara  1432 i tändföljd.
                                                            I
                                                  cyl3            cyl1
                                                  cyl4            cyl2

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

7

Bild på hur det ska vara(hittad här på forumet)  ICQ/ab

Post's attachments

6380.jpg, 81.08 kb, 1089 x 444
6380.jpg 81.08 kb, 701 downloads since 2013-05-25 

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

8

problemet är att 1ans cylinder inte får gnista vartannat varv utan ibland är det längre mellan gnistorna. tack så mycket!

9

Prova med ett annat lock och rotor och sen kablar Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

10

Det är vansinne att byta delar på måfå. Ta reda på var felet och åtgärda det felaktiga. Börja med att mäta resistansen i tängkablar, rotor och tändstiftshattar. För ett brytartändsystem max sammanlagda resistans från tändspole fram till tändstift 15 000 Ohm. Kolla så att det inte finns sprickor i fördelarlocket! Många fabrikat av tändkablar har för hög resistans för att fungera bra under alla förhållanden på äldre bilar.

11

hur mätar man resistansen? kan du beskriva hur man ska göra?
det är nog dax att byta tändkablar, rotor, brytare och fördelarlock för det har nog inte gjorts på ett tag.

12

nu har jag bytt fördelare till en bosch 009 och har nya tändkablar. den avgaspoffa fortfarande och vägrar starta

13

ang avgassmällar, så gjorde min bubbla lite förut och gick knepigt, det berodde på läckage vid ljuddämparen, infästningen mot toppen, lite avgasbandage där på min som tillfällig lösning sen gick den bra igen ICQ/ab
Bara en ide ICQ/ad
Mvh

14

har fått till allt nu. jag tänkte helt fel når jag ställde in fördelaren. jag vred den åt fel hål haha! tack för hjälpen alla!