1 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2013-05-27 08:54:07)

Som du kanske minns har jag här på forat tidigare frågat "Var läcker det?", en i sin enkelhet ganska korkad fråga som ändock fick bra svar. De flesta var rörande eniga om att bensintanken läckte pga rostskada. Eftersom jag sätter stor tillit till Den Samlade Kunskapen här inhandlades en st NOS bensintank från en just nu icke namngiven bildemonteringsfirma. Ett par dagar senare låg tanken, prydligt paketerad i tredubbla lager wellpapp, hemma i mitt garage.


Fas 1: Tankrengörning
Pga av olika orsaker - andra projekt såsom stödmursmurande och flaggstångsetablering - har det dröjt tills igår inan jag tog itu med tankbytet. Tanken packades upp och inspekterades, Ser ju fint ut, det här. Men... det är något i tanken... Bäst att blåsa rent...

Efter en liten stund insåg jag att endera familjen Mus eller paret Fågel hade blivit hemlösa när tanken skickades iväg.

http://nyamacken.se/garaget/Kopia%20av%20IMG_1443.JPG

Med hustruns biffvändningspincett fick jag ut det som du ser på bilden, men eftersom jag genom att skaka denen hörde att det fanns bra mycket mer kvar i vinklar och vrår fann jag ingen annan råd att, hur motbjudande det än var, spola ut den med vattenslangen.... Och jag kan försäkra dig, käre läsare, att det var nog klokt; det fanns verkligen massor av liknande skit i tanken!


Fas 2: Lyften

Jaha, då är det dags att krypa in, då. Medan tanken, spolad och ren- och torrblåst, stod på högkant för vädring skred jag till verket. Jag förstod att det gällde att få upp bussen en rejäl bit för att kunna kravla runt och lossa alla slangar, och för att kunna skruva loss fästbanden. Naturligtvis har jag pallbockar, pålitlitliga sådana, men eftersom jag skulle göra jobbet på gårdsplan kändes det inte som en bra idé. Ahh! Jag fick ju ett par Leca-block över från projektet The Wall!

http://nyamacken.se/garaget/IMG_1447.JPG

Såja! Det ska väl räcka! (Och ja, det räcker alldeles lagom.)


Fas 3. Demontering

Själva demonteringen är inte mycket att orda om. Med en snabb repetition i rep.handboken i minnet, och skyddsglasögon på, var det bara att sätta igång. Påfyllningsrör bort, check. Avluftningar bort, check. Ut- och returledning bort, check. Just här var det förnuftigt at ha glasögon. Trots att det bara var "en liiiiten skvätt" soppa kvar i tanken fick jag lite dropp i ansiktet, men det var ju inga problem. ögonen var skyddade, och En Riktig Karl kan väl ha 95 Blyfri i stället för rakvatten...

Nu var det dags att lossa de två fästbanden som håller tanken. Med en förberedande dusch WD-40, denna magiska vätska, var det inga problem att få bort de två bultarna i framkant. För att inte riskera att tanken plötsligt skulle dråsa i backen stöttade jag med lilla domkraften, och lät sedan tanken sjunka ner på backen. En plastback, dvs.

http://nyamacken.se/garaget/IMG_1449.JPG

Nu var det bara sladden till tankmätargivaren kvar. Schwipp, bort med den.


Fas 4. Felsökning

Tja, sökning och sökning... En snabb visuell kontroll bekräftade det de flesta här förutspått: Rost!

http://nyamacken.se/garaget/IMG_1446.JPG

http://nyamacken.se/garaget/IMG_1445.JPG


Fas 5: Återmontering

På grund av rådande Mors Dag, vilket alltid firas med barn och gräddtårta, och att det började hällregna fick denna fas skjutas upp till idag. Men det står ju i rep.handboken att återmontering görs i omvänd ordning, så det skall väl inte vara några problem. Eller....

Tack till dig som orkat läsa ända hit!  ICQ/ae

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

2

Rostskydda nya tanken ordentligt innan du skruvar upp den!

3 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2013-05-27 12:50:24)

Jo, jag funderade på hur och med vad. Vad tror Du om denna?

http://nyamacken.se/garaget/hagmans.jpg

och sedan ett lager av denna?

http://mekonomen.se/systemmedia/product/41-H11371/underredsmassa-svart.jpg

Annars tar jag, som alltid, tacksamt och ödmjukt emot tips  ICQ/ae

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

4

Hur gick det? E den fääädig ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Hehe... Visserligen skrev jag att monteringen uppsköts till idag, men med "idag" menas "ikväll".
Tänker snurra förbi Mekonomen på vägen hem för att införskaffa ovan presenterade Hagman-produkter
för att rost- och stenskottskydda den ordentligt innan den skruvas tillbaka.

Jag har också framför mina synpunkter på att den var full med skit - få se om och isf vad de svarar.
Rapport följer.

ICQ/ad

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

6 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2013-05-28 09:48:14)

En liten uppdatering, om ett litet framsteg.

Igår blev det bara lite mek med tanken till Irene, dvs meket bestod i att jag strök på underredsmassa i ett par omgångar.
Svårt att se på bilderna kanske, men jag är nöjd iallafall. Ytan kommer säkert att vara motståndskraftig mot stensprut etc.

http://nyamacken.se/garaget/tank1b.JPG

Close up

http://nyamacken.se/garaget/tank2.JPG

Dessutom hörde bildemont.firman av sig. De bad om ursäkt för "någon bott i tanken" och erbjöd "en mindre sjustering" (!) av priset vid nästa beställning.  ICQ/ae

Ikväll ska den monteras. Det är iallafall själva tanken...

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

7 Senaste redigerad av michaelth (2013-05-28 11:18:11)

Hans-Örjan skrev:

En liten uppdatering, om ett litet framsteg.


Det är iallafall själva tanken...

ICQ/ag Skönt att det tänks ICQ/ad .. Blir säkerligen jättebra med rostskyddet.. Om man tänker hur länge det höll innan utan dyliks skydd!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2013-05-29 11:45:42)

JOB DONE!

Så kom då stunden när allt skulle falla på plats. Den nya tanken försågs med slangar och nivågivare, och placerades i utgångsposition.

http://nyamacken.se/garaget/klar.JPG

Se'n var det bara - vilket är ett förbjudet ord - att sätta igång. Bökigt och ganska trångt var det. Det enskilt svåraste var faktiskt att få avluftningarna på ovansidan på plats. Det finns inte mycket space att vingla på, och med mina frökenhänder var det j-vlig knepigt att få i slanganslutningarna. Men... det gick till slut.

Genom att lyfta tanken på plats i framkant och stötta med lilla garagedomkraften i bakkant fick jag nivågivarkabel och avluftningarna till höger och vänster expansionskärl (Jag visste inte att det fanns så'na. Varför behövs de?) men avluftningen i framkant, den som löper tvärs över, och påfyllningsavluftningen kom jag inte åt förrän tanken nästan var på plats. Nästan, inte helt, för då fick jag inte in handen...

Nåväl, till slut så satt tanken på plats, och alla slangar ordentligt fästa. Nu var det bara.. FEL! Nu återstod påfyllningsröret och dess infästning i karossidan. Vid det här laget var jag rejält öm i kroppen efter allt krypande och kravlande under bilen, och antagligen trött i mössan. Djupt koncentrerad på att inte sumpa någon av de tre små skruvarna till kragen ner i tanken satt jag och försökte hitta hålen i ringen bakom.... Tre hål i en cirkel sitter i min värld med 120 grader vinkel, men VW's konstruktörer tänkte nog "Varför inte skoja till det lite? Vi sätter dem lite random..." Eller så var det bara jag som var ivrig att göra det sista, och därför var lite lite ouppmärksam. Nästan-klar-syndromet, du vet...

Allt åtdraget, kopplat och klart. Lite (!) bensin fylldes på, och anslutningarna kontrollerades. Inget läckage. Skönt. Provstart... Körde tändning på-av ett par gånger för att elpumpen skulle fylla systemet. Och så... WROOM! Hurra!

Job done.


Epilog

När jag tittar på den gamla tanken är det inte svårt att förstå varför den rostat... Fina grus-och sandfällor som samlar fukt ger bra grogrund.

http://nyamacken.se/garaget/grus2.JPG

http://nyamacken.se/garaget/grus3.JPG


Lessons learned

  • Jag skulle aldrig göra det här jobbet för att montera en begagnad tank - om den inte är jäkligt fin. Med allt bök och svett är det självklart att välja att montera en ny.

  • Även om det bara är en bild i rep.handboken, plus lite text, är det klart underlättande att ha en.

  • För övrigt är ordet bara som sagt ett förbjudet ord. Bara ngt kvar skall uttryckas som Nu återstår... Allt kan krångla! Även det sista lilla. (Och inte så sällan gör det det...)

  • Som alltid gäller att glädjen över lågt pris varar inte lika länge som besvikelsen över låg kvalitet. I det här fallet gällde det min nya slangklämmor. (Uttrycket lånat från en forumkamrat.)

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89