Som du kanske minns har jag här på forat tidigare frågat "Var läcker det?", en i sin enkelhet ganska korkad fråga som ändock fick bra svar. De flesta var rörande eniga om att bensintanken läckte pga rostskada. Eftersom jag sätter stor tillit till Den Samlade Kunskapen här inhandlades en st NOS bensintank från en just nu icke namngiven bildemonteringsfirma. Ett par dagar senare låg tanken, prydligt paketerad i tredubbla lager wellpapp, hemma i mitt garage.
Fas 1: Tankrengörning
Pga av olika orsaker - andra projekt såsom stödmursmurande och flaggstångsetablering - har det dröjt tills igår inan jag tog itu med tankbytet. Tanken packades upp och inspekterades, Ser ju fint ut, det här. Men... det är något i tanken... Bäst att blåsa rent...
Efter en liten stund insåg jag att endera familjen Mus eller paret Fågel hade blivit hemlösa när tanken skickades iväg.
Med hustruns biffvändningspincett fick jag ut det som du ser på bilden, men eftersom jag genom att skaka denen hörde att det fanns bra mycket mer kvar i vinklar och vrår fann jag ingen annan råd att, hur motbjudande det än var, spola ut den med vattenslangen.... Och jag kan försäkra dig, käre läsare, att det var nog klokt; det fanns verkligen massor av liknande skit i tanken!
Fas 2: Lyften
Jaha, då är det dags att krypa in, då. Medan tanken, spolad och ren- och torrblåst, stod på högkant för vädring skred jag till verket. Jag förstod att det gällde att få upp bussen en rejäl bit för att kunna kravla runt och lossa alla slangar, och för att kunna skruva loss fästbanden. Naturligtvis har jag pallbockar, pålitlitliga sådana, men eftersom jag skulle göra jobbet på gårdsplan kändes det inte som en bra idé. Ahh! Jag fick ju ett par Leca-block över från projektet The Wall!
Såja! Det ska väl räcka! (Och ja, det räcker alldeles lagom.)
Fas 3. Demontering
Själva demonteringen är inte mycket att orda om. Med en snabb repetition i rep.handboken i minnet, och skyddsglasögon på, var det bara att sätta igång. Påfyllningsrör bort, check. Avluftningar bort, check. Ut- och returledning bort, check. Just här var det förnuftigt at ha glasögon. Trots att det bara var "en liiiiten skvätt" soppa kvar i tanken fick jag lite dropp i ansiktet, men det var ju inga problem. ögonen var skyddade, och En Riktig Karl kan väl ha 95 Blyfri i stället för rakvatten...
Nu var det dags att lossa de två fästbanden som håller tanken. Med en förberedande dusch WD-40, denna magiska vätska, var det inga problem att få bort de två bultarna i framkant. För att inte riskera att tanken plötsligt skulle dråsa i backen stöttade jag med lilla domkraften, och lät sedan tanken sjunka ner på backen. En plastback, dvs.
Nu var det bara sladden till tankmätargivaren kvar. Schwipp, bort med den.
Fas 4. Felsökning
Tja, sökning och sökning... En snabb visuell kontroll bekräftade det de flesta här förutspått: Rost!
Fas 5: Återmontering
På grund av rådande Mors Dag, vilket alltid firas med barn och gräddtårta, och att det började hällregna fick denna fas skjutas upp till idag. Men det står ju i rep.handboken att återmontering görs i omvänd ordning, så det skall väl inte vara några problem. Eller....
Tack till dig som orkat läsa ända hit! 
1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

Skönt att det tänks