Hej, jag söker 2 st 181-fälgar (The Thing, "Kübelwagen") i bra renoverbart skick.
Tack på förhand
Jörgen
Göteborg
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Delar köpes » 2 st Typ 181-fälgar
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej, jag söker 2 st 181-fälgar (The Thing, "Kübelwagen") i bra renoverbart skick.
Tack på förhand
Jörgen
Göteborg
Ursäkta mitt inlägg, men är det inte samma som 14" 5/205 buss? Eller hade Thing egna?
70-72 har 15" buss. sen kom irs-bakvagnen och 14" fälgar
Jag har 14" bussfälgar också men de har annat offset.
//Jörgen
Aha... men 5/205 typ3 då? Skulle de kunna funka? Ber om ursäkt om jag grötar i din tråd, säg bara till om du vill att jag ska ta bort mina inlägg! 
Ingen fara! Det är bara bra. Problemet är att jag inte kan svara på frågan.
När jag köpte bussen, från USA, så satt det två olika slags fälgar på. Två av varje. Och jag gillar 181-fälgarna bättre då de har en djupare offset. Så därför försöker jag få tag på två 181-fälgar till.
Tacksam för all input!
//Jörgen
Jag har fått förklarat att det är en 181 fälg jag har liggande.
Ser ut som bussfälg men har inga clips utan kapsel kläms fast som på nyare fälgar.
Hmmm...... de 181 fälgar jag har, de har clips... Kanske är de äldre? Tyvärr inga bilder utan kapslar men denna är 181-fälg.
//Jörgen
Och detta är bussfälg till en 66:a.
//Jörgen
Hmmm...... de 181 fälgar jag har, de har clips... Kanske är de äldre? Tyvärr inga bilder utan kapslar men denna är 181-fälg.
//Jörgen
Är detta en 181 fälg 14" för IRS med stora bultcirkeln?
Den sitter på en 66:a buss. Hoppas detta är svar på frågan
//Jörgen
Hittade detta på nätet, kanske hjälper:
Wheels and tyres
From 1970-1973 the VW 181 was fitted with 4.5J x 15" wheels and 165 R15 tyres. These are the same four slotted wheels as on the split screen type 2.
From 1 March 1973 onwards VW 181s had unique 5JK x 14" wheels fitted with 185 R14 tyres. These VW 181-only (they have a 181- part number) are different from other 5JK x 14" VW wheels in two major respects:
The off-set dimension is greater than the other 14" wheels such as those used on the type 2. Use bus wheels on your VW 181 and everything will scrape a bunch.
The original VW 181 wheels are un-slotted, solid centred. All other 14" VW wheels are slotted.
Largest tyres that can be fitted to VW 181s are 205/75 R15 tyres. This requires several things to make it work. First you will need the 15 inch wheels to have the stock offset. Next, the suspension must be in good shape with no sag to prevent rubbing. If you are staying with the 14 inch wheels, 205/75 R14s will work nice. Possibly one can use a 215/75 R14 with little problem as well.
Tack för info! Då verkar det ju tyvärr som om de 14-tums 181-fälgarna som jag har är ganska ovanliga. Kanske inget att hoppas på att man kan få tag på två till
I så fall så kör jag på originalfälgarna.
//Jörgen
Kolla Thing-annonstråden på TheSamba annars? Finns en del där. Frakten blir ju lite dyr men fälgarna överlag verkar ganska OK i pris.
Jag har handlat en del från US men jag vet inte om det är värt det i detta fallet... Jag håller tummarna att det flyter upp några i Sverige...
//J
Ursäkta mitt intrång i denna tråd, måste bara undra lite.
Om det bara är ET som skiljer på dessa fälgar, varför inte kapa lös centrum och flytta det inåt?
Om dessa fälgar är byggda på samma sätt som 15" bubbla fälgar så är det bara att släppa på några svetssträngar och flytta,rikta och sveta igen...
Bara en tanke, ursäkta OT
det satt 14" på min 181a när jag hämtade hem den, ska försöka ta en bild på dom. Kan ju vara bussfälgar oxå
Mitt reservhjul ser ut som den 181 fälg du har.
Kan kolla imorgon, i och för sig bara en men kanske bättre än inget 
Ursäkta mitt intrång i denna tråd, måste bara undra lite.
Om det bara är ET som skiljer på dessa fälgar, varför inte kapa lös centrum och flytta det inåt?
Om dessa fälgar är byggda på samma sätt som 15" bubbla fälgar så är det bara att släppa på några svetssträngar och flytta,rikta och sveta igen...Bara en tanke, ursäkta OT
Det är ju såklart en möjlighet. Men jag börjar med att kolla efter 181-fälgar först och sedan får vi se.
//Jörgen
det satt 14" på min 181a när jag hämtade hem den, ska försöka ta en bild på dom. Kan ju vara bussfälgar oxå
Ja kolla gärna! Det är lättast att se efter om de inte har några slitsar i centrum, de är helt solida. På bussfälgarna är det tunna slitsar. Se bilderna ovan.
//J
Mitt reservhjul ser ut som den 181 fälg du har.
Kan kolla imorgon, i och för sig bara en men kanske bättre än inget
Ja absolut en bra början! Kolla gärna.
//Jörgen
Mitt reservhjul hade minimala slitsar så jag vet inte riktigt vad det är då? 
Mitt reservhjul hade minimala slitsar så jag vet inte riktigt vad det är då?
Kolla på min bild ovan som man ser en tunn slits på. Om den är sån så är det en bussfälg.
//Jörgen
dom som satt på min 181a var nog bussfälgar oxå då
lowang skrev:Mitt reservhjul hade minimala slitsar så jag vet inte riktigt vad det är då?
Kolla på min bild ovan som man ser en tunn slits på. Om den är sån så är det en bussfälg.
//Jörgen
Ja, jag har ju fyra bussfälgar och så den här udda med pissesmå slitsar men då får det stanna bakom förarstolen då 
Kolla annars vwnettet.dk då är ju glada i jagtvogne 
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Delar köpes » 2 st Typ 181-fälgar
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.