1

Hej...

nån som kan ge mig ett tips på hur man lättast får bort generator & fläkten på en 1600 motor.
måste ha loss detta då troligt vis ett lager där inne håller på att skära låter som ett litet malverk. ICQ/ac
måste man ta bort insugningsröret?
tips vad som kan va fel motages tacksamt.

hade ju hoppats på att kunna köra luftkylt till Bug Run, men som vanligt är det nåt som skall skita sig i slutändan..

2

Kan mkt väl vara lagret. Lossa fläktremmen och snurra på generatorn så hör och känner du det. Jag tycker det går ganska smidigt att ta ur generatorn/fläkt med motorn i bilen.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6084

3 Senaste redigerad av nivek75 (2013-05-27 20:08:06)

Har lossat  remmen, och snurrat på hjulet/axlen troligen lagret som är kasst låter bara i vissa lägen.
har lossat 4 st 10mm små bult(jävlar) generatorn är lös  har även lössat generatortornet  men får inte ut "paketet" då plåten tar iinsugningsröret.,
Eller skall man plocka isär generatorn?
då mitt Etka inte funka för tillfället så har jag inte tillgång till nån sprängskiss ICQ/ac

Nån som har tillgång till vw´s "Elsa"  som kan titta i vilken ordning dom vill att man skall göra det?

Med vänlig hälsning Simon

4 Senaste redigerad av Frederik (2013-05-27 20:58:27)

Nej du får inte ur den genom att bara lossa generatorn och de 4 bultarna som håller fläktplåten. Du måste även höja fläktkåpan lite för att lirka ut den:

Ta bort förgasaren
Ta bort klämman som håller generatorn i tornet och de 4 bultarna som fäster i fläktkåpan
Ta bort termostaten (för att kunna lyfta fläktkåpan)
Lossa fläktkåpan (två bult/skruvar på vardera kortsida och en bak mitt på "doghouset")
Nu ska det gå att lyfta upp fläktkåpan några cm så att det går att lirka ut generator och fläkt. Var beredd på att få lirka lite, både med att få upp fläktkåpan och trixa ur generatorn.

Andra varianter är att lyckas baxa in en stor hylsa bakom fläktkåpan och lossa fläkten från generatorn eller att ta ur hela motorn. Jag har inte gjort någon av dessa varianter då jag tycker den i min beskrivning går lätt.

5

att baxa in en hylsa i fläkt kåpan o lossa muttern är inget större besvär har alltid gjort så det var de jag lärde mig på vw

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

6

Tack för tipsen...
då är morgonkvällen räddad..
Med vänlig hälsning

7

Förresten, Hur och "var" låter det? Det kan vara fläkten som tar i kåpan/ är lös också.

8

Frederik skrev:

Förresten, Hur och "var" låter det? Det kan vara fläkten som tar i kåpan/ är lös också.

låter inne i fläkt kåpan mot generatorn, Den tanken har slagit mig också hade ju varigt gött om det bara hade varit det.
ja ljud är ju lite svårt att beskriva  i text  ICQ/ad  men låter som att det är  nått som tar i fläktkåpan kanske.
skall prova att spänna fläkten imorgon.

9

Ja "slet"  ur min på lunchen häromdagen genom att höjja kåpan, i en pickis e de verkligen på gränsen att de går. men har du lossat lite borde du kunna vinkla vrida å få reda på om de e fläkten, på min Buggy sitter tunna brickor mellan generator/kåpa då ja hade skrapljud ibland innan.  lycka till ICQ/ab

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

10

Tror absolut att det är fläkten som tar i kåpan. Det brukar gå att lösa genom att lossa bandet till generatorn och trycka in generatorn och dra fast den.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Hade på min motor i bussen sagda skrap ljud.. Med lite tryck och skruv var det borta.. Fläktkåpor kan ju vara lite skeva ibland..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12 Senaste redigerad av nivek75 (2013-05-30 23:38:01)

Tack för all hjälp nu är den ute. ICQ/ab
det var inget lager som hade skurit ICQ/ag  ICQ/ag   utan en M6 mutter som hade lossat.. ICQ/ac
så på torsdag så blir det ihopmontering igen

Post's attachments

01.JPG, 493.08 kb, 1448 x 972
01.JPG 493.08 kb, 174 downloads since 2013-05-28 

02.JPG, 255.83 kb, 1448 x 972
02.JPG 255.83 kb, 169 downloads since 2013-05-28 

13

Så då var pickisen ihopmonterad igen.  Tack änn en gång för tipsen..
man var ju lite nervös när man hade monterat ihop all och skulle vrida om tändningen, självklart så hände det absolut ingeting när jag vred på nyckelen  ICQ/ac
kollade allt igen men kunde inte hitta nåt fel.
tyckte att lyset lös lite svagt  så jag kopplade in batt laddaren och vipps så startade motorn direkt..  ICQ/ag
ICQ/ag.... så nu så blir det en liten provkörning innan oljebytet innan man kan köra upp till Bug Run....