301

Låter som du har planen klar ICQ/ab  Jag själv fick ordning på tröskeln o både a och b stolpe. Den där roterande filen har snart tjänat in sig. Behöver du små kullager till ditt meck så säg till.

302

Jajemän ICQ/ab

Tänkte kasta i motorn i blrjan av nästa vecka, så det blir lite press för att bli "klar" till fanfest !

Gött att det går framåt Erkki, bara att kämpa på nu, lager kan jag inte komma på nånstans att ha nu iaf ICQ/ab

303

Sommarens höjdpunkt bokad ICQ/ag European Bug-in 5 i Chimay, Belgien!

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0983.jpg

Tyvärr får inte bubblan följa med, men jag åker med PPR-Micke och Jesper. Micke ska köra 402m och Jeppe ställa ut sin Karmann Ghia ICQ/ab

Någon annan som ska dit?

304

Inte alls avis Default/smile

305

Hehe, givetvis blev det VIP-biljetter med, var lika bra så ICQ/ab Ska bli sjukt kul!

306

Släng i snörran nu !

307

Jobbar på't för bövelen! ICQ/ag Idag har det riktiga arbetet satt igång på riktigt. Till min hjälp har jag Dann Rise above här på forat, sen har även Emanuel hjälpt till lite, Sebbe var förbi en sväng med.. Alla proud members of Tatermeck performance ICQ/ab

Vi började med att baxa in bilen i deras garage, inga problem so far. Bilen upphissad och så började vi med att ta av bakhjulen och ta loss skärmar..

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1663.jpg

Spänningens ögonblick när skärmarna åkte av, var infästningarna hela eller fullständigt upprostade?

Vänster
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1666.jpg

Höger
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1667.jpg

Det visade sig att de är riktigt solida bägge sidor, skönt, då slipper man lägga tid på det!

Jobbet fortsätter med att plocka av all el och diverse ateraljer på snörran.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1665.jpg

El, kablage, gaswire, tändkablar, etc etc. bortplockat
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1668.jpg

Sen var det då dags att hinka ner motorn, in med stora domkraften och gummikudde under motorn. Av med bakre kylplåten. Sen lossa alla (4) bultarna. Sen var det bara att hissa, rucka, hissa bil, sänka, rucka, tjipp tjopp så var motorn lös!
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0984.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1670.jpg

Den gamle trötte saten.. läckt olja lite här och var.. men det är ju så det brukar va på en gammel orenoverad och förmodligen misskött 1200.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1671.jpg

Nästa operation var att modifiera mellanplåten bak så att den blir demonterbar.. Inga problem tänkte vi.. tills vi insåg att den varit lite röten och således svetsats fast längs med ytterkanten.. yippiie..

Men vi filade på ett par olika lösningar, tex att sätta nya öron under efter att vi lagt ett snitt längs med kanten osv. Vi kom dock fram till att det är lättare att snitta loss den med kanten, borra ur punktsvetsarna längst upp, snitt rakt ner vid skarven mot karossen. Sen kapade Dann loss skärminfästningar från en skrotig golf på gården (så det blir iaf original vw-plåt), som ska agera infästning till mellanplåten. I framtiden skall jag montera D-zus istället, men det finns inte tid att ta hem såna nu, så det får bli karosseriskruv till en början.

Plåten lös
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0985.jpg

Det var väl i stort sett vad vi hann med idag, utom att dricka en kopp kaffe och käka kanelbulle och polly. Fortsättning följer imorn. Då får jag min 44mm hylsa till svänghjulsbulten och innan kvällen är slut ska nya motorn sitta på plats ICQ/ag
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1671.jpg

308

Jag hann förresten även byta mina söndriga torsionskåpor med rosthål till nya fräscha kromade ICQ/ab

309

Så har jag plockat ihop ett startup-kit förutom själva motorn imorn då. Förutom detta ska jag åka förbi gb-bildelar och hämta upp en 44mm hylsa samt bränsleslang.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0990.jpg
Kendal 20w50 motorolja
extra oljefilter
munstycken olika storlekar
12v startmotor
förstärkt tryckplatta 200mm
10.9 bultar till tryckplatta
super grip lamell 200mm
Lås till svänghjul
lamellcentreringsverktyg
37mm fläkt
undre kylplåtar
stinger
lambdasond med svetsmutter
diverse rostomvandlare och grundfärg, svart färg till smågrejer i motorrum.

Sen tror jag faktiskt inte att det är mkt annat som behövs, men jag har en del kontaktdon 4, 2 och 1 pin som jag ska använda till alla kablar i motorrummet, robotslang, nya kablar, etc etc.

Wish me luck imorn nu då, återkommer givetvis med rapport! /// Peter

310

Nu lever den! Fyfan va gött!! En del strul med poffar och flödande förgasare. Tog isär den krånglande helt, blåste överallt, sen kom jag på den briljanta idén att kolla ventilspelet på den cylindern, givetvis var det för litet på insug där, som resulterar i att ventil inte stänger helt och den flödar över och poffar på lågfart.

Trött som farn nu när jag grejat sen 8 imor.. Igår morse, samt nästan två hela dagar innan det S-)

Återkommer imorn med utförligare rapport, gonatt! Kan meddela att den låter ganska stygg :-)

311

Härligt,grattis ICQ/ab

312

Tackar! Idag har jag kört den för första gången med nya motorn. Den drar så in i helvete! Tvekar dock vid gaspådrag och sen "planar ut" vilket tyder på nåt med acc.pump.

Igår när vi felsökte rengjorde vi hela högra förgasaren, då satt kulorna lite fast vid acc.munstycke, så det tyder ju på att de även gör det i andra.

Men så fort den börjar dra går det som skållat troll! Direkt upp i 130 på 3:an, mätaren ut på nolltid efter 4:an är i.

Ska be surfbum lite snällt om att få låna hans snigel så jag kan synka på annat än gehör.

Det har varit sjukligt stressigt ända fram tills nu när jag sitter på jobbet, så jag har varken hunnit ta kort eller filma.. Men det kommer!

313

Härligt, grattis!

314

Tackar tackar! Mkt kul ICQ/ag

Hittade ett par bilder från installationen iaf.. jobbar nu och kommer hem i eftermiddag, så ska se om det inte går att ta ett par nya bilder och kanske filmklipp.

Dann kapar för löstagbar mellanplåt bak, motorn står redo för att lyftas i.
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/943588_10151380056411636_1662373796_n.jpg

Erkki kapar hål för inspektionsluckor till förgasarna
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/408436_10151380056436636_1202891236_n.jpg

Återkommer i eftermiddag som sagt

315

Dåså har det varit full rulle här i två dagar nu. Det blir mkt extrasaker att pyssla med när man sätter i en annan motor med mer effekt och andra extraprylar som dubbla förgasare, vevhusventilation, etc.

Klart:
Ta ur gamla motorn
Montera nya motorn
Ta upp hål i hjulhus
Göra mellanplåten bak löstagbar (Ska dock bytas då den är bra röten, men det får komma senare)

Kvar:
sätta i mutternitar till luckorna (nästan klart)
klippa ut aluplåt till luckor (nästan klart)
montera varvräknare (fäste tillverkat idag)
montera lambdasond
Synka förgasare
Dubbel- och trippelkolla tändning (står på 7grader tomgång, max 32 grader)
Testköra (igen)

Kan säkert vara fler saker kvar.. det dyker ju som sagt upp nytt hela tiden. Idag har jag mest pillat med att trycka i mutternitar för att enkelt kunna ta av och på luckor till förgasarna. Sen har jag börjat med att dra kabel för lambdamätaren och varvräknare i bilen. Sen var jag hos Erkki (finnfisher) och kortade mina gas-stag. Detta pga för att kunna montera stången i lägsta hålet på länkaget. Det verkar inte vara nåt superjobb de gjort när de designat länkaget, men jag har inget annat nu så det måste funka ok. Det som hände när det satt längst upp var att jag fick en knix på gaswiren (som i mitt fall är en ståltråd, men ska bytas till 1303 gaswire), vilket leder till att den går lite trögt och riskerar att gå av. Så nu har jag köpt ett wire-rör med rulle av Micke och fått monterat länkaget längst ner.

Dessa stagen behövde kortas
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_1011.jpg

Ang bestyckningen så blev jag lite förbryllad när jag plockade isär förgasarna.. hittade ett munstycke som jag inte visste vad det var till.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_1001.jpg
Det visade sig vara ett chokemunstycke.. så det kan jag skita i eftersom jag inte tänkt använda choken utan istället plocka bort reglaget och sätta en täckplåt över.

Tog ett foto på motorn, en grynig sådan.. gick ut för en stund sen bara för att testa hur det blev med stagen.. blev jeffligt bra ICQ/ag Tack till Marks mekaniska som lånade ut ett mkt fint gängsnitt så jag kunde dra nya gängor efter jag svarvat av staget och tack till Finnfisher som lånade ut svarv, plåtbock och tid ICQ/ab
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_1013.jpg

Så nu är det dags att sova då så att man orkar fortsätta imorn, förmodligen hela dagen  ICQ/ad Godnatt

316

Bra jobbat! Snart får du ut å tokgasa Default/smile

317

Förutsatt att jag löser krisen som just uppstod.. skulle ställa länkaget så att spjällen öppnar samtidigt.. Givetvis lyckas jag dra av staget och pinnskruven sitter i länkleden.. ICQ/ac

Ingen i närheten som har en länkled eller ett helt länkage till weber idf 40 med offset-insug??

318

Gänga höger eller vänster?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

319

Den som gick av var vänstergänga.. såklart.. men därför borde den gått att dra ur med en skruv, men den satt fast som.. ja några mindre fina ord.

Men det verkar ha löst sig nu, ringde kabetex här i Kinna och de har länkleder och kulleder. Måste bara vänta tills sambon kommer hem med bilen.. orkar inte gå dit i den här värmen och jag har andra grejer som jag kan fixa med under tiden.

320

Nu är nya leder fixade.. dock fanns det bara högergängade hemma så får lossa för att justera.

Kabetex i Kinna levererade, fina lsk leder med bronsbussning
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_1016.jpg

Men jag har kommit fram till att det blir inte bra hur jag än gör med detta länkaget. Det är gjort för raka insug och jag har offset.. Så jag måste kapa loss fästet på ena basplattan och flytta det bakåt för att vinklarna skall bli lika på båda sidor.

I övrigt har det gått lite framåt, varvräknaren är installerad och funkar fint. luckor till hjulhusen är klippta och tätade med p-list och fästes med mutternitar, bra skit! Dock är de inte så snygga men det finns inte tid att greja mer med det nu.

321

Fanfest is the shit, helgrym träff och så mkt trevliga människor man har träffat ICQ/ag

Gött att motorn gick helt ok också så att den gick hyggligt att köra. Den tvekar vid halvgas, men det går fint att ligga strax under 3000, vilket innebär ca 100km/h. Trycker man plattan så låter den "bhhooo" och sen kommer den som en turbomaskin och brakar iväg för fulla muggar!

Ett par bilder från Fanfest
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/252236_10151392320341636_1158020753_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/941842_10151394001011636_353982813_n.jpg

Nu blir det en liten paus från bubblan (nån dag iaf) Sen ska jag sätta mig och kolla på vad som kan ställa till det lite. Två sake som jag är relativt säker på är länkaget och bestyckning, acc-pumpar kan också vara inblandade.

322

Kastar in ett litet klipp från torrgasning hemma innan testkörning. En del finlir kvar.. Den tvekar vid dellast, vilket kan bero på lite olika saker.. Tex bestyckning, men troligtvis spelar det dåliga länkaget en stor roll i det hela eftersom den går bra på fullast.

323

Jag gissar på för små lågfarts munstycken  ICQ/ab
Med dagens bensin så verkar det som att man får lov att öka på bestyckningen på lågfart.
Det är nog etanolens fel eller förtjänst att det behövs mer mat till dom hungriga Weber bröderna   ICQ/ag

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

324

Samma gissning från min och några andras sida. Köpte med mig 0,60 från misab idag när jag ändå in till Göteborg för att jobba. Att jag behövt skruva ut blandskruvarna mer än 2 varv tyder ju också på för små lågfartsmunstycken. Sen tror jag att länkaget ställer till det lite också då det inte är exakt symmetriskt. Det återstår att se hur mkt det påverkar när jag fått i större lowfarts ICQ/ae

Var du sugen på automatpumpen eller? Leta fram nåt kul nu som du kan byta mot, som jag har nytta av till min ICQ/ab

325

Heheh...tilllåt mig småle...lowfarts.. ICQ/ag