1

Hej,
Köpte i veckan ett AR-borrat 1600 block. Men när det dök upp så var en gänga till cylinder "pinne" slut. Har hört att det är vanligt på dom här blocken och att det finns
Gängsatser att köpa för att laga blocken. Någon som vet var man får tag på
Dom och har någon erfarenhet av linknade jobb och vet vad man bör tänka på?
Har även en pinne till blockhalvorna som är slut och behöver bytas.
Min ide är att blästra av halvorna och pulverlacka dom! Är det någon som vet om pulverlack är för tjock och därmed för varm att användas på motorblock?

Learning by experience is a great way to spend money...

2

Insatsgängor finns på Biltema.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Fattigmansporsche skrev:

Hej,
Köpte i veckan ett AR-borrat 1600 block. Men när det dök upp så var en gänga till cylinder "pinne" slut. Har hört att det är vanligt på dom här blocken och att det finns
Min ide är att blästra av halvorna och pulverlacka dom! Är det någon som vet om pulverlack är för tjock och därmed för varm att användas på motorblock?

Om du menar en av gängorna på cyl 3 så sitter gängan längre in där och du ska använda en lång "pinne"

4

När vi målar pulver så lägger vi på typ 70my, sen om det är för mycket för ett block låter jag vara osagt.

Fattigmansporsche skrev:

Hej,

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

5

Att blästra block är inge bra ide. Tänk på hur lite som syns när alla kåpor är på. Det enda som jag tror funkar är kolsyreis men inte så vanligt att man har tillgång till. Den bästa metoden i mitt tycke för att göra rent ett block är elbowgrease som alla har tillgång till och lätt att tvätta bort. Många är de block som skurit när blästermedel letar sig in i gångar fulla med kletig olja som släpper när motorn blir varm. Ett effektivt sätt att stoppa blocket från att ärga är Biltemas linoljerostskydd som man lägger på tunt och låter det torka över natten. Nästa dag torkar man bort överflöd och ser till att trasor hamnar i vatten. (kan självantända)

6

stickan skrev:
Fattigmansporsche skrev:

Hej,

Om du menar en av gängorna på cyl 3 så sitter gängan längre in där och du ska använda en lång "pinne"

Ska kolla up det! Men tror att någon redan varit och borrat i blocket troligtvis pga slut gängor.

7

Hans Landelius skrev:

Att blästra block är inge bra ide. Tänk på hur lite som syns när alla kåpor är på. Det enda som jag tror funkar är kolsyreis men inte så vanligt att man har tillgång till. Den bästa metoden i mitt tycke för att göra rent ett block är elbowgrease som alla har tillgång till och lätt att tvätta bort. Många är de block som skurit när blästermedel letar sig in i gångar fulla med kletig olja som släpper när motorn blir varm. Ett effektivt sätt att stoppa blocket från att ärga är Biltemas linoljerostskydd som man lägger på tunt och låter det torka över natten. Nästa dag torkar man bort överflöd och ser till att trasor hamnar i vatten. (kan självantända)

Blocket har varit målat i någon motorfärg som bitvis släppt och bitvis sitter stenhårt! Därav mina planer på att blästra. Tänkte använda Soda (bikarbonat) som medium och noga täcka för alla öppningar. Då blocket är AR-borrat och fullt med spån så måste det NOGA rengöras iaf.

8

Njaa...Hålet är större bara för att gängan sitter 3-4 cm längre in i godset..