jag antar att 911 var nyrenoverad och bara att sätta i och åka. Annars kommer den att kosta lika mycket i renovering som en ny typ1. Det är bara att konstatera att det fortfarande inte finns nån gratis lunch och att ingen med kunskap jobbar gratis. En känd amerikansk motorbyggare sa tiil mig en gång att du kan betala nu eller betala inom några månader men en sak är säker du kommer att få betala. Jag har precis hjälpt en kund i en renovering av en 3.2 911 motor så jag vet vad delarna kostar.
Det är intressant att många tror att byygaa en basic motor med turbo är så jävla enkelt. Med kunskap ja. Utan erfarenhet och mappningskunskaper en omöjlighet. Faktum är att det är fortfarande billigare att bygga med förgasare än med sprut om man inte har kunskaper i mappning. Titta i er egen vänskapskrets, hur många åker runt med turbo som går klockrent utan att spendera ca 15000 på sprut. Än en gång är det kunskap som är grejen och det är inte så konstigt att folk vill ha betalt för sin erfarenhet. Man brukar väl aldrig fråga sin läkare vad delarna kostar vid en bypasoperation utan hoppas att han har kunskapen att genomföra den tiil belåtenhet. kunskap kostar.
Jag har iaf en annan syn på kunskap, Kunskap är baserat på intresse, tid, research och erfarenhet!
man kan köpa en bra produkt byggd av kunniga människor, men ända sättet jag vet att köpa kunnskap är att gå kurs eller skola....
Älskar " underdog "projekt som är byggda med taskig budget och "sweep the floor", där man med intresse och research skaffar sig kunskap och en bra bas för nästa bygge!
se här tex:
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi … t&sd=a
Visst är det intressant med nytänkande men att få ut 85 -90 kusar ur en 1600 utan turbo är ju inte direkt rocket science. Min enkelportade 1835 med bättre beggade delar gav 85hk. Imponerande är dock Nicklas från Västerås med sin 1641 turbo som ger ca 400hk och kör otroliga 9.5 på Kjula. Det finns alltid folk som skall klå systemet och bygga billigt till samma effekt som dom som köper det bästa och läser på och löser problemen. Vad jag vet om den där buggyn du beskriver så om jag inte minns fel så urartade hela projektet från budget till fullrace. jag har en gammal artikel i en tidning om Freddes och Pattes bilar som beskrevs som budgetracers i toppklass. Sen dess har det nog det spenderats bra mycket mer än lågbudget och det är så all trimmning går, mycket vill ha mer. Lågbudget i all ära men med kunskap och driv går alla mot den ekonomiska ruinens brant. Själv håller jag mig strikt till förgasare då jag inser att turbo kräver kunskaper jag inte besitter. Jag har garage grannar som kör turbo utan att kunna mappa själva så jag vet att turbo som fungerar är dyrt.Man kan nog generalisera och säga oavsett hur du bygger så kostar hk pengar,men har du kunskap så kommer du undan billigare. När det gäller sweep the floor motorer så är de mina definitiva favoriter. Höj kompet till löjliga nivåer, sätt in en alldeles för vass kam för motorn i fråga och plussa på med dubbla fjädrar från racemotorn som har tappat 20% i tryck. För tillfället kör jag en 34hk med big bore cyllar med 10,4till 1 i komp och en 302 graders kam med enkla hårda fjädrar på portade ? 34 hk toppar. När man bygger motorer som liknar humlor så lär man sig mycket om vad som fungerar och vad som skulle ha varit bättre. Jag tror däremot att jag skulle kunna sälja en ljudfil på denna motors tomgång som är helt utan någon symmetri. En fantastisk djungeltrumma. Sen är det väl också så att de som bygger budget alldrig räknar in de otaliga timmar de spenderar för att unvika att lägga ut mer pengar. För mig är dock tid det samma som pengar oavsett om jag bygger en kundmotor eller sätter ihop min egen racemotor.
Fördelen med att köpa en porsche motor är att den alltid blir dyrare, en vw vad jag tror blir aldrig dyrare...
Jo det är en short base kaross men kan man ju alltid lösa. visst en turbomotor är ett val men det är ju igen samma
pengar som en komplett 3,2. Och turbo är ju inget kul i min mening.
vad jag har hört, som intekan et skit om 912. Så passar inte en typ 4 motor i en 912. Någon som vet exakt att den passar?
En stark 2.4 är ett alternativ, men det blir ju samma pengar som en 3,2 om man vill ha sina 200 hk. Och återigen 3,2 blir inte billigare med åren. det bästa alternativet är en beg 2,4 i bra skick...
Det funkar med Typ4 i Typ1 och med Typ1 i 912 så varför skulle det inte funka?
Jag vet minst en 912 -66 med Typ4 så på något sätt går det att få det att passa dessutom satt det väl Typ4 (914?) i de sista 912'orna.
Ali G
vad jag har hört, som inte kan et skit om 912. Så passar inte en typ 4 motor i en 912.
Den passar utmärkt. 912E hade Typ 4 originalmonterad.
en fråga de som kör VW i USA varför är de nöjda med sina turnkey motorer? om vi nu påstår att alla turnkey som byggs i usa är skit varför kör så många med dem i usa?? för de köper väll inte från oss i sverige eller? bara en tanke...
en fråga de som kör VW i USA varför är de nöjda med sina turnkey motorer? om vi nu påstår att alla turnkey som byggs i usa är skit varför kör så många med dem i usa?? för de köper väll inte från oss i sverige eller? bara en tanke...
Det finns många som är nöjda.Men 200hk är oftast en överdrift och en sån motor lämnar kanske 170hk och en sån motor går ju inte dåligt.
Ska man ha en motor med ärliga 200+hästar så är det inga massproduktions turnkey motorer utan den byggs specifikt för kunden av en duktig motorbyggare
oavsett om man bor i USA eller övriga världen och då blir det + efter $ tecknet oxå 
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
jo det är klart det kommer kosta men man borde ju komma undan billigare av att handla därborta 
jo det är klart det kommer kosta men man borde ju komma undan billigare av att handla därborta
Det gör man,men dom "magiska 200hp" existerar sällan i dom färgglada turnkey motorerna som visas i annonserna
Det är nog prisvärda motorer i dom flesta fall men vill man ha en motor som levererar så ska man nog vända sig till en välkänd motorbyggare,dom har ofta ett
"Builders choice kit" som ger den effekt man vill ha
Det här är ett ganska bra exempel på vad som krävs och vilka som klarar av att bygga motorer som leverar hp i den mängden med inte allt för exotiska delar,dom använder mest "Off the shelf" delar som går att köpa för vettiga pengar och inte kräver en massa modifiering
http://www.cbperformance.com/Articles.asp?ID=285
90a T3 Doka oturbo
64a Typ1 2110cc turbo
Att en 2387cc motor lämnar 170hkr behöver inte göra den tråkigare.....
Bara det faktum att den inte "orkar" varva 1-1500Rpm till där den (topp-)effekten nås ?
När man talar om lämnad effekt är det ju "på toppvarv". Och där kör man ju inte på gatan....
Jag håller med om att det krävs tid och erfarenhet att få denna effekt, men påstår att man kan känna sig nöjd med lägre i gatbilen?
Dessutom skulle jag inte starta en "turn-key" motor, eller föralldel begagnad köpt i Sverige, utan att riva ned den först
Själv har jag två olika 2387cc motorer, den ena kanske lämnar 200+ Hkr, men används bara i dragracing, den andra i min Cal-Looker (som drar husvagn) kanske lämnar 120 Hkr ? Max varv är 5200Rpm på "4:an fullt", men jag kan lova att "0 - 100km" drar de flesta! (testade motorn i Buggy'n å Bug-Run 2011; 8,6 sek på 201m och hög 13 sec på 402)
Originaltoppar, W100-kam med 1,25 : 1 vippställ och Dellorto 40:or med en 86mm vev och 94mm cyl. Kostat kanske 30000- att sätta ihop?
Hur hög effekt man får ligger i topplocken och vid vilket varv styrs av hur vass kam man väljer (samt att det krävs 48mm förgasare vid 200hkr...)
Man måste nog inse att om en turnkey original 1600 kostar strax över 20' s. Kan man inte få en effektökning med 300% för dubbla pengen. Man kommer undan med mindre pengar om man har kunskapen att bygga själv men det finns inga genvägar: Antingen bygger man av billiga delar och skruvar mycket, vilket brukar bli dyrt, eller så köper man dyra delar och skruvar lite, vilket blir billigare i slutänden. 
Ali G
Jag är inne mer som Mettis skriver. Bara bygga ihop en 2276 eller 2332 med bara delar från Tex CB. Utan att modifiera toppar etc räknar med 120-130hk.
Alltså en fin gatmotor med gott ljud.
Skall aldrig köras på strippen.
Vad tror ni är en god kombo för det?
Ett krav bara. A1 sidewinder ,)
Jag är inne mer som Mettis skriver. Bara bygga ihop en 2276 eller 2332 med bara delar från Tex CB. Utan att modifiera toppar etc räknar med 120-130hk.
Alltså en fin gatmotor med gott ljud.
Skall aldrig köras på strippen.Vad tror ni är en god kombo för det?
Ett krav bara. A1 sidewinder ,)
Jag är övertygad om att du kommer att bli skitnöjd
Jag skulle välja en 2165 (78*94) med roundport toppar,Engle 120 eller lite snällare typ av kam och dubbla 40-44or.8,5-9:1 i komp så blir det en riktigt trevlig körmotor som biter ifrån ordentligt när man fäller ner pedalen 
90a T3 Doka oturbo
64a Typ1 2110cc turbo
Det har ju gått inflation i det där med toppeffekt och en bra gatmotor som rullar många problemfria mil ger nog ägaren mer glädje än en motor med 200 plushk som kräver service och kontroll efter varje åktur.
Det är mycket att beakta när man väljer koncept.
Ali G
Det har ju gått inflation i det där med toppeffekt och en bra gatmotor som rullar många problemfria mil ger nog ägaren mer glädje än en motor med 200 plushk som kräver service och kontroll efter varje åktur.
Det är mycket att beakta när man väljer koncept.
såsant...
min 1915 gav vid bänkning 96hk på hjulen och 176 Nm i vrid... kan säga att det är en mycket trevlig maskin i buggyn...
I mitt fall är det topparna som håller ner effekten, men jag hade som mål att ha 80 hk och hyffsad driftsäkerhet...
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad