1

Har alltså en bay från 1974 med 1600-typ 1 motor.

Det började förra helgen då bromskretslampan började att tändas och slockna sporadiskt under färd. Jag fyllde på lite bromsvätska innan avfärd till Fanfest. Efter det lyser bromskretslampan hela tiden men den lyser bara med ljusknappen utdragen och slocknar när man trampar ned bromsen. Bromsljusen fungerar med ljusknappen inskjuten men med ljusknappen utdragen verkar vänster bromsljus lysa hela tiden och det högra inte alls.

Nu till det roliga. Vrider jag av motorn med tändningslåset och har bromspedalen nedtryckt så fortsätter motorn att gå! Jag kan ta ut nycklarna men den fortsätter att gå. Så fort jag släpper upp bromspedalen stannar motorn.  ICQ/ab
Blandar man inte in bromspedalen så stannar motorn som den skall med hjälp av tändningslåset. Någonting förbikopplar alltså tändningen via bromspedalen/bromskretslampan/bromsljusen.

Vart fasen börjar man leta? Någon som vart med om något liknande? Jag har kollat så att jag inte har kortis vid baklysena men kan inte se något problem.

Dessutom lyser laddlampan ibland direkt efter start trots att man gasat till. Sedan kan den slockna efter ett tag... Detta händer dock inte så ofta så det kan vara något helt annat fel. Nästa gång det händer skall jag försöka mäta om det laddar som det skall.

Alte Liebe rostet nicht!

2

Kolla ALLA jordpunkter...
Såna galna fel brukar vara relaterade till dålig jord ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

"Näääääeee, de e jooordfeeeel"

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Om du har drag på den ska du nog kolla släpvagns kontakten.

5

Köp aldrig eftermarknadsskit. Det visade sig att felet var att det gick en krypström över från höger bakljus kontaktblek till bromsljusets kontaktbleck. Det fick bromskretslampan att tändas samt att vänster bromsljus lös konstant.
Problemet är att kittet jag köpte med vita bakljus är rena skräpet. Kontaktblecken sitter knappt fast i plasten som skall hålla lamporna. De kunde röra sig så pass mycket att de kunde gå emot varandra.

Alte Liebe rostet nicht!

6

nizekustoms skrev:

Köp aldrig eftermarknadsskit. Det visade sig att felet var att det gick en krypström över från höger bakljus kontaktblek till bromsljusets kontaktbleck. Det fick bromskretslampan att tändas samt att vänster bromsljus lös konstant.
Problemet är att kittet jag köpte med vita bakljus är rena skräpet. Kontaktblecken sitter knappt fast i plasten som skall hålla lamporna. De kunde röra sig så pass mycket att de kunde gå emot varandra.

Inte helt ovanligt på stylingprodukter och ekonomivarianter.. det är oftast bättre att välja kvalitet före pris.
Ibland kan man bygga om lamphållaren, limma i något annat, etc.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand