Hej Jag är på jakt efter en ny, turn key klar motor på 2332 cc. Med på cirka 200 hk.
Jag har kollat runt lite i USA men det finns en del olika. Finns det någon här ute som
har erfarenhet eller tips på en bra firma?
Hur mycket pengar vill du satsa.. finns ju en del här i landet som e duktiga.. och skulle det mot förmodan skita sig
e det enklare än från USA
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Sedan är det ju vilken "karaktär" du vill ha, köra i bruksbilen eller busa på 402meter ?
4 2013-05-23 11:00:34 Senaste redigerad av stickan (2013-05-23 11:01:51)
Många av turn key-motorerna du hittar i USA är bara skit med gjuten vev,gjutet svänghjul och kassa toppar. Satsa på att köpa eller låta nån av våra duktiga motorbyggare bygga en motor till dej men räkna med att priset börjar vid 45.000 kr för delarna + arbetskostnad.
ska du ta den från USA så kolla runt på thesamba efter referenser.
Jag har själv en maskin som är uppbyggd runt ett 1915 longblock direkt från staterna... har endast kört in kammen, så jag vet inte hur den kommer bete sig i bilen. men men... den var ju inte så dyr 
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad
Man måste ju förstå att om man köper delar av bra kvalitet från USA och bygger en motor själv och den kostar i delar 45.000 + så är det omöjligt att bygga en motor av motsvarande delar i USA och sälja den för halva priset..Det är en oerhörd prisskillnad på kvalitetsdelar och skrot!
Priset jag får räkna med är 45 000 kr. jag är inte intresserad av att bygga motor själv vill ha en ny turn key klar.
Ringde runt här hemma och våra byggare vile ha 100 000 kr! Då kan jag lika bra köpa en 3,2 porsche motor anser jag.
Har ni någon som är bra och vettig på pengarna att sätta ihop en motor? Referenser kanske?
karaktären ska vara rejsig med toppig karaktär, bilen kommer att vara 70% gata och 30% bana.
The samba har jag varit i kontakt med och de verkar hyffsat vettiga. Fler som har erfarenhet från dem?
Stickan; vad menar du? ska man köpa prylarna i usa eller inte?
tack för alla svar!
Denna fråga (om att köpa turn key-motorer från USA) tycks dyka upp med någon månads mellanrum och svaret från den samlade "expertpanelen" är alltid den samma; Låt bli!
Ta istället kontakt med en motorbyggare här hemma som du blir rekommenderad och har förtroende för och starta en dialog.
Tillsammans kan ni sedan bestämma en skräddarsydd specifikation på en motor som passar just dina krav.
Dessa motorbyggare brukar sedan kunna hjälpa till med att skaffa fram de delar du behöver då de redan har etablerade kontakter och bra rabatter hos pålitliga leverantörer. Därigenom tar de även ansvar för de delar motorn skall sättas ihop av.
Det värsta du kan göra är att komma kånkandes med delar i banankartonger som du själv köpt lite här och där, gärna begagnade marknadsfynd. Erfarenheten visar att man oftas tvingas rata dessa delar och att det sammantaget hade blivit billigare att köpa nytt.
Den motorbyggare du varit i kontakt med och som tar 100 000kr, var detta för jobb och material?
Beroende på vilken nivå du vill lägga dig på så är jag övertygad om att du borde kunna få en bra motor byggd här hemma i sverige betydligt billigare än så.
På vilket sätt skulle en Porsche 3,2l vara ett alternativ? Såvida du inte skall ha motorn i en buss så kan du glömma det. Den är flera nummer för stor för att få plats i en typ 1. Dessutom kostar det mera att renovera den, vilket du får räkna med, än att låta någon av de dyrare motorbyggarna sätta ihop en VW-motor med nya delar rakt igenom.
Ett tips är att du i din profil anger var i landet du bor. Annars blir det svårt att rekomendera bra motorbyggare i din närhet. Visst, det är kanske inte livsnödvändigt att anlita en runt hörnet, men det blir säkert ett antal resor dit innan allt är klart, så det är en fördel om det inte är alltfår långt bort.
Byggare från h-borg, jag bor i Göteborg om det hjälper. Motorn ska in i en porsche 912 så en porschemotor hade fungerat.
några konkreta förslag på byggare i göteborgområdet.
martin från göteborg
En motor av den digniteten tar ca 50-60 timmar att sätta ihop om du ska göra det seriöst och jag är inte ett dugg förvånad att det landar på 100'. 45 i delar och en tusing i timmen så är du där.
Ali G
Min erfarenhet som motorbyggare är att folk inte vill betala vad det kostar att bygga en motor av kvalitetsdelar..Jag började bygga en 2332 åt en kille och när bottendelen var färdig så hade han ont om pengar och ville sälja den för att få tillbaka så mycket som möjligt av dom 24000 som det kostat.Jag försökte sälja bottendelen åt honom här på forumet för 22000,men ingen var villig att betala dom pengarna. Många av dom som tyckte att det var för dyrt hävdade att man för 22000 kunde köpa en turn key-motor från USA istället...Jag säljer nu ut den åt honom i delar istället.
Min erfarenhet som motorbyggare är att folk inte vill betala vad det kostar att bygga en motor av kvalitetsdelar..Jag började bygga en 2332 åt en kille och när bottendelen var färdig så hade han ont om pengar och ville sälja den för att få tillbaka så mycket som möjligt av dom 24000 som det kostat.Jag försökte sälja bottendelen åt honom här på forumet för 22000,men ingen var villig att betala dom pengarna. Många av dom som tyckte att det var för dyrt hävdade att man för 22000 kunde köpa en turn key-motor från USA istället...Jag säljer nu ut den åt honom i delar istället.
Kan bara fylla i vad som Stickan säger
Jag har tagit beslutet att inte bygga kundmotorer längre på grund av samma orsak som Stickan har råkat ut för
För varje gång är det tjat om att det är fördyrt
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
För det första så kan jag sätta pengar på att en 2332 från en USA-firma aldrig kommer att ge 200hk om du inte anlitar någon som bygger racemotorer, typ Steve Tims eller Jack Sachette. har varit på Dynodays i både Europa och Usa och det är väldigt sällan som någon motor tar sig över 200hk. För den oinvigde kan det tyckas lätt att få ut 200hk ur 2,3l men är i realiteten väldigt svårt och är en balansgång mellan hållbarhet och prestanda. Om man tror att man får 200hk för 45000 så är man väldigt naiv eller helt oförmögen att läsa en prislista. Det finns dom som har köpt färdiga motorkoncept som skulle ge 180hk men som vid bromsning gav ynka 130hk. För att få ut 200hk krävs en rad bearbetningar av toppar +block som USA-firmorna struntar i. Sen tillkommer urtag i kolvar för att kunna höja kompet och få motorn att gå runt. Det hittar du inte i en katalogmotor. Sen har du ett annat fenomen att tänka på . om den går illa skall du skicka tillbaka den till USA för de flesta motorbyggarna i Sverige tar inte in en sån motor som går illa. Det är samma med växellådor från USA. jag får en del telefonsamtal från folk som köpt lådor i USA och inte får i växlarna. dom får alltid samma svar från mig skicka tillbaks lådan. Jag antar att du har fågat JPM om en motor och han ville ha 100000. Eftersom jag vet vilka delar han bygger med så är det för den insatte inte alls dyrt,tvärtom.Det hela är nog bara en fråga om att matcha motorn mot den budget du har. Oftast är det lättare att styra en kund rätt om han berättar hur mycket pengar han vill lägga på motorn. Jag bygger motorer dagligen och håller hård koll på timmarna.Med uppstart så kommer jag aldrig under 40timmar på en snäll 1600 med dubbla fuggar. En motor på 200hk tar nästan den dubbla tiden. Alla kan ju lätt räkna ut med sin egen lön plus sociala kostnader vad arbetet är värt. Motorer kostar pengar och hästkrafter är dyra men jämför man med BMW och andra bilar med tre gånger ursprunghk så är VW billigt.
En 912:a är ju som gjord för typ4 motor och turbo.
Kör du med typ4 och nöjer dig med 2liter och turbo borde du komma bra mycket billigare undan.
Min erfarenhet som motorbyggare är att folk inte vill betala vad det kostar att bygga en motor av kvalitetsdelar..Jag började bygga en 2332 åt en kille och när bottendelen var färdig så hade han ont om pengar och ville sälja den för att få tillbaka så mycket som möjligt av dom 24000 som det kostat.
Är det den som du har skrivit om på typ1.com-forumet? "2332 med sprut"? Eller är den ditt eget bygge? 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
stickan skrev:Min erfarenhet som motorbyggare är att folk inte vill betala vad det kostar att bygga en motor av kvalitetsdelar..Jag började bygga en 2332 åt en kille och när bottendelen var färdig så hade han ont om pengar och ville sälja den för att få tillbaka så mycket som möjligt av dom 24000 som det kostat.
Är det den som du har skrivit om på typ1.com-forumet? "2332 med sprut"? Eller är den ditt eget bygge?
Nej,den är min egen.Dock kostar även delarna till den ca 45000 kr 
En kompis bygde i vinter en 2.1 l motor til sin buss (på orig. motoren fra -73, 1700?), anslagsvis ca 110-120 hk. Han ville ha bra greier i den, delene kom på ca 60.000 Nkr. Mye deler fra Jake Raby.
Buy the best and cry ones, som Gene Berg sa.
Han skrev även någon annat tänkvärt: "Läs på så att du har kunskapen att bygga så att du kan ställa rätt frågor till den som bygger åt dig".
Ali G
För det första så kan jag sätta pengar på att en 2332 från en USA-firma aldrig kommer att ge 200hk om du inte anlitar någon som bygger racemotorer, typ Steve Tims eller Jack Sachette. har varit på Dynodays i både Europa och Usa och det är väldigt sällan som någon motor tar sig över 200hk. För den oinvigde kan det tyckas lätt att få ut 200hk ur 2,3l men är i realiteten väldigt svårt och är en balansgång mellan hållbarhet och prestanda. Om man tror att man får 200hk för 45000 så är man väldigt naiv eller helt oförmögen att läsa en prislista. Det finns dom som har köpt färdiga motorkoncept som skulle ge 180hk men som vid bromsning gav ynka 130hk. För att få ut 200hk krävs en rad bearbetningar av toppar +block som USA-firmorna struntar i. Sen tillkommer urtag i kolvar för att kunna höja kompet och få motorn att gå runt. Det hittar du inte i en katalogmotor. Sen har du ett annat fenomen att tänka på . om den går illa skall du skicka tillbaka den till USA för de flesta motorbyggarna i Sverige tar inte in en sån motor som går illa. Det är samma med växellådor från USA. jag får en del telefonsamtal från folk som köpt lådor i USA och inte får i växlarna. dom får alltid samma svar från mig skicka tillbaks lådan. Jag antar att du har fågat JPM om en motor och han ville ha 100000. Eftersom jag vet vilka delar han bygger med så är det för den insatte inte alls dyrt,tvärtom.Det hela är nog bara en fråga om att matcha motorn mot den budget du har. Oftast är det lättare att styra en kund rätt om han berättar hur mycket pengar han vill lägga på motorn. Jag bygger motorer dagligen och håller hård koll på timmarna.Med uppstart så kommer jag aldrig under 40timmar på en snäll 1600 med dubbla fuggar. En motor på 200hk tar nästan den dubbla tiden. Alla kan ju lätt räkna ut med sin egen lön plus sociala kostnader vad arbetet är värt. Motorer kostar pengar och hästkrafter är dyra men jämför man med BMW och andra bilar med tre gånger ursprunghk så är VW billigt.
Jag tycker du har helt rätt i detta... allt beror på vad man är ute efter. I mitt fall var det inte effekten jag var ute efter i nån av de motorerna jag har, utan mer driftsäkerhet.
Har varit på väg att höra av mig till dig eller Johannes ett par ggr, men jag vet att jag inte har den budgeten som behövts... när man väl börjar vill man ju ha mer och mer och då kan jag lika gärna sitta hemma, hålla tyst och drömma vidare samtidigt som man sparar undan lite... för att höra av sig lägre fram 
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad
Säger som Demian, en 2l typ4 med turbo bör man kunna bygga relativt billigt till en 912, lite dyrare delar till Typ4 men starkare orginalblock.
är ju inte direkt rocket science om man använder orginal delar och renoverar som en orginal motor. dvs behåller org storlek på cylindrar o vev.
speciellt mot en 912 som inte kräver så stor anpassning för typ4 spisen....
då är det ju som att renovera ett orginal block, enda skillnaden är att man stoppar i en lite roligare kam, sen kan man ju lämna in eller köpa rejäla toppar och bygga ett eget turbosystem.
200hk kan vara mkt, men 160-180 hk bör inte vara några problem med bråkdelen av budgeten på 100 000 om man kan tänka sig bygga lite själv....
Typ4a turbo 200hk
Utgångsobjekt 2litersmotor ca 2500kr
Nya lager+packningar ca 3000kr
Portning och nya styrningar ca 5000kr
Stötstänger ca 1000kr
Smidda typ1 kolvar ca 3-3500kr
Bussa om vevstakar ca 1000kr
Kam/lyftare/ventilfjädrar ca 3-4000kr
Grenrör ca 1500-3000kr
turbo/wg/dump/ ca 1-4000kr
Sprut ca 3,5-15000kr
Div slang &kopplingar/rör ca 2-3000kr
Koppling ca 1500kr
Spridare ca1-2000kr
Soppa pump ca 500-1500kr
Nån som bygger ihop
den/mappar sprutet ca 5-30000kr
Totalt ca 33500-82000kr
Om man inte har kunskapen/tiden och bussiga kompisar med bra maskinpark så drar det lätt iväg pengamässigt
Åt mig själv skulle jag kunna bygga en sån med överblivna grejer som ligger & skräpar för 5000kr typ 
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
Ja det verkar som det inte går att lösa. Och enligt några att man är helt bäng i huvudet...
Så jag gick och köpte en 911 3,2 motor istället. Vill tacka för alla tipsen och intresset.
M
23 2013-05-24 15:27:26 Senaste redigerad av michaelth (2013-05-24 15:27:57)
vad blev priset på den?? ..bild?? komplett med hela sprut avgas osv??
Gärna en projekt tråd på detta spännande bygget! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ja det verkar som det inte går att lösa. Och enligt några att man är helt bäng i huvudet...
Så jag gick och köpte en 911 3,2 motor istället. Vill tacka för alla tipsen och intresset.
M
Ett bra val,man får mycket för pengarna
Det är nog ingen som tycker att du bäng, utan folk delar med sig av sina erfarenheter,vissa bittrare än andra
Vet av egna motorbyggen att allt blir dubbelt så dyrt och tar tre gånger så lång tid som man tänkt men ibland är
det värt det, om inte annat så har man lärt sig något ,så jag bygger helst själv
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
Hej
Haft flera 912òr ock kjør nu Carrera 3,2 85 a .. En 3,2 liter sexa är helt fel i din bil . Inte blir den godkjend heller ... Har fler kunder där 3,2 värkligen passar inn . Om jag va dig hadde jag gått för en stark 2,4 typ 4 . Vikten ock all annat .. Har du kort eller lång 912 , altså 65-68 el. 69 (lång) ??
En t-4 på 200 HK är fullt møjligt för priset av en 3,2 , ca 45-50 `lappar med sprut ock torrsump
..ock mycket roligare i en kort 912 à
(Vel mina tankar ) ..
Mvh
Erich
Basset Racing
Tlf; 0760101483
m : [email protected]