1

Var ute med bussen idag men hann inte långt förrän det hände något med växlingen. Fick inte i någon växel alls så jag stannade till vid vägkanten för att undersöka saken. Många tankar hann passera i mitt huvud bla om växellådsras men det visade sig vara växelspaken som var lös. Den lilla sprinten/bulten längst ned på växelspakens ände hoppar upp över kanten på skålen under golvet och då sitter ju inte spaken fast i länkaget längre.

Vad kan det vara för fel?

Provade montera tillbaka men samma grej direkt jag rör på spaken. Struntar jag i den stora fjädern så ligger den kvar och det går jättebra att växla så länge jag lyfter upp spaken medans.

2

Har du brickan med i mellan golv och koppen som sitter på spaken ?

Den som är för back kulissen

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

3

Jepp! Har kört en del utan problem men nu plötsligt hoppar den ur direkt jag rör på spaken. Ska den lilla pinnen i kulan längst ned sitta fast eller vara lös? Min är lös ihop med en fjäder

4

Ska sitta fast

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

5

Pinnen gör att växelspaken inte roterar men det är skumt att den hoppar ur. Finns en till på forumet nu med samma problem men i en Typ1.
Kollat växelförarbussningen?

Jag har varit våldsam med spaken på många folkor genom åren men aldrig råkat ut för detta.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Får testa att försöka banka in pinnen och se om det hjälper.

7

I mitt fall verkar det som att den övre skålen (ovanför golvet) eller växelspaken är för sliten. Jag testade att linda växelspakens övre kontaktyta med eltejp och nu fungerar den som vanligt igen.