1

Lägger in denna beskrivning här också. Hoppa över "introt" om ni blir sömniga av text.  ICQ/ae

Köpte för ett par år sedan ett par små bulliga bosch extraljs till bubblan på tradera för inga pengar alls. Krom och glas i mint, men med reflektorer bortom räddning. Tanken var först att hitta ersättningreflektorer, men det bidde inte av. I 3 år hade de därför bra fungerat prydnad/ dövikt. Tanken att koppla in dem föll bort pga reflektorerna och snart började jag dessutom tvivla om det var så klokt att belasta batteriet med 70 watt till (eller vad 2 glödlampor ligger på) ens med friska reflektorer. Det är ju i höst/ vintertid när 6-volts batteriet prövas nog ändå som extraljus är som mest behövt. Att köra runt med två ickefungerande extraljus kändes lite fånigt, vet inte om det skulle vara bättre men planen blev därför att sätta diodbelysning i dem så att pyntet i alla fall lyste lite mysigt. Den där idéen har sedan legat på "arkivet" i ett par år tills jag köpte en 3W ledficklampa för något år sedan och i ett svagt ögonblick kläckte ur mig att den "f-n nästan lyste starkare än ljusen på bubblan.." och så startade detta projekt.

Jag har nu kört med detta i 1,5år och det fungerar klockrent ännu. Ljuset från dessa LED är imponerande. Ändå skulle jag vilja säga att denna konvertering passar bäst på 6 volts bilar eller om man vill rädda ett par extraljus med dåliga reflektorer.

Kör en basgenomgång om LED. De första ljusstaka LED som kom var vanliga "kupolformade" och drivs av vanliga motstånd eller i serie. Dessa sitter fortfarande i de billigaste ficklamporna, ofta ett helt gäng ihop. Dessa är rätt värdelösa men fungerar att hitta hem till tältet med. Sen kom powerled, på 0,5W, 1W och 3W. Dessa är riktigt bra, för ficklampor. De vanligaste du antagligen är van vid och hittar i "varuhuset" har dock en ljusstyrka på 100-300 lumen, ok för en ficklampa men inget som hjälper i ett par extraljus. På senaste år har dock riktigt ljusstarka LEDs kommit och bättre lär de bli. De jag byggde med för 1,5 år sedan var Cree XML U2 på 1300 lumen. Säkert en överdrift men förbaskat ljusstarka är de!!

Material:
2 x CREE XML U2 med drivare och reflektorer (drop-in sats)
Kylflänsar, 2k silverepoxy (värmeavledande)
6 volt relä
Div kablar, kabelskor och andra detaljer för montering

Dessutom:
4 x varmvita "vanliga" högeffekts dioder med 180graders spridning
motstånd

Utförande:

Koppling:
Dioderna drar så pass lite ström att det skulle gå att mata dem direkt från helljusen utan problem. Jag valde dock att att förutom helljusfunktionen ha en glödljusfunktion på xtraljusen att köra tillsammans med parkerings/halvljus. Detta saknar helt belysningsvärde, men ser lite "småmysigt" ut. Jag ville också kunna slå på och av xtraljusens helljus/glödljus med samma strömbrytare. Jag löste det genom att ta matarström från en konstant strömkälla på säkringsdosan som går till en strömbrytare under instrumentbrädan. Slår man på strömbrytaren matas dels glödljusen direkt, dels matas ett 6 voltrelä. 6 voltsrelät i sin tur har konventionell inkoppling, med styrström från helljusen och stryr således helljusfunktionen i xtraljusen.

Dioderna:
Glödljusen består av 2 par "vanliga" högeffektsdioder, dock med stor spridning. Dessa är inkopplade med vanliga motstånd. Dessa kan man strunta i, är bara min "mysbelysning".
CREE dioderna (helljus) kräver lite mer avancerad (och strömstark) drivning och drivs med varsin drivare (egentligen gjord för ficklampor). Enklast och det jag gjorde var att köpa en komplett "drop-in" sats för ficklampor. Dessa kommer monterade med drivare och reflektor. De jag köpte går att koppla in på 3-18V, perfekt för 6 volts bilar (och 12 volt)! Reflektorn gör att ljusbilden blir bra, dessa ger egentligen en lång ljusbild, men pga brytningen i xtraljusglasen blev ljusbilden rätt bred i slutändan. Tappar lite räckvidd pga detta, men får fin sikt i skogskanterna.
Bak på insatsen sitter en kontaktfjäder för ficklampans batteri, denna lödde jag bort. därefter lödde jag istället på en + och - kabel. Så här pass strömstarka LEDs kräver kylning! Jag tillverkade mina av aliminiumflänsar (köp eller ta från skrotad dator) som rundades runt insatsen och limmades fast med 2k silverepoxy (kylepoxi). Man kan komma undan med att limma fast insatsen med kylepoxin mot extraljusens plåtreflektor, men använd inget vanligt lim som isolerar!

Insatsen köpt från http://www.lightmalls.com/smo-cree-xm-l … ed-drop-in dagspris 8,8$
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/12FDD831-9AF2-4541-85A2-7510AD8D2D4D-4128-00000703438D3AC2_zpsfd872b3d.jpg

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/telefonbilder201111652.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/telefonbilder201111656.jpg

Förutom LED konventeringen passade jag på att tona glasen gula med toningsfilm. Har alltid gillat gula xtraljus bättre, dessutom "göms" LED- moderniseringen bättre och ljuset blir lite gulare. Det skall tilläggas att detta även tar lite av ljusstyrkan.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/telefonbilder201111651.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/telefonbilder201111648.jpg

Resultatet (kom ihåg att detta endast är 1 diod/xtraljus) Jämförande bilder med först bara bilens helljus och därefter helljus + extraljus, kameran på samma ställe och samma inställning:

Mot garagevägg:
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/201111203.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/201111204.jpg

Norrlänsk skogsväg:
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/201111209.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/201111208.jpg

Glödljus i extraljusen kontra Helljus i extraljusen
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/201111214.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/telefonbilder201111660.jpg

Har man fina reflektorer man inte vill sabba gjorde jag en skiss på hur man får det att fungera i orginallampsockeln
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/8857B85B-9F30-421A-AFA7-02C16E33E50A-4315-00000705475A39F7_zpsf03cdb41.jpg

2 Senaste redigerad av Sten vW (2013-05-23 21:48:53)

Jag tittade i databladet för dina CREE (http://groups.yahoo.com/group/velocette … 30126/view) o såg att de har en Vf på 3,35V vid 3A.

Jag antar att du kopplat dem i serie? Jag har själv gjort likadant med ett par 130lm med liknande Vf som p-ljus (o dagljusbelysning) på min gamm-hoj (med VW elsystem).
Om batteriet skulle gå i avbrott (har hänt mig en gång!) så sticker spänningen i höjden med troligen klart negativ inverkan på mina LED.

Har funderat på konstantströms diod för att hålla strömmen nere (motstånd är B), (inte funderat klart om detta) men det skulle betyda att seriekopplade LED o 6V är OUT ICQ/ac !

S

3

Nej de är inte kopplade i serie. Drop-in insatsen jag köpte är komplett med driver för LEDen som går att koppla in direkt på 3-18V källa.