Behöver du ett 1600 block till din buss? Verkar det ont om block som passar? De är fler än du kanske tror. (Detta kanske är allmän kunskap, men kan kanske vara bra att referera till när man frågar en säljare om motorn har bussbalkfäste.)
Typ 2 (och sena typ 3) har 3 fästen för balken. 2st sitter kl 3 och 9 och det 3e kl 6 om oljepumpslocket. Men hittar du inte ett sådant, kika på typ1 motorer. Block i typ 1 verkar ha lämnat fabriken lite hur som. De självklara är universalblock med balkfästena borrade och en bricka för typ3ans oljestickeuttag, utbytesblock har oftare detta (smidigare för reservdelsavdelningen att ha ett block hemma som passade 3 modeller?). Men även andra block kan ha gjutningarna för balkfästet. Ibland har de alla 3, men kan även bara ha ena blockhalvans. Ibland är de helt oborrade och ibland är bara några borrade. Stirra dig inte blind på motornummer och motorstorlek. Det finns både 1300, 1500 och 1600 snurror med rätt gjutning. Jag har 3st AS block, det ena är ett universalblock, det andra har 2 av 3 fästen borrade och det tredje saknar gjutningarna helt. Jag har även ett AB (1300dp) block med rätt gjutning och byter man toppar och cylindrar på en fräsch 1300 så har man ju raskt en 1600 att stoppa i bussen.
1600 AS block med rätt gjutning, balkfästena kl 3 och 9 är borrade. Det 3e skall sitta i "klacken" under oljepumpslocket.
Jämförande bild på annat 1600AS block, detta saknar alla 3 gjutningarna för balkfästet.
Väldigt dålig bild (sitter monterad i pickisen), men detta är ett utbytes "universalblock". Brickan över uttaget för typ 3s oljesticka syns till höger.
Slutligen en bild på 1300 blocket, har alla 3 gjutningarna, det högra är "halvt" borrat.
