Jag har två block som jag skulle behöva borra och gänga för bussbalkfästena. De har alltså rätt gjutning för balkfästet men oborrade (det ena har 2 borrade). Det jag funderar på är om man vågar frihandsborra, eller om man bör göra det i en pelarborr? Saknar pelarborr, så då blir det att investera i en eller lämna bort det.
Jag har två block som jag skulle behöva borra och gänga för bussbalkfästena. De har alltså rätt gjutning för balkfästet men oborrade (det ena har 2 borrade). Det jag funderar på är om man vågar frihandsborra, eller om man bör göra det i en pelarborr? Saknar pelarborr, så då blir det att investera i en eller lämna bort det.
Hålen borde du kunna frihandsborra om du mäter/märker ut riktigt och borrar rakt.En ny borr underlättar.
3 2013-05-23 11:10:36 Senaste redigerad av michaelth (2013-05-23 17:27:10)
Smörj med t röd så skär det fint.. Gjorde en liten mall som centrerar efter oljepumpen.. borra små styrhål i centrum sen e det bara att borra och gänga.. Bäst med en insats gänga men om man skruvar med känsla så håller det... Har i början på min buss tråd en bild på min mall, första sidan nästan längst ner. och även en enkel beskrivning hur jag gjorde..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Fint! Jag har ett skräpblock jag kan öva på, ett till begagnat jag tänkte använda men det sista är ett nytt block, så går inte de 2 första galant avbryter jag nog mina borrövningar där 
Det jag främst är oroad för är att inte få det rakt/ i lod och om detta när man skruvar i balken kan göra att det blir spänningar/ spricker?
5 2013-05-23 11:43:22 Senaste redigerad av Frederik (2013-05-23 11:48:22)
Jag funderade på det där med mall. Har ingen motor löst med alla hålen borrade, borde ju kunna kopiera din mall! Guld 
Vad jag förstår finns det både block med och utan insatsgänga (jag har bara sett utan). Om det är tidig vs sena block eller en efterhandslagning? Egentligen borde det ju gå utan, går gängen sen sönder kan man ju då fixa det med insats. Det är ju förhoppningsvis inte så ofta motorn ska i och ur.
Jag funderade på det där med mall. Har ingen motor löst med alla hålen borrade, borde ju kunna kopiera din mall! Guld
Vad jag förstår finns det både block med och utan insatsgänga (jag har bara sett utan). Om det är tidig vs sena block eller en efterhandslagning? Egentligen borde det ju gå utan, går gängen sen sönder kan man ju då fixa det med insats. Det är ju förhoppningsvis inte så ofta motorn ska i och ur.
Det går alldeles utmärkt utan lösgängor!
7 2013-05-23 18:28:03 Senaste redigerad av Torpa (2013-05-23 18:29:07)
Och om du nu vill ha lösgängor ändå så har biltema såna satser och jag har inte märkt nån kvalitetsskillnad mellan dem o min helicoilsats.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Hur svårt kan det vara att hitta någon med en pelarborr. Om borren hugger och går snett så kan du glömma att du får rätt gängingrepp. Ta bort pinnskruvarna vid svänghjulet och ställ blocket på en pelarborr och spänn fast det. efter att du borrat hålet sätter du in gängtappen i pelarborren och gängar RAKT. Det kanske finns någon här på forumet som också rekomenderar att borra ur avbrutna avgaspinnskruvar på frihand med batteriborrmaskin.
Tack för input! 
10 2013-06-24 19:32:19 Senaste redigerad av MrIcka (2013-06-24 19:32:49)
En av mina pluggar läker, har haft på gängtätningsmedel men verkar inte vara nog på denna plugg.. Kan man dra på lite gängtejp också?
Visst kan du göra det om du inte lägger på för tjockt...
Glöm inte att göra det rakt! 
Glöm inte att göra det rakt!
Rakt? Hur täcker du nu... Ett varv på pluggen, runt om tänkte jag lägga 
Det var bara ett skämt med tanke på en utläggning som gjorts längre upp i tråden.
Det var bara ett skämt med tanke på en utläggning som gjorts längre upp i tråden.
Hehe, ah nu är jag med 
Göm inte att lägga den åt "rätt håll!" Är irriterande när man lagt teipen så att den rullar upp sig när man börjar gänga i bulten...
Och rakt... Haha
Göm inte att lägga den åt "rätt håll!" Är irriterande när man lagt teipen så att den rullar upp sig när man börjar gänga i bulten...
Tänkte faktiskt på de när jag la på den, ja gängtejp på yttre halvan å gängtätning på inre... bara hoppas de blir tätt nu
Håller tummarna!