1

Tjenna !

Inte för att det lackar mot lack än men ska väl börja med underarbetet så småningom..
Har hört mycket skit om just sprutspackel... har använt detta på min motivlackerade skoda..
men har inte fått några blåsor än på den.... men man vet ju aldrig...
Finns det något alternativ till sprutspacklet som inte suger fukt som en törstig svamp !?

Tacksam för svar.

mvh/
Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

Problemetbär väl inte spacklet utan om och vad som ligger över och hur spacklet behandlas innan det täcks
Viktigt med torra utrymmen och en tät topp...eller?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Använd en slipgrund istället.

stenis
orust

4

man ska väl ha nå rostskyddande under, sen spackel, el slipgrund som är rostskyddande.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

5

Spackla , lägg en etsande primer och till slut slipgrund.
Det är inget rostskydd i slipgrunden. Efter du har slipat grunden kan man lägga
2 varv med epoxy, matta ner lite försiktigt och sedan måla.
Sen är dagens sprutspackel bättre än förr. Lade det själv förra veckan på
jobbet på en 56:a. Spies Hecker 2k.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

6

Jag använder epoxiprimer istället för sprutspackel och slipgrund, jag tycker det känns bättre med flera lager epoxi grund inunder den riktiga lacken. Sprutspackel är mycket känsligt för stenskott och repor då den är tjock och mjuk Default/hmm Epoxin blir en hårdare grund och klarar av stenskotten bättre.. vad jag hört angående blåsorna så blir dom oftast bara då man våtslipar slipgrunden eller sprutspacklet, torr slipar man det så är risken att få blåsor mycket mindre.
Mvh Joacim

7

Man bör väl lägga en primer ovanpå sprutspacklet, för att försegla den sas.
Tror jag läste om det i senaste numret av Klassiker där de sprutspacklade en Skoda

8

Efter att du har lagt sprutspackel så måste du lägga en grund då vill säga en slipgrund som de andra har beskrivet. Men efter du har slipat slipgrunden så måste du ha minst 90my kvar innan du lägger topplacken. Det jag själv tycker är bäst är att lägga ett fulvarv ep-grund på spacklet o sedan vänta 15min och lägga 2varv med slipgrund..

Lackerare i Skåne