1

Hade idag tänkta att justera ventilerna.

Hittar ingen riktigt bra anvisning på denna motor.

Jag förstår att man gör som på en helt vanlig "bubbla" motor men vilka mått kör ni med?

Kommer att justera på kall motor.

Olika på avgas insug?

Tacksam för tips vänner;)

2

Om du har GE så har du förmodligen hydrauliska lyftare och dom ska ju inte ha samma spel som solida lyftare. Jag har nyss ställt mina och då skruvade jag in dom 1 1/2 varv in efter kontakt. Dom ska alltså ha ett "negativt"spel. Hoppas du fattar hur jag menar ICQ/ab

1975 latebay med ´79 GE motor

3

Någon som har en något mer utförlig beskrivning?

Har läst om detta men bara på fackengelska och har lite svårt att förstå..

4

Betyder det att när jag har tdc så släpper jag på justeringen både avgas och insug på cyl 1.

Sedan anlägger jag dom och sedan 1,5 varv IN?

Samma på avgas och insug?

5

Japp, så har iaf jag fattat det som. Annats skramlar det förfärligt mycket:)

6

Exakt så. Sen om man märker att den börjar skjuta både i insug och avgas samtidigt vet man att det antingen var för mycket eller att hydraliska lyftarna inte fungerar som dom ska... ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

7

Mekhandbok är ett tips, brukar komma till nytta både en och flera ggr, är bra att ha, där står ofta toleranser, mått, volymer mm, förutom hur man gör nästan allt givetvis.

8

Haynes bok inhandlas snart;)

I den stod det 0 i spel,alltså bara anliggande.
Det slammrar en del fortfarande och tomgången är ojämnare och gången oroligare.
Bottendraget något försämrat med tycker jag.

Läste någonstans på nätet att man skulle ha ny olja i och köra motorn i 10 min innan justering.
Jag måste ha missuppfattat något.
Och även där skulle man anlägga och sedan 1,5 varv in.
Får testa med ny justering på Söndag:)

I morgon skall en Tidig Bay slaktas:)
Annons kommer;)

9

I "How to rebuild your Volkswagen Aircooled Engine" skriver dom att man ska dra åt 2 varv från att vipparmarna nuddar ventilen. Det var för mycket på min motor så 1½ visade sej stämma.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

10

Jag får testa båda alternativen.

11

är motorn varm eller kall när ni justerar? eller det kanske inte spelar någon roll?

12

Kall motor justerades den in.

Nu körde jag den i morse igen,oroligt ljud från motor och går bara att köras på tomgång.
Samband?

13

Jag brukar åtm. justera med varm motor.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

14

Om de där motorerna stått stila en tid så rasslar det fruktansvärt från lyftarna, kan hålla i sig ett par mil innan de tystnar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

Efter ur och inkoppling av luftmängdmätare så går den igen

16

vad du tjatar om luftmängdsmätaren  ICQ/ae

17

TuffeFreddan skrev:

vad du tjatar om luftmängdsmätaren  ICQ/ae

Default/lol  Default/lol  Default/lol

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

18

Sorry,det verkar som att det hängt sig;)

----

Efter ur och inkoppling av luftmängdmätare så går den igen

19

Varm motor säger du,men kör du 1,5 varv eller 0?

Skall nog köra den ordentligt varm och göra ett oljebyte och sedan göra en ny justering.

Bilen har stått länge men dock körts nu ett par veckor från och till.
Lyftare eller ventil som hängt sig?

20

Hebster52 skrev:

Jag brukar åtm. justera med varm motor.

Och hur justerar du,anliggande och 1,5 varv in?

21

Idag testade jag först med 1.5 varv på kall motor,startade inte ens.
Sedan ett halvt varv,startade inte.
Åter till noll,alltså anliggande,då startade den.

22

Som jag skrev lite längre upp i tråden så var två varv för mycket men 1,5 var som funkade.  Det verkar nog som om dina hydrauliska lyftare stelnat. Läst nånstans att dom ibland måste ur och luftas ifall dom runnit torra....

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

23

Ok,men detta måste ju då också orsaka det hårda arbetsljudet från motorn vid lite gas.
Rejäl varmkörning och 2 oljebyten kanske hjälper?
Eller går det att lyfta ur dom genom stötröret med magnet?

24

En grej du skulle kunna testa är att ställa ventilerna enligt specen 1,5 varv sen låtet du bilen stå ett dygn innan start.
Nu verkar det som att lyftarna är fyllda max med olja men om du sätter dem i press 1,5varv kanske överflödet rinner ur.
På många moderna bilar hänger sig lyftarna spec om man kanske bara startar bilen flyttar den några meter och stänger av och detta med kall motor, nästa gång man ska starta är bilen stendöd, det som kan hjälpa då är att mala på med startmotorn o hålla gas när den startar (brukar gå riktigt illa) efter en stund så går motorn gå fint igen.
Är det riktigt jävligt kan man få dra igång bilen men säkrast att köra på starten.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(