1

Jag behöver omgående en garanterat fungerande 15-1600 dp motor till min 1302, bolt on mao !

Min har visat sig vara helt mos, kompression saknas i flera cylindrar ICQ/ac

Jag har en Typ3 (12v) motor som nu sitter i Setheran att byta emot, tror att det är en 1600dp.
Den har iallafall dubbla Solex-fuggar och ska fungera enl förra ägaren.

Har själv plockat bort spolen (inkl högspänningskabeln) och startmotorn till mina andra bilar.

Men dom kan ju monteras dit för att prova motorn ICQ/ab

Bråttom Bråttom Bråttom !!!!!!

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

2

Ta bort typ3 kylet o flytta över typ1 junket = ENKELT. Det enda som är av typen pyssel är att man behöver en oljesticka av specialtyp på typ 3 blocket.
Jag kör typ3 konverterad i min typ1 o jag svetsade om plåtskrotet som är oljesticks kanal på typ 3, ej svårt! Sedan så har jag sett någonstans att slik bit går att köpa på eftermarknaden, kolla med CSP, tror det var där jag såg den..
Om nu din typ3 är ok, använd den!

S

3

Sten vW skrev:

Ta bort typ3 kylet o flytta över typ1 junket = ENKELT. Det enda som är av typen pyssel är att man behöver en oljesticka av specialtyp på typ 3 blocket.
Jag kör typ3 konverterad i min typ1 o jag svetsade om plåtskrotet som är oljesticks kanal på typ 3, ej svårt! Sedan så har jag sett någonstans att slik bit går att köpa på eftermarknaden, kolla med CSP, tror det var där jag såg den..
Om nu din typ3 är ok, använd den!

S

Går tyvärr inte pga en mkt speciell motorrumskonstruktion (custom),
vill helst inte riva hela motorutrymmet...

Annars passar det ju på lådan mm, men som sagt, motorutrymmet är "custom" ICQ/ab

4

Då passar ju inte en Typ1-motor heller.  ICQ/an

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker skrev:

Då passar ju inte en Typ1-motor heller.  ICQ/an

Jodå,
men motorutrymmet är uppbyggt kring stående fläkt och central fugge.

Utrymme för variation i motormått finns inte,
glöm allt ni sett innan vad beträffar motorutrymmet, detta är custom  ICQ/ad

Om jag måste slänga in något annat än en T1 motor så måste jag modifiera eftermarknadsplåten i utrymmet,
och då kan jag lika gärna slänga in en 2L typ4 motor och få lite mer kraft på köpet...

6 Senaste redigerad av michaelth (2013-05-17 07:14:09)

En typ 1motor och en typ3motor e ju samma under alla kåpor.muttra bort allt och sätt dit dina från typ ett maskinen. Enda variationen. Motornummret annan plats, fördelaren ett halvt varv fel tändföljd, oljestickan måste i en adapter. Och så behövs ett nytt hål till oljetrycks kontakten, då den sitter i oljekylaren i typ 3 motorn.har gjort så några gånger. Nemas problemas.behövs ett litet hål i bakre kylplåten för stickan. Typ10 mm. Att sätta dit en typ 4motor e ju en hel del mer jobb.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

michaelth skrev:

En typ 1motor och en typ3motor e ju samma under alla kåpor.muttra bort allt och sätt dit dina från typ ett maskinen. Enda variationen. Motornummret annan plats, fördelaren ett halvt varv fel tändföljd, oljestickan måste i en adapter. Och så behövs ett nytt hål till oljetrycks kontakten, då den sitter i oljekylaren i typ 3 motorn.har gjort så några gånger. Nemas problemas.behövs ett litet hål i bakre kylplåten för stickan. Typ10 mm. Att sätta dit en typ 4motor e ju en hel del mer jobb.

Var inne på att göra detta , men har varken tid eller lust, bilen skulle ha besiktats idag...
Men innan juni måste motorn vara fixad, bes.perioden går ut då  ICQ/ac
Jobbar man sedan heltid med annat så känner jag att det enklaste är att hitta en "bolt on" motor.

Motorn i Setheran ska ändå säljas/bytas förr eller senare,
den ska ju få en VR6 instalation istället (har allt hemma redan).

8

Kan ju tyvärr vara svårare att hitta någon att byta med, än att bygga om typ 3 motorn.
Men hoppas det ordnar sig för dig!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

9

50 split skrev:

Kan ju tyvärr vara svårare att hitta någon att byta med, än att bygga om typ 3 motorn.
Men hoppas det ordnar sig för dig!

Tackar ICQ/ab
Såg i säljesannonserna att folk "sökte" dessa motorer, så den får väl säljas i så fall.
Just nu vill jag bara få bilen besiktningsfärdig så snabbt som möjligt.