1

Någon som vet vad för typ av material det är i svärden på en typ1:a? Fick för mig att förlänga ett par svärd i veckan , när jag kapade av dom så tyckte jag att dom va ganska hård i materialet...skarvade dom med vanligt blötjärn. Men började sedan att fundera om det verkligen kommer att hålla...?

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

2

funkar fint om du gjort det rätt.....finns trådar här som visar hur....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

3

Nja rätt å rätt....det som kändes "fel" va väl att jag la snittet lodrätt. Vid en närmare eftertanke så hade det känts bättre om jag hade diagonalat snittet å fällt in en bit...känns som om det hade blivit starkare...men men. Funderar på att malla av svärden å låta skära ut nya i skärmaskinen på jobbet. Borde ju funka att göra så och flytta över splines röret. Då slipper man ifrån att ha en skarv som man ska oroa sig över...  ICQ/ab

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

4

hört de är fjäderstål vilket verkar logiskt.
jag skulle inte byta ut nåt mot blötjärn men de är många som verkar göra det och det verkar funka.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

5

Av vilken anledning är det logiskt att det är fjäderstål??

6

Att svärden skulle vara av fjäderstål är väl egentligen helt ologiskt då sånt stål är härdat  stenhårt och väldigt sprött.
Ett lätt sätt att kolla det är att ta filen o se om det går att fila, om filen inte greppar är det ett hårt stål av nåt slag ev fjäderstål.
Och stål finns ju i alla möjliga legeringar o härdningar.
Själv har jag inte en aning om vilket stål svärden är tillverkade av men jag tror inte det är fjäderstål.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7

Är en fjäder spröd? Jag trodde att det var fjädrande så för mig är det fullständigt logiskt att något som fjädrar, rör sig, vrider sig är tillverkat i just fjäderstål.

Det finns så många olika sorters fjäderstål så att avfärda detta som icke fjäderstål är nog att göra det enkelt för sig.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Spröd kanske var fel ord.
Det jag menar va om man böjer ett fjäderstål så går det av medans ett mjukare stål går att vecka ett par gånger innan det går av.
Men som sagt jag har inte en aning om vad svärden är tillverkade av.
Och stål finns det ju lika många sorter av som det finns kottar i skogen ICQ/ad

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

9

Vrider sig dina svärd så mycket att det måste vara fjäderstål för att hålla så är det nått fel på bilen.....

10

Torpa skrev:

Att svärden skulle vara av fjäderstål är väl egentligen helt ologiskt då sånt stål är härdat  stenhårt och väldigt sprött.
Ett lätt sätt att kolla det är att ta filen o se om det går att fila, om filen inte greppar är det ett hårt stål av nåt slag ev fjäderstål.
Och stål finns ju i alla möjliga legeringar o härdningar.
Själv har jag inte en aning om vilket stål svärden är tillverkade av men jag tror inte det är fjäderstål.

Fjäderstål är mjukt innan härdning fick jag lära mig när jag utbildade mig till verktygsmakare
för 100årsen
När ni slipar i svärdena så bör det vara RÖDA Gnistor i blöt stål blir det gulaktiga gnistor

När man spinner spiralfjädrar är det ganska mjukt sen härdar man sist anlöper man stålet och så har man en go fjäder (bil fjäder )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Det måste vara någon form av fjäderstål annars skulle dom gå av av utmattning, dom vrids ju vid varje rörelse upp o ner, det blir miljontals vridningar under en bils livstid, funkar inte med en vanlig järnbit.

12

Oavsätt så går det utmärkt att svetsa i, satte plåtar på båda sidor och pluggsvetsade och vid 3hack vrider man svärdet 30-40grader och det håller även på dålig grusväg Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage