1

Hände tydligen idag...... skittråkigt...  ICQ/ac

Post's attachments

burnin.jpg, 74.31 kb, 716 x 960
burnin.jpg 74.31 kb, 329 downloads since 2013-05-12 

Formel Vee Dolling

2

Usch  ICQ/an

3

ICQ/ac

4

ICQ/ac

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

5

Tråkigt,,,den va ju rätt fin annars,,,

Typ 1 -58

6

Tråkigt... Men den går säkert att rädda med någorlunda liten insats

utan vw just nu... :-(

7

viket visar.. eld e skit tråkigt..hoppas han har en bra försäkring  ICQ/ad ..
Och ni andra kollar era bränsleslangarna/ledningar..
en punkt där man inte bör snåla mao inga billiga slangar från obskyra bildels försäljare. ICQ/an  iofs vet jag inte anledningen till detta ovan. men bränsleslangar, tenderar att spricka ICQ/am .. har själv haft en motorbrand i en bil,och den hade jag jobbat mycket med!!! lyckligtvis gick den att rädda.
Även gummigenomföringar till slangar och kablar bör kollas då och då!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8 Senaste redigerad av Jonas Rehn (2013-05-12 18:22:18)

Fick hjälp av klubbkompisarna att släcka 181:an på Sala-rakan (skulle till första BRC, Tierp)
Som tur var de snabba med sina släckare så efter en moddning av externa oljefiltret kunde färden forstsätta.

Lärd av läxan har jag nu också en släckare monterad i folkan och en i bruksbilen!  ICQ/an

Hoppas det gick bra med bilen ovan, jättetrist!  ICQ/ac

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

9 Senaste redigerad av FredRacer (2013-05-12 18:29:59)

Jonas Rehn skrev:

Fick hjälp av klubbkompisarna att släcka 181:an på Sala-rakan (skulle till första BRC, Tierp)
Som tur var de snabba med sina släckare så efter en moddning av externa oljefiltret kunde färden forstsätta.

Lärd av läxan har jag nu också en släckare monterad i folkan och en i bruksbilen!  ICQ/an

Hoppas det gick bra med bilen ovan, jättetrist!  ICQ/ac

Hoppas de inte fick allt för stora skador.

Brandsläckare är i sammanhanget en billig extra försäkring för oss med lufkylda vw motorer Default/hmm

Har köpt en till min pickis, sen att den är långt från att komma ut på vägarna är en annan sak Default/lol

Pickup Eh -77
1303S-73, Eurolook light

http://www.chalmersmotorklubb.se

10

Trist som f-n.

För många år sen minns jag att kompisen hade problem med sin 240, var inte bränslerelaterat men när jag skulle kolla under huven så var det en stråle soppa som duschade ut i motorutrymmet så mirakel att det inte börjat brinna... nu var det en skitbil så ingen hade väl gråtit för den men...

Hur är det, skum tål inte minusgrader men pulver gör det? Jag har små pulversläckare till bilarna men de har åkt ut när de vinterförvaras och sen är det lätt att missa att lägga in dem i bilen, speciellt när man tar fram bilen från ladan och ska slangen spricka nån gång är det säkert då första turen när man är utan släckarn...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

11

Viktigt med pulversläkare, som färdas i fordon, är att vända dem upp&ner samt slå lös innehållet med gummiklubba (2ggr/år eller oftare?) då pulvret har en tendens att packa sig.

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

12

Tänk på en lite släckare räcker jättekort tid.. prova släck en motor brand, så inser ni att en 6kg e det man ville haft.. e ju inte ovanligt att det blossar upp igen.. vi fick släcka på jobbet..klart intressant. i mina fordon kommer bara 6kg.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

En lurig sak är rörstumpen på förgasaren där man trycker på bränsleslangen, inte ovanligt att den lossnar, har varit med om flera gånger att jag fått den med ut när man ska dra väck slangen  Default/yikes

14

Bengt H skrev:

En lurig sak är rörstumpen på förgasaren där man trycker på bränsleslangen, inte ovanligt att den lossnar, har varit med om flera gånger att jag fått den med ut när man ska dra väck slangen  Default/yikes

För mig med, funderat på att göra nått sånt här:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/912089.jpg

15

jag har också varit med om att röret på förgasaren där man ska trycka fast slangen har låssnat. fast det hände under tiden jag körde och jag hade varken brandsläckare eller vatten i närheten så jag och en kompis stod och slog med våra jackor över elden och vi fick det att slockna, vi hade en jäkla tur. jag fick köpa mig en ny generator och byta alla kablar i motorrummet det var det enda.

16

Tråkigt... Noterar också att MHRF försäkringen har nya krav sedan något år tillbaks (troligen på förekommen anledning som det brukar heta):

"Elektroniska kablar, bränsleledningar och komponenter ska vara fackmannamässigt monterade. Systemen ska av ägare eller annan lämplig person kontrolleras regelbundet, minst en gång per år, med hänsyn tagen till slitage och åldersförändringar."

17

Var köper man bränsleslang med hög kvalite som håller några år då?

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

18

Många bränder kan vara oljerelaterade också. Vet efter att ha jobbat i motorprovet på jobbet några år att oljeläckage många gånger är farligare än bensinläckage på varma ytor som avgassystem. Detta kan låta konstigt men beror på att bensin förångas lättare än olja.

19

Kjellgren skrev:

Många bränder kan vara oljerelaterade också. Vet efter att ha jobbat i motorprovet på jobbet några år att oljeläckage många gånger är farligare än bensinläckage på varma ytor som avgassystem. Detta kan låta konstigt men beror på att bensin förångas lättare än olja.

Min första bay fattade eld när den oljeindränkta motorrumspackningen trillade ner på ljuddämparen. Tack och lov hade jag några veckor tidigare köpt en pulversläckare som snabbt gjorde sitt jobb.

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

20

Min 66a började brinna på väg till besiktningen.
Är inte helt 100 men tror att de var pga dålig soppaslang.
Å ingen släckare hade jag.
Men medans min kompis ringde brandkåren sprang jag ut i vägen å stoppade en skolbuss.
Finns ju släckare i alla bussar.
Så de löste sig ganska bra.

21

Got that T-shirt to. Min första renoverade folka brann ironiskt första maj, tror att det var -88. Det var ett par kvarter från brandstationen så jag skickade en grabb på cykel.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

22

vilken storlek är det på besinslangarna 5mm?7mm?

23

6 mm

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

24

Borde vara straffbart sälja gummikvalitet á biltema i soppaslangar. Försten med sparat kvitto och motorbrand borde gå till biltema och be dem stå för alla kostnader (not: jag har inte köpt slang på biltema på mycket länge så kanske inte ska kasta för mkt skit på den, men har för mig att både broms och soppaslang inköpt där på den tiden visat torrsprickor snabbt därefter - men jag har nyligen köpt vacuumslang som inte ens höll ett halvår innan den pulvriserades).

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

25

Jag har varit med om att rörstumpen för bränsleslang på beninpumpen lossnat på en typ 3.

Det blev som tur var inte någon motorbrand men en lång felsökning efter vägen mitt i ingenstans.
Hade tankat fullt 5 mil tidigare så att bensinen var slut fanns inte på kartan. Allt hade ångat bort. Fanns inte fukt eller lukt kvar när jag öppnade motorluckan.
Röret var inte helt löst utan satt kvar i pumpen men hölls på plats av slangens styvhet så att hitta felet var inte det lättaste.

Men efter motorbrand i en kompis bubbla har brandsläckaren i given plats i de bilar jag är rädd om. (Desoton har ju inte ens säkringar i elsystemet!!!)
Jag kör med 2 kg pulver men det gäller att pricka rätt. 2 kg tar slut fort. De "snygga" små flaskorna som säljs i blingbling shopar till moderna hi-tech bilar skulle jag inte lita på att släcka ett adventsljus i stake ens en gång.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.