Ja inte har det blivit mycket uppdateringar i den här tråden..
Men lite har ju hänt iallafall!
Haft mycket att göra och sen vart ut på bussemester på strax över 200mil. Och allt gick nästan helt felfritt.
Men iallafall så började det med att jag skulle lägga på en enhetlig "lack" på bussen.
Tanken från början var att fixa spons till arbetet / materialet ifrån ett cykelmärke vi säljer på jobbet och få lite förmåner! 
Trek Swedens vd som förövrigt kör lite bana osv med gamla Porschar gillade både upplägget och idéen starkt och var för det.
Det kändes bra, men gick ju såklart i stöpet när inte det höll deras Brand Image, där det skulle vara Nr 1 top performance.
Med andra ord kanske de ville ha nya loggor och text samt en ny folkabuss.. Det var tråkigt men så kan det vara.
Min idé var helt enkelt att den skulle sett ut så här.

Men som sagt det vart inget med det. Så jag började med att sälja mina Fuchs till Larsa som behövde till Fille bussen han köpt utav Grenje.
Med det gjort var det bara att beställa färgen, hade från början tankar på att lacka i en Duvblå färg men bröjade fundera om man skulle ha någon Mango grön istället.
Så stod i ett jäkla dilemma ett tag. Men det vart en duv blå liknande färg som jag beställde på graffiti burk.
De färgerna sitter och täcker väldigt bra, och även fast jag blivit erbjuden arbete gratis ifrån två lackerare på bussen och bara behöva stå för materialet så vart det denna budget variant.
Kände att ska jag lägga riktig lack för flera tusen vill jag slipa den plåtren och göra ett riktigt förarbete. Vilket känns bättre att göra under vintern än mitt under sommaren..
Färgen kom hem och jag påbörjade slipning av buss!

Snabbspacklade igen lite grova ojämnheter, kepshål etc..
Grundade där de behövdes och drog sedan på färgen. Tog en dag att spraya allting. Ett lager och jag tycker det vart mycket bra.
Dock såklart blev det lite flammigt på sina ställen. Men då jag hade tänkt våtslipa ner hela bussen får att få en jämnare yta och lite genomslitningar så gjorde de inget tycker jag.
Dessutom testade jag lägga ett litet testlager med färg innan jag började slipa, och det lagret satt som f#n!

Hål för emblem borrades där de en gång svetsats igen och monterades sedan på tillsammans med allt annat.

Så vart det även lite vw-grillning hos Grenje i samband med Ljusdals Crusingen.

Passade på att åka en del först innan det var dags att riva och fixa en del.
Här har vi en lagom höjd på bussen..

Sen började det dra ihop sig för min och sambons första bussemester!
Så jag fick börja med att dra nya slangar till bromsarna och lufta. Köpte nya backar och bytte dom. Var gängpajj på vänstergängsmuttrarna till trumman fram. Beställa såna, ihop med skiten. Sedan slutade blinkersna funka. Felsökte som en galning, kom fram till att de var relät. La många timmar på att hitta de där s#tans relät och tillslut hittade jag det bak allting där de satt under och bakom säkringsdosan.
Riva ur hela inredningen för att täta motor/bensinlukt och dra om lite kablar och fixa å dona.
Koppla in campinglampa baki och massa småpyssel för att få det så trevligt som möjligt i bussen på resan.
Just de, hann även med att riva motorn lite grann för att försöka täta och fixa oljeläckage som uppstått.
Fick det till de bättre men inte bra. Jaja, får fixa det i vinter..

Efter att rivit ur allt ur bussen och fixat hela dagen på första semesterdagen skulle jag brassa hemåt på kvällen.
Ligger där på lantvägen i 90blås, ja va fan är de där.?!
Jo då stövlar de ut ett monster till älg mitt i vägen, tvärnita och vejja. Hinner precis förbi den och den lubbar ner i diket igen.
Kollar upp då står det en ännu större mitt framför mig på vägen. Då var de tur att jag bromsat ner till 40-50knyck iaf.
Hade varit fint med att slita en heldag i garaget, första semesterdagen. Och påvägen hem köra ihjäl sig. haha
Men turen var framme återigen!
Sedan vart det att snickra ihop lite nya skivor etc till bordet som är fällbart för bäddläge.

Mycket att fixa inför resan söderöver. Tog även och bytte knopparna till fönstervevarna då den ena spruckit och inte funkade så bra.

Allt packades och olja fylldes och resan började. Första stopp.
Biltema! Köpa en dunk olja och lite annat smått och gott som kan behövas under en campingtur.
Hittade även en trevlig oljedunk inför resan hos min morfar.

Första natten gjorde vi i Vadstena vid någon Vägkyrka vi lyckades hitta i mörkret.
Allt gick bra förutom att i storsett all el slutade fungera. Så fick sitta på en Donken någonstans runt Motala och försöka koppla om och lösa det. Visa sig att skiljerelät mellan batterierna gett upp och det var lite ärj samt dåliga kabelanslutningar här och där till batteriet.
Så detta löste sig rätt smidigt med lite byte och nytt relä.

Sov som en kung gjorde man. Och inte fel att vakna upp till fint landskap och härligt väder. Och lite Jimi Hendrix i högtalarna.

Resan fortsatte iallafall ner till Skåne med lite småstopp som i Gränna för frukost osv samt Jönköping.
Fyndade någon folkvagnsprylar också.

Väl framme i skåneland tillbringade vi några nätter i Lund för att hälsa på släkt.
Sedan började vi åka uppåt igen, mot Göteborg denna gång.
Halvvägs så märker jag där på den tvåfiliga motorvägen hur bussen bara tappar kraft. Reagerar inte på gasen osv. Börjar bli lite nervös.
Blinkar in och kastar mig bak i mekarställning.
Ser då att hela gaslänkaget har lossnat från förgasarna och ligger helt löst.
Det visar sig att skruven som håller i choken på den högra gasaren vibrerat lös och allt satt löst och länkaget böjts lite och lossnat.
Som tur var hade inte några skruvar / fjädrar försvunnit utan allt fanns kvar. Meka dit allt och justera lite sen ut och köra igen.
När man gjorts sig hemma stagdad hos far-föräldrarna i Lindome, Göteborg.
Tog jag mig en folle såklart för att kunna ta en repa och kolla om centrum var sig likt.. Jajjamen!

Väl i Göteborg försökte jag träffa lite Folkvagnsfolk, så knallade förbi ett garage där min farfar och farbror sett att det stått lite gamla bussar och bubblor. Träffade då Steffo då som höll till i Sondis garage. Vart lite trevligt snack!

Dagen efter mötte jag och några andra från West Coast Volks och tog en fika hemma hos Filip (rennsport) och fick spana in lite mer trevliga volks! 

Innan vi påbörjade resan hemåt svängde jag förbi Sondis garage igen.
Mycket trevliga bilar dessa killar har.

Påvägen hem stannade vi till vid något badhål utanför Kumla där vi stannade över natten.

Fick en riktigt trevlig Primus gasolgrill som jag tog och invigde med lite bränd korv till frukost i bussen innan sista biten hem till Söderhamn.

Vi kom hem igen utan några problem. Behöver nog dock göra en tändjustering nu men det är allt.
Nu är första semestern i bussen klar och de gick fint. Ser fram emot de kommande träffarna nu och sen börja planera nästa sommars busstrip! 

/Spaan
820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019