1

Hallå!

Jag har under längre tid byggt på ett projekt som är baserat på Jula's "multibyggsystem" som nu dessvärre har utgått. De delar jag behöver finns varken i någon butik eller på Julas centrallager. Nu söker jag alltså någon som kanske sitter på dessa delar och kunde tänka sig att avyttra - eller kanske någon som kan tipsa mig om några liknande produkter som jag kan använda istället (kanske något i byggställningssvängen)? Har dålig koll på sådant här.

Jag behöver 7 stycken sådana här:
http://image.byggpriser.se/14/11/29014.jpg

...samt 7 stycken sådana här:
http://image.byggpriser.se/32/22/56232.jpg

De är byggda för att passa med 50mm rör. Om någon har några tips på liknande produkter - dela gärna med er, skulle verkligen uppskattas. Tack på förhand! MVH / Jonas

"Daddy Cool"

2

Den övre grunkan är väldigt lik det som finns på järnvägens kontaktledning, men ev så kan det vara för 45 mm rör. Men det ska jag kolla upp.
Är den undre en slags fot?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Precis, andra bilden är en slags fot/fäste. jag håller på att bygga "The Mother Of All Utomhusbord" baserat på 75x200 mm timmerplank från en yttervägg från en sekelskiftskåk. Kommer att bli stort och groteskt tungt. Jag tänkte bygga hela underredet med detta system, men såklart har jag inte delar så det räcker. ICQ/ac Systemet bygger på galvade 50mm rör. Tack ska du ha!

"Daddy Cool"

4 Senaste redigerad av Scrooge (2013-05-13 14:50:18)

ICQ/ae
En spontan idé:
1" eller 1½" T rörkopplingar + rör + rörflänsar? Vid fler än två par ben får man ha en eller flera fyrvägare med
Borde gå att hitta på någon byggåtervinning
Om det inte finns galvade kan man linoljebränna järnet

Edit
Glömde länken!

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

5

Grym länk, tackar! ICQ/ab

"Daddy Cool"

6

Dom där prylarna liknar lite grann kopplingar till byggställningen Burton tror jag den heter ,inte säker på stavningen. Ska kolla i stugan har en hel tunna med olika delar kan ta nån dag men jag ska kolla upp det.

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

7

Schysst, tackar!  ICQ/ab

"Daddy Cool"

8

Burton heter de ja.. Usch det ger mig minnen från en höst jag jobbade som ställningsbyggare med såna.. Bara järnrör, de dubbelkopplingarna och trätrall Default/yikes

Fördelen med burton är att det går att bygga nästan oavsett underlag och hur man vill.

9

Jag kollade med en som bygger ställningar idag.
Burton rören är 48.3. Så han trodde de skulle vara svårt att få in 50 rör.

Han jobbar för ett företag som även tillverkar egna ställningar.
Dom använder 50.1 rör. Men deras kopplingar kostar 400+ moms st.
Och dom har inte den andra bilden den delen som skruvas fast

10

Det var ju synd att de slutat med dem. Jag har också tänkt tanken att köpa några sådana och byggt mig något kul ICQ/ag

Har du tillgång till svets? Eller känner du kanske någon som har svets?

I våran byhåla kan man köpa skrot på stena metall, har du något liknande i din stad så kan du säkert hitta en bit rör med innerdiametern 50.1(eller liknande så att dina 50-rör passar). Där hittar du även plattjärn. Till detta köper du några muttar och några skruvar(i lämplig storlek).

Nu kan du göra egna kopplingar, visst de kanske inte blir lika fina som julas men minst lika bra:D .

Innan du svetsar fast muttern så borrar du ett hål som är något större än storleken på skruven(kör du m8 så bör hålet vara minst 9-10 mm), i muttern skruvar du sedan in skruven(som låser ditt 50 rör).

Lycka till

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

11

Tackar! Det verkar dock som att trekronors tip om Burton-ställningar i kombination med en kompis som är förman på en byggfirma gett det resultat jag sökte ICQ/ab Men som sagt, tack iaf!

"Daddy Cool"