1

Är i full gång att byta hjullagren fram på min 65a.
Har jag fattat det rätt att man måste få bort inre lagerbanan (som sitter fast utav helvete) på spindeltappen eftersom dom nya är glidlager och inte den gammla typen med kulor som sitter nu? Och iså fall tips på att få bort dom?

Deluxe Bay 1977 & Type 1 1965
'If you're gonna do something, do it well and leave something witchy' - Charlie Manson

2 Senaste redigerad av Torpa (2013-05-13 21:21:04)

Om du inte ska spara lagerbanan så skär ett snitt med vinkelslipen i den sätt huggmejseln i snittet och spräck lagerbanan.
De nya lagren är koniska rullager men det är samma som dina gamla, byt  inre dammtätningen samtidigt.
Ta på dig glasögon när du spräcker lagerbanan, det är härdat och småflisor kan skjuta iväg.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Tusen tack ICQ/ab

Deluxe Bay 1977 & Type 1 1965
'If you're gonna do something, do it well and leave something witchy' - Charlie Manson

4 Senaste redigerad av jh (2013-05-15 08:46:09)

Hur hårt drar ni muttern och låsmuttern?

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

5

Först drar du åt lagret hårt, ungefär så hårt du skulle dra fast en m8 mutter.
Det är för att "sätta" lagret sen släpper du muttern tills att du kan röra med viss tröghet den brickan som sitter under låsmuttern.
Snurra på skivan/trumman mellan momenten, känns allt bra lås muttern

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

6

Torpa skrev:

Först drar du åt lagret hårt, ungefär så hårt du skulle dra fast en m8 mutter.
Det är för att "sätta" lagret sen släpper du muttern tills att du kan röra med viss tröghet den brickan som sitter under låsmuttern.
Snurra på skivan/trumman mellan momenten, känns allt bra lås muttern

okey, tack för svar. Igår drog jag åt lagret hårt, släppte lös och sedan drog jag fast muttern med handkraft.

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

7

Om det inte glappar är det säkert helt ok.
Om nån undrar varför man sätter lagret relativt löst så är det för att kompensera värmeutvidgningen som blir i lagret när man kör, alltså det tightar till sig självt.
Om man drar lagret för hårt finns det risk för att det går för varmt och skär eller blir utslitet i förtid.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65