1 Senaste redigerad av Dennis (2013-05-13 20:19:24)

Om det är någon mer än jag som gått på att urethane måste vara bra skit ta en titt på min  heavy duty hardyskiva av nämnda material. Fick av en händelse syn på att det var en spricka i den och när jag demonterade den föll den fullständigt i bitar. Den har suttit monterad på bilen ungefär ett år och är köpt från det stora landet i väst men kommer förmodligen från ett land i öst. Den satt monterad i min 59:a med 2332cc i baken och man vågar knappt tänka på hur spännande det hade varit att styra med bara säkerhetsflätan i 160 blås ICQ/ac  Nu finns det säkert urethane som är bra om den här ens var av det materialet. Jag monterade det felfria orginalet från 59 i stället. Jag vet inte om tråden skall ligga här eller passar bättre någon annanstans. Det är ok att flytta den i så fall.

Post's attachments

Skit.JPG, 50.15 kb, 644 x 483
Skit.JPG 50.15 kb, 156 downloads since 2013-05-13 

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

2

Default/yikes  Default/yikes  Default/yikes

3

Läskigt! Ytterligare ett exempel på en produkt som fixar ett problem som inte finns.
Har du kollat att rattstång och ingående axel på snäckan linjerar? Om inte så kommer hardyskivan att brytas fram och tillbaka när du styr. Kan ju vara en orsak till sprickorna.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

4

Peter S skrev:

Läskigt! Ytterligare ett exempel på en produkt som fixar ett problem som inte finns.
Har du kollat att rattstång och ingående axel på snäckan linjerar? Om inte så kommer hardyskivan att brytas fram och tillbaka när du styr. Kan ju vara en orsak till sprickorna.

Jag skall kolla det men det ser mest ut som om materialet blivit sprött

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

5

Andra produkter som jag aldrig mer kommer att köpa är alla gummidetaljer som är Made in Mexico el Brasilien. Spricker sönder totalt på mindre än ett år i garage!! Två exempel är damasker till vxllåda och dörrlister :-(. Framöver blir allt sånt tyska grejer.

VW 1200 -60
VW 1300 -66

6

Dennis skrev:
Peter S skrev:

Jag skall kolla det men det ser mest ut som om materialet blivit sprött

Jäkligt läskigt alldeles oavsett ICQ/ao
Som du skrev tur att den inte bröts itu vid körning. Hade kunnat sluta illa även om du hade haft en originalmotor...

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

7

denna var ca 6 år gammal ...
http://imageshack.us/a/img832/3049/22767010150173160503796.jpg

nu sitter det rhino-fästen istället

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

8

Default/yikes

Hade hardyskivan skick kunna upptäckts på sbp?
Jag tycker de sliter mest i framvagnen, sällan i själva ratten... kanske de gör på deras 50m bana??

ICQ/an

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

9

Jag var med om att en repro Hardyskiva som endast var ett år gammal gick åt pipan när jag som tur var gled in i låg fart på partycampingen på Bugrun för många år sedan.... hade nog varit mindre kul om den delat sig nån timme tidigare på den kurviga vägen efter Laxå.

Själv kör jag numera med en tunnplåt på ena sidan av hardyskivan, och skiter i om det tar bort nån form av funktion...för svänga vill jag kunna göra.

Proud member of Sun City Aircoolers

10

Läskigt. Jag är inte förvånad att den spricker sönder så mycket då urethan är hårdare vilket brukar innebära att det är sprödare. En fundering vill man inte ha en mjuk hardyskiva för att just ta en del stötar?

utan vw just nu... :-(

11

Tobias skrev:

Läskigt. Jag är inte förvånad att den spricker sönder så mycket då urethan är hårdare vilket brukar innebära att det är sprödare. En fundering vill man inte ha en mjuk hardyskiva för att just ta en del stötar?

I min värld är Uretan mjukt och ett förträffligt material. Mina gamla skatebords och rullgrickor hade hjul i utretan, men det finns väl olika kvalisorter, precis som med gummi.

Bra att tipsa om denna skit!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

12

Mogge skrev:
Tobias skrev:

I min värld är Uretan mjukt och ett förträffligt material. Mina gamla skatebords och rullgrickor hade hjul i utretan, men det finns väl olika kvalisorter, precis som med gummi.

Bra att tipsa om denna skit!

Bra där lärde man sig något.  ICQ/ad

utan vw just nu... :-(

13 Senaste redigerad av yogi (2013-05-14 20:23:35)

Hardyskivorna varnas det för lite då och då på samba att dom kan spricka. Varnas även ganska ofta för bensinfilter av plast i motorrummet. Bättre att sätta det vid växellådan eller under tanken.

bra tråd