just ja, tack för svaret, blir nog till å tillverka egna sånna där.
Och jäklar va gött den lät 
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » The Mango Beetle
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
just ja, tack för svaret, blir nog till å tillverka egna sånna där.
Och jäklar va gött den lät 
Fan va najs 
Tack ska ni ha! Ljudet är nära nog perfekt, avgassystemet funkar lika bra på denna motorn som den förra.
Kan ju även meddela att jag råkade släppa loss bakhjulen på torr asfalt, utan problem visade det sig...
Jag klarade deadlinen så när som på att luftfilterna blev försenade!
Men bilen är klar för vårrundan imorrn och kanske kanske så ger jag mig på en besiktning i början
på nästa vecka.
Mellanplåten målades i tisdags och för att ha gjort det själv med sprayburk så duger det gott till den som ska ha det!
Nu när denna motorconfig är klar så tänkte jag bjuda på en före bild:
Vid inköp av bilen 2009, ser hemskt ut men denna 1600 funkade alldeles utmärkt!
Planen var simpel, penselrenovera och bara kör, Ghian var ju huvudprojektet...
Jämför med bilden ovan från idag..."jag skulle bara"...Är nog inne på femte eller sjätte utförandet i motorrummet!
Känner att jag hittat en väldigt optimal drivlina för så som jag använder bilen, hoppas att jag kan hålla det så ett tag nu...
Nu blir det lite välförtjänt vila innan framvagnsbygget tar fart!
Trevlig kväll!
/Olsson
Det måste ha blivit nått fel nånstans? Ghian ska ju vara huvudprojekret....
Så, nu är bubblan klar. Åk och ha kul med den, men lägg garagetimmarna på ghian

Det måste ha blivit nått fel nånstans? Ghian ska ju vara huvudprojekret....
Så, nu är bubblan klar. Åk och ha kul med den, men lägg garagetimmarna på ghian![]()
Hehe, du har delvis rätt. Ghian ÄR fortfarande huvudprojektet, därför får det vila när det känns för det!
Jobbet med Ghian återupptas till hösten. Den nya motorn ska ju Ghian få ärva sen så indirekt kan man säga att jag jobbat med Ghian...eller?!
hoppas mangon går som fan MVH Ingmar
hoppas mangon går som fan MVH Ingmar
Den går som in i baljans! Nu är du bara fjärde snabbast...haha!
Jag har börjat lite smått med framvagnsbygget, jiggen är omgjord till det bättre.
Rören kapade, återstår bara att finjustera längden och rakheten för bandsågen på jobb duger fint om man vill
ha snedkapade rör...
Stommen blir ca 115mm smalare än original vilket motsvarar ca 4,5". Om mina beräkningar stämmer så blir det perfekt...
Delarna ser jättefina ut men...mäter man urtagen samt cc-måtten på hålen i tornen så slår det på ca 2mm mot original.
Dessutom så är ytterdiametern 52mm på rören men hålen 51mm, har därför fått ytterändarna svarvade till 51mm.
Hålen i överfallen sitter fel även dom, jag har varit ytterst noggran med jiggen så den håller måtten.
Blir väl till att modifiera delarna...
Blir nog bra...
/Olsson
Alltid ql med halvfab..not! 
Trevligt att se det seriösa arbetet du gör!
blir säkert super i slutet.
Enda nackdelen med dom genomgående stödbanorna... man kan inte svetsa baksidan utan att sära giggen.. Men nemas problemas..
Tänker mig en utvecklad variant, med uttag för sänksatserna.. men det e bara jag som gnäller lite..
e ju trevligt att kunna svetsa från bägge sidor, sas samtidigt.då svetsen drar lite.
Alltid ql med halvfab..not!
Trevligt att se det seriösa arbetet du gör!blir säkert super i slutet.
Enda nackdelen med dom genomgående stödbanorna... man kan inte svetsa baksidan utan att sära giggen.. Men nemas problemas..
Tänker mig en utvecklad variant, med uttag för sänksatserna.. men det e bara jag som gnäller lite..e ju trevligt att kunna svetsa från bägge sidor, sas samtidigt.då svetsen drar lite.
Tack ska du ha, gör man inte detta moment seriöst så får man det i nacken sen...
Jag har också tänkt på det där med uttag för sänksatserna men om man är lite tålmodig med svetsandet och låter det svalna ordentligt innan man tar baksidan så funkar det nog!
Svetsen jag har duger säkert för slutsvetsning men vi har kraftigare på jobbet så det handlar mest om att punkta fast delarna och sedan ta hela bräsket till jobb.
Gavlarna kommer sist eftersom stommen måste provmonteras på ramhuvudet först för att se var jag eventuellt måste göra urtag i innerskärmarna. Hjulhusen bak är ju fina och grannan nu så jag måste ju
fixa där fram med!
Ser mycke bra ut. Då tar du min framvagn sen oxå! 
Ser mycke bra ut. Då tar du min framvagn sen oxå!
Ska kolla med verkmästaren när det kan finnas en lucka...
Idag blev det lite myspyssel med dom nya luftfilterna, insidan på filterhållarna fick såklart modifieras.
Dom här filterna är 51 mm höga mot 83 innan.
Pappmall, plåtremsa samt bockmaskin sen var det klart...
Ser ju faktiskt hyffsat ut, nu finns det säkert någon som har något att anmärka på detta och jag har själv funderat lite på om detta hämmar effekten. Som jag nämt tidigare så är det inte ett alternativ
att åka med utflyttad lucka. Hade insugen däremot varit i offset så hade dom andra filterna funkat.
Med denna lilla detalj avklarad så återställdes motorluckan och kofångaren monterades och i tankarna var jag redan ute och körde...
Den enda förklaringen till detta måste vara att infästningen till bärjärnen i hjulhusen sitter en aningens fel jämfört med tidigare. Dessa underbara eftermarknadsbitar...!
Detta funkade innan jag bytte ut torpedspetsarna. Vad gör man då? Inte fan river jag ner allt igen och svetsar om spetsarna...nä nä nä, innan jag ens tog beslutet så var bärjärnen avkapade och sänkta!
Hoppas detta räcker, på lördag blir det mek igen!
/Olsson
Blir skitbra!!! 
Snygg bil och motorrum ! (är den rullandes nu?-)
(Bra "innerskärmsspetsar" - vart köpte du dom ? (ca-pris?)
Både jag och Tobbe har bytt torpedspetsar, jag köpte mina på ad center han sina från csp men alla kom från klåpperholm.
Mina passade perfekt och kofångaren sitter som den gjorde innan, tobbes fästen sitter lite högt. Så vi se hur det går för honom sen när kofångaren ska på igen, han får kanske sänka sina bärjärn oxå!
Jag köpte mina på CSP och jag var noggrann med att få rätt på skärminfästningen. På någon bild tidigare i tråden
så syns en jigg jag gjorde för att få rätt på detta. Jag måste väl ha antagit att själva bärjärnsinfästningen satt där det
var tänkt att den skulle sitta och det får väl anses att den gamla på originalplåten inte "kasat" ner...
Nåja, detta är ju inget stort bekymmer men nog så irriterande när man står där!
Gokväll!
Nu så! Nu lirar allt, känns faktiskt lite konstigt att se bilen med kofångaren på plats. Det lilla jag sänkte järnen gör så mycket tycker jag...
En av gängorna i gångjärnen var kass så jag passade på att fixa till det samt att jag hade ett par extra gångjärnshållare som jag donade till.
Löstagbar lucka och fjäder är det säkert sågon som frågar sig? Har ingen lämplig ersättare till fjädern ännu helt enkelt.
Nästan slutfört i alla fall, jag hann med några timmar på framvagnen också idag. Känner flytet, mycket som plötsligt blir klart eller på god väg i alla fall!
Här justerar jag längden på rören i min överavancerade mätjigg...
Svetsa. Detta moment hade jag ju inte tänkt att göra med min svets men jag har väl underskattat den en aning...skruvade upp den på högsta plåttjocklek och herrejävlar vad det brände fint!
Har väl vant mig vid tunn karossplåt antar jag...ser dock ut som att jag kan skruva ner styrkan en aning.
Ett överfall hann jag med att svetsa om.
Imorrn punktsvetsar jag dit överfallen och testmonterar stommen på Ghia-plattan. För övrigt så är bilen klar för besiktning så på måndag får vi se, mest orolig för den nuvarande stommen, blir säkert nedslag där
med tanke på allt glapp. Vi får se helt enkelt!
Trevlig kväll!
/Olsson
Där sitter den! Har även dessa gavlar från Rogga som passar direkt på till skillnad mot airkewlds...
Osäkert just nu vilka som jag kommer att använda.
Någom som har koll på vilket håll fästet till styrdämparen skal sitta på? Jag gjorde en jättebra jigg till denna men glömde notera åt vilket håll den ska sitta på...
Tittar jag på gamla bilder så verkar det som att den skall sitta så som jag håller den på bilden här. Vore kanon om någon kunde bekräfta detta, gärna med bild.
Detta är originalfästet som satt på stommen tidigare.
Det var allt för idag.
Trevlig kväll!
/Olsson
God kväll.... Fästet till styrdämparen ska sitta på den sidan som på bilden, dvs motsatt sida styrsnäckan!
Hade inga jätte bra bilder men håll tillgodo.......
God kväll.... Fästet till styrdämparen ska sitta på den sidan som på bilden, dvs motsatt sida styrsnäckan!
Hade inga jätte bra bilder men håll tillgodo.......
Vilken sida på stommen som fästet skall sitta fattar jag. Kollar man på fästet i sig så sitter inte hålet (gängan) i centrum på fästet.
Min fråga var då åt vilket håll skall fästet sitta, hålet utåt eller inåt?
Det verkar som att svaret finns på din sista bild där det hyffsat tydligt framgår att hålet sitter in mot mitten av stommen (titta på bulten så verkar det som att
den inte sitter centrerat).
Jag beslutar här och nu att det är så och så blir det på min stomme helt enkelt! Tack för bilderna!
Blev grymt de där!
En fråga, vart har du hittat den där trevliga "sprinten" till luckan?
missförstod dig.... men det löste sig ändå
Wiebe skrev:God kväll.... Fästet till styrdämparen ska sitta på den sidan som på bilden, dvs motsatt sida styrsnäckan!
Hade inga jätte bra bilder men håll tillgodo.......Vilken sida på stommen som fästet skall sitta fattar jag. Kollar man på fästet i sig så sitter inte hålet (gängan) i centrum på fästet.
Min fråga var då åt vilket håll skall fästet sitta, hålet utåt eller inåt?Det verkar som att svaret finns på din sista bild där det hyffsat tydligt framgår att hålet sitter in mot mitten av stommen (titta på bulten så verkar det som att
den inte sitter centrerat).
Jag beslutar här och nu att det är så och så blir det på min stomme helt enkelt! Tack för bilderna!
missförstod dig.... men det löste sig ändå
Inga problem! Jag missförstod dig tidigare i tråden så nu står det 1-1!
Blev grymt de där!
En fråga, vart har du hittat den där trevliga "sprinten" till luckan?
Sprinten köpte jag på CSP Tyskland men borde väl gå att hitta i Sverige. Den åkte med samtidigt som jag
shoppade annat där!
Dalhems kanske?
Tillbaka till gropen igen då! Fortfarande bekymmer med ojämn och ibland ingen tomgång alls.
Senast berodde det på skit i förgasarna, troligtvis. Idag hittade jag nog "urorsaken" till alla dessa bekymmer
vilket jag misstänkt tidigare, tjuvluft!
För en gång skull tänkte jag bli av med allt klabbet, åkte till CSP och köpte nya förgasarfotspackningar samt insugspackningar.
En sväng till Biltema för bränsleslang och filter.
Mycket riktigt, insugspackningarna har inte hållt tätt så nu var det bara terapimek som gällde, av med allt och byta!
Dom nya packningarna kändes ljusår mycket bättre än de som Empi-förgasarna levererades med så det kan ni ju se som ett litet tips!
Köp andra eller tillverka själv i bättre material.
Förgasarna går faktiskt att skruva ur hyffsat lätt utan att ta bort inspektionsluckorna.
Dessa åtgärder gjorde susen, motorn hoppade igång direkt när allt var ihop och så fort motor kom upp lite i temp så var där jämn och fin tomgång!
Imorrn blir det en tur till Lundgren för finjusteringar sedan är nog hela motorprojektet avklarat, lagom till Fan Fest nästa helg.
Ja just det, besiktningen gick galant i onsdags! Blev ett jätteblankt papper...två år framåt!
Trevlig kväll!
/Olsson
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » The Mango Beetle
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.