1

Har idag monterat nya cylindrar och kolvar på min 1600 motor och upp start närmar sig med stormsteg. Då började jag fundera hur jag ska köra in motorn. Jag har alltså snikrenoverat motorn och bara bytt cylindrar och kolvar resten är gammalt skräp. Tänkte först pumpa upp oljetrycket och sedan starta. Har hört att man ska varva motorn upp och ner stämmer det?

Vad säger ni?

utan vw just nu... :-(

2

Det finns olika skolor vad gäller att köra in kolvringar och cylinderlopp. Vissa hävdar att man inte bör dra den över 3500rpm och köra lugnt den första biten. Andra hävdar att den ska köras in hårt så att sakerna snabbt sliter in sig för det arbetssätt de ska användas till.. Annat är det ju med tex kamaxel och lyftare som ska hållas på 2000rpm i 15-20min vid första uppstarten..

Att dra upp oljetryck låter iaf som en bra idé för att undvika metall mot metall så gott det går.

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-05-11 18:59:02)

Tobias skrev:

Har idag monterat nya cylindrar och kolvar på min 1600 motor och upp start närmar sig med stormsteg. Då började jag fundera hur jag ska köra in motorn. Jag har alltså snikrenoverat motorn och bara bytt cylindrar och kolvar resten är gammalt skräp. Tänkte först pumpa upp oljetrycket och sedan starta. Har hört att man ska varva motorn upp och ner stämmer det?

Vad säger ni?

Kör som vanligt men låt inte motorn segdra  och motorbromsa   Varva inte förmycket  så ringarna sättersig  cirka 10-15mil
Ps ta det lite lungt så du inte knäcker vevlagrena för att det är nästa sak som pajar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke