1

Pumpar jag ett tag får jag tryck i systemet men det försvinner direkt pedalen går tillbaka till ursprungsläge,  vad kan det bero på?

Är det huvudbromscylindern som är slut?

Bytt alla bromsslangar och nästan alla rör.
Luftat systemet har jag också!

Tacksam för svar!

Mvh // Sandbäck

2

Justerade du ut alla backar tills de låg på INNAN du luftade? Om inte gör det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Det har jag aldrig behövt någon gång men jag ska prova det, tackar!

4

justerade ut backarna bak och luftade utan problem och det blev faktiskt bättre.
Hissade upp fram och justerade ut och då försvann allt tryck när man nuddade pellen.
Då han som hjälpte mig pumpade på pellen hörde jag att den sög i luft och såg att de tryckte ut lite vätska vid gummigrejen vid röret från vätskebehållaren.
Varför är det inte en nippel istället för någon gummigrej? och hur tusan ska jag få det tätt?

Ringa in vart jag menar
http://i344.photobucket.com/albums/p345/bjennfetta/Vw/bromsskit.jpg

5 Senaste redigerad av Sandbäck (2011-04-14 17:15:37)

Hittade en bättre bild, tätningspropp heter tydligen den j*veln

På Classic Vw Up North har dom ingen sådan till typ3
men till T1 och T2 kan någon av dom passa?
http://www.classicvw.se/gummitatning-hu … cts_id/140
http://www.classicvw.se/tatning-huvudbr … ts_id/3836

http://i344.photobucket.com/albums/p345/bjennfetta/bromsskit2.jpg

6

Ring CSP och be att få prata med Per. Han kan allt om dessa bilar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Hade samma på min Notch när jag fortfarande körde enkrets och då var det en kass huvudcylinder. Det sugljud som du hör tror jag inte kommer från gummipluppen, utan från att tätningen i kolvens bakkant inte håller tätt. Så länge du inte har stopp i slangen upp till bromsvätskebehållaren kan den inte suga luft vid gummipluppen, då det utrymmet ligger under ett lätt övertryck från bromsvätskebehållaren.

Sedan är det säkert en vettig ide att byta en 45 år gammal gummiplupp, men jag tror som sagt inte att den är problemet.

8

okej ja någonting är då slut i all fall Default/lol

Men den trycker ju ur sig bromsvätska runt röret uppe där? Hålet i gummit är lite större än bromsröret, dock har ju röret en kona. 
Men det är kanske lika bra att renovera huvudbromscylindern när man ändå håller på. Så det blir riktigt!

9

typ3orna har typ den sämsta huvudbromssylindern (när bilen stått) vad jag förstått har det list att komma in vatten, eller på något annat sätt blir det tjall så det rostar i botten på huvudcylindern, och detta är dessutom svårt att renovera till, oftast är det ny som gäller, det har en väldigt rutinerad mekaniker från dalarna berättat för mig.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

10

jaha så pass  ICQ/an  Då ska jag ta ur den och kolla hur den ser ut till att börja med.

Börjar tröttna på skiten, lagar jag en grej så går nästa sönder...

11

Sandbäck skrev:

okej ja någonting är då slut i all fall Default/lol

Men den trycker ju ur sig bromsvätska runt röret uppe där? Hålet i gummit är lite större än bromsröret, dock har ju röret en kona. 
Men det är kanske lika bra att renovera huvudbromscylindern när man ändå håller på. Så det blir riktigt!

Kan ju vara så att gummipluppen är dålig, men så fort du har tryck på bromsvätskan är porten upp till behållaren stängd, så eventuellt läckage påverkar inte bromsfunktionen.

Huvudcylindrarna brukar vara så dåliga i loppet att de inte är renoverbara, men en ny är inte så dyr.

12

Thomas på Folkabiten har sådana där "tätningsproppar" som passar din huvudcylinder.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

13

Tog isär huvudcylinder idag och allt såg bra ut och knappt slitet, fanns lite rester kvar av någon gammal bromsslang. Gjorde rent den och satt till baka den men de va lika, alltså när pedalen går tillbaka så försvinner trycket. Har även justerat bromstryckstången enligt reparations handboken ICQ/ac

Alltså måste jag köpa en ny men vad är det för skillnad på dessa förutom att dom är till olika bilar?
Anslutningarna är på olika sidor men spelar det någon roll? Den till T1 är ju bara ca1100kr billigare!

T1 19mm ATE
http://www.classicvw.se/huvudbromscylin … cts_id/141
T3 19mm ATE
http://www.classicvw.se/huvudbromscylin … cts_id/156

14

Sandbäck skrev:

Tog isär huvudcylinder idag och allt såg bra ut och knappt slitet, fanns lite rester kvar av någon gammal bromsslang. Gjorde rent den och satt till baka den men de va lika, alltså när pedalen går tillbaka så försvinner trycket. Har även justerat bromstryckstången enligt reparations handboken ICQ/ac

Alltså måste jag köpa en ny men vad är det för skillnad på dessa förutom att dom är till olika bilar?
Anslutningarna är på olika sidor men spelar det någon roll? Den till T1 är ju bara ca1100kr billigare!

T1 19mm ATE
http://www.classicvw.se/huvudbromscylin … cts_id/141
T3 19mm ATE
http://www.classicvw.se/huvudbromscylin … cts_id/156

Om loppet är fint, blankt och utan gropar finns det ingen anledning att köpa en ny cylinder. Frågan är väl bara om det går att få tag på en renoveringssats i dag.

Har du en millimeter spel på tryckstången vid uppsläppt pedal och har du koll på att det ska justeras med pedalstoppet och inte tryckstången?

Har du provat att lufta med handbromsvajrarna helt släppta (med muttrarna) och alla bromsbackar utjusterade så att de ligger dikt an mot trumman?

15 Senaste redigerad av Sandbäck (2011-04-15 17:37:00)

Okej, finns det nya huvudcylindrar borde det väl finnas renoveringssatser ?

Läste reparations handboken igen och såg det nu  ICQ/ad Ska genast gå ut och ställa allt riktigt ICQ/ab

Bromsbackarna är utjusterade så att hjulen är låsta, men har inte släppt handbroms vajrarna då handbromsen tar på dom sista knäppen. Men ska göra det också.

Tack så mycket för hjälpen hittills, förmodar att det blir mer frågor. ICQ/ad

Kan dessa funka? Den sista är då 19mm i alla fall.
http://www.tradera.com/Repsats-huvudbro … _130954604
http://shop.textalk.se/se/article.php?i … rt=7340250

16

Fick till bromsarna hyfsat nu i alla fall, dom tar då och det är tryck i systemet.  ICQ/ag
Får dock se hur det är imorgon

Tryckstången va för kort även efter jag justerat den av misstag Default/yikes Den ska vara runt 53-52mm men den va knappt 40mm.
Utjämningshålet som är lika grovt som en nål va igenproppat.

Så nu är det bara att beställa hem en pall med plåt så ska det väl gå att besikta  Default/lol

Tack så mycket allihop! Uppskattas verkligen ICQ/ag

17

Hoppas det löste sig, men hur är det egentligen? Finns det nån repsats till huvudbromscylindern? Skulle vilja ha en sån eftersom priset på en ny cylinder inte är så lockande.

Typ 3 Variant -65

18

Har inte hittat någon i alla fall.

Nu vet jag inte om denna passar, men innehållet ser precis likadant ut. Kanske värt att testa?
http://www.tradera.com/Repsats-huvudbro … _130954604

19

host .host råkar ha några renoverings satser för T3 Hcyl... vilken års mod eftersöks...
kartongerna e inte vackra då dom kommer från gammalt lager med det e Ate delar..

en sats för trummor nr 36 50 036-1
1500/s typ 3 63-65
1500A/Ntyp3 63-67
1500 variant typ 3 63-64

En sats för skivor nr 36 50 037-9
1500 variant skivbroms 1965-66
1600 tom ch nr 31750000 1965-67
1600 variant tom ch nr 317500000 65-67

och 2 st rep sats huvud cyl
nr 36 50 039-5
1600 Variant from ch nr 3622000001
1972-


har även en till transporter 71-  utan servo dia 20.64

finns i blekinge men det finns ju post..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(