Hej.
Ja nu får man ju skapa sig en projekttråd på detta grymma forum. Har ju hållit på med "Danskan" ett bra tag nu och en del av er känner säkert igen henne från MB eller Typ2 klubben.
Men här kommer en resumé vad som har hänt med henne sedan hon kom in i mitt liv 
Allt började med att jag hängde upp lite lappar, där jag sökte efter en splittbuss, i diverse små matbutiker september 2007. Det ringde lite folk som berättade om deras gamla folkabussar men vid närmare utfrågning kunde man sorgset inse att det oftast rörde sig om 80-tals bussar eller sena bay. Men då jag redan hade en, och väldigt gärna ville ha en splitt så fortsatte man att hoppas.
En dag så ringde en dansk herre och berättade om hans pappas gamla folkavagn som de hade i en lada på deras sommarställe utanför Burseryd i Småland. OK, artig som man var så fortsatte jag samtalet med diverse frågor. Men när ham svarade JA på min fråga om bussen hade delad framruta, så vaknade man till.
Fick telefonnr till en bonde som bor granne med deras sommarställe och bestämde träff för att han på så vis skulle kunna visa mig vilket ställe det gällde. Detta var verkligen rakt ut i skogen.
Detta mötte mig inne i ladan:

Man blev givetvis väldigt ledsen över skicket på bussen men samtidigt väldigt glad då det var lilla bakrutan, passagerar och förarsätet var där, mellansoffan och baksoffan fanns också. Bussen var på det hela ganska komplett, men lokala ligister hade ju pangat varenda ruta och gått lös på taket. Dessutom hade det trillat ner bjälkar från ladan och hjälpt till att trycka in taket ytterligare.
Men vad ska man nu göra, funderade över jur mycket man skulle betala för den OM man överhuvudtaget skulle bry sig om att släpa hem henne. Ringde dansken och fick till svar; Ta hem bussen om du vill, vi ska riva ladan annars skickar vi den till skroten.
Gratis? Javisst, sa han.
Och då återstod ju inget annat än att samla ihop trupperna och bege sig på sin första splittbuss räddning. Henrik (min garagepolare) var väldigt uppjagad men de andra två som var med idiotförklarade en på studs. 

Fortsättning följer senare ikväll.
//Göran i Halmstad

Årsmodell på den?

Åååh vad gott!

.