Hejsan!
Jag bygger en 2.1 L motor och har kommit till en sak jag inte har hittat något svar på,
så nu vänder jag mig till er som har erfarenhet av detta!
Hur får ni det tätt mellan cylindern och toppen?
Mycket tacksam för svar!!
Mvh Robin
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Täta mellan cylinder och topp???
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hejsan!
Jag bygger en 2.1 L motor och har kommit till en sak jag inte har hittat något svar på,
så nu vänder jag mig till er som har erfarenhet av detta!
Hur får ni det tätt mellan cylindern och toppen?
Mycket tacksam för svar!!
Mvh Robin
Om man vill slipar man lite med ventilslippasta och sedan drar till föreskrivet moment. 
Så det ska alltså räcka för att få det tätt? 
Och är det nya delar behövs inte ens inslipning..... Jag har aldrig haft läckage mellan topp/cyl.
Typ4:an hade tunna al-ringar som tätning -även dessa kan med fördel tagas bort (men då bör man ju slipa in cyl mot topparna..)
Så det ska alltså räcka för att få det tätt?
Det har fungerat på ett antal miljoner motorer i 75 år så jag tror inte att du behöver vara orolig. 
Ja det är nya grejer
vad bra då behöver jag inte oroa mig för de då 
Jag har chimsat cyllarna med lika chims och mätte 0.98 mm vändhöjd på 3 av kolvarna men den ena visar 0.88 mm trots samma chims. Det är ju inte bra att få mer komp i den ena men det kanske inte blir tätt o man ska försöka chimsa upp den..? Vet ej hur jag ska lösa detta???
Är blocket deckat lika på alla? Är det kolvbultsläget som skiljer eller är det cylindrarna som är olika, kan vara veven och vevstakarna oxå. Det är bra att veta vad som skiljer så att man åtgärdar på rätt ställe, du vill ju inte ha olika höjd på övre delen av cylindrarna så att toppen dras olika.
Det skiljer inte en milsvidd i komp på en tiondel men om allt annat är rätt så kan man svarva av lite på kolvtoppen.
Mycket kan det vara! får börja nånstans... Tack för svar
vågar man köra med en vändhöjd på strax under 1 mm (dvs 0.88) om ventilerna går fritt??
Det tror jag. När man kört motorer med liten squisch ser det ut som att det har tagit i för koltoppen är blank men det är ett kvitto på att ingen förbränning sker där.
Spännande!
Nu har jag lagt modell lera på kolvarna (ca 3.5- 4 mm). Sedan monterat stötstänger, vippa och topp sen snurrat runt motorn
Ventilerna har inte tagit i leran och det är väl ett bra tecken att det är mer än 3.5 mm mellan kolv och ventil??
Kan tillägga att topparna har 59cc förbränningsrum, och det är 1.4 vippor.
Ja eller så betyder det att du kan plana mera, det är ju en tolkningsfråga. 
Med 59cc och 2110cc (90,5 x 82mm ?) blir det ungefär 9,1 : 1 (med dina 1mm i vändhöjd)
På en gatmotor är det väl Ok ? Men högre (9,5 - 10: 1) skulle ge lite mera effekt.....
Har själv 10 : 1 i min gatbil som drar husvagn (2387cc), men det bygger värme :-(
Vad har du för topplock ?
Okej
jag har CB Performance cnc portade toppar med 42×37.5 ventiler. Det är 78 mm DPR vev och tjockväggiga AA cylindrar och kolvar. Vad det nu blir i kompression ratio vet jag inte?? 
Vilken modell på topparna? finns några CNC-portade att välja på.
Det blir inte mycket till kompressionsförhållande, 9,25 om det är 78x94, vad är det för kam?
(Kan vara läge för en planing av topparna så att du får lite knuff i bitarna.
)
Ärligt talat vet jag inte exakt vilken modell det är just nu... ska ta reda på det. Glömde skriva att det är 92mm kolvar och cylindrar.
Har smetat i en FK-8 kam. Målet är att få motorn klar till Bugrun, just nu finns inte mkt stålar eller ork kvar efter en lång vinter.....
Gör allt jag kan nu för att få den fungerande så planing är inte aktuellt... 
Här har ni en bild på den som den står just nu i alla fall 
OK då får du runt 9 i komp.
Blir snyggt det där. 
Tack tack
nu när vi ändå har fått igång denna tråden med duktigt folk..
Kan jag passa på att fråga vad man kör med för motorolja i en sådan här motor? 
Och va de ska va för tändstift det har jag ingen koll på...?
Vanlig mineralolja 10W-40 eller 20W-50 brukar dom flesta använda.Vad du ska ha för stift beror ju på vad du har för gänga i topparna.Du ska i varje fall undvika NGK om det finns andra allternativ!
med min fulmotor kör jag biltemas 20w50.. i den "nya" ska jag köra kendall mineral 20w50.
Stickan, vad är det för fel på NGK-stift? De är ju vanliga kopparstift som funkar prima alla gånger, för mig iaf.
Tack tack
nu när vi ändå har fått igång denna tråden med duktigt folk..
Kan jag passa på att fråga vad man kör med för motorolja i en sådan här motor?
Och va de ska va för tändstift det har jag ingen koll på...?
Svarade på ditt PM men kan ju även svara här, du har artnr. 1451. Såkallade ovalportstoppar med 62 cc i förbränningsrummen.
Alldeles för stora förbränningsrum med andra ord...
Finns de topparna för 92 borr? Blir det inte en konstig kan mellan förbränningsrum och cylinder?
Det blir ju bara 8,6 i komp. 
Jag minndes helt fel ang storlek på förbränningsrum
Använder mig av tjockväggiga cylindrar som har samma
yttermått som 94mm. Men alltså kommer det inte bli alls bra komp då???
((
Vilken sort av tändstift är det till dessa toppar?
Jo visst det är samma yttermått men hur ser det det ut inne i cylindern? Går förbränningsrummet utanför cylinderkanten så bromsas flödet mycket.
8,6 skulle jag säga är i lägsta laget med FK8. Det fungerar men det blir mera knuff om du bumpar upp det till runt 10-10,5.
Stiften ska ha M12x1,25 och längden på gängan är väl 19 mm. Du ska ha mjuka stift med så lågt komp och jag skulle börja med 5'or.
Ja, börja med så mjuka stift det går.. Blir de delvis smälta så gå upp ett nummer i taget. Det finns ingen vits med att ha för hårda stift.. då kommer de aldrig upp i rätt arbetstemperatur.
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Täta mellan cylinder och topp???
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.