1

Min splittbuss är någon gång lackad på ett väldigt amatörmässigt sätt. Dock med grundfärg. Nu till det intressanta: originalfärgen finns därunder och bussen har tillhört en handlare jag känner. Finns det någon som helst möjlighet att med något medel ta väck omlackeringen och få fram originalet? Jag fattar ju att den säkert är nermattad och kass på många ställen men det är ju charmen...Min tanke är att originalet tål mer än den som ligger ovanpå...

2 Senaste redigerad av Piraten (2013-05-09 13:31:27)

Jag har en bubbla som sprayats med rött, svart och guld på den blåa originallacken i hippiemotiv.
Efter mycket grubblande kom jag på det!
Jag "tvättar" den med vamt vatten och Svinto tvålull ICQ/ab
Det är en hel del gnidande, men originallacken sitter kvar! Har väl lagt ner runt 30 timmar och mer än halva bilen är nu blå igen ICQ/ab
Efteråt är originallacken lite matt, men Biltemas flytande rubbing gjorde susen och efter polering ser den ut som ny!

Kommer i en tråd snart, så kan Du se resultatet själv:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Prova beckets färgborttagning det funka för mig när jag provade en liten fyrkant i hytten.

utan vw just nu... :-(

4

Biltema färgborttagning fungerar nog ICQ/ab

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

5 Senaste redigerad av utbys (2013-05-10 09:11:59)

Jag har kört av en hel buss rollad med industrilack, och det gick bra med biltemas färgborttagning men det kommer dröja om jag ska göra om något sådant igen. Medlet bet inte på originallacken, jag hade på vissa ställen flera millimeter tjockt lager med färg.

Pensla på medlet, vänta allt från ett par timmar till ett dygn och skrapa av färgen, man ser när lacken lyfter sig, jag gick hardcore och använde en skrapa med rakblad sådan man använder för ugnar osv. men varning för det man måste vara riktigt riktigt försiktig annars kan det både repa och hugga fast i lacken. Pensla hellre en omgång för mkt än att torrskrapa. Torkade av med thinner mellan varven för att få det lite roligare ICQ/ab

Det gick åt 3liter färgborttagningsmedel för min buss, arbetsinsats ca 1månads arbete med ca 4-6timmar per dag i genomsnitt när man slår ut helgerna som började 7 på morgonen och gick in vid 1-2tiden på natten. ICQ/ab En stark vilja och tålamod är vad som krävs.

Resultatet syns här: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10816