Hej
Surfade lite på SSVC och såg denna i en projekttråd. Verkade bra och smidig.
Men frågan är, finns en liknande att köpa i Sverige, isåfall var någonstans?

//Göran
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Babbel / offtopic » Finns en sån här att köpa i Sverige?
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej
Surfade lite på SSVC och såg denna i en projekttråd. Verkade bra och smidig.
Men frågan är, finns en liknande att köpa i Sverige, isåfall var någonstans?

//Göran
Det är möjligt att det på bilden är en Kina-kopia, men originalet är en bromstrummeavdragare av märket Kukko (roligt namn) som finns att köpa hos återförsäljare som säljer direkt till bilverkstäder. Kukko:n är grymt bra, men har en liten nackdel och det är att den kostar typ 3000 plus moms. Begagnade dyker upp på Tradera kring 500.
Jag har en Kukko som jag hittade på en loppmarknad för en femtiolapp och den har fått loss det mesta, inklusive trummor från skogsvrak.
Du kan få låna en av mej.
Ja... Jag köpte en trumavdragare på biltema som passar 205x5 mönstret.Passar inte riktigt konan på trummorna på en bubbla men det funka.
Du kan få låna en av mej.
X2 
Jag har nog haft en jävla röta, har aldrig behövt nån 
fick lära mig att man lägger en gammal koppar peng mellan axeltappen och avdragar axeln... för att inte skada axeln... den blir platt som fan med tiden 
25hpman skrev:Du kan få låna en av mej.
X2
X3 
Köp annars en sådan här och svetsa fast den på ett losskapat vwfälgcentrum.
Jag gjorde nått liknade och har aldrig gått bet på nån trumma.
Biltema 299:-

Japp, fick tag i en på en verkstadsauktion

Handhavande tips kanske...
På min 61a typ 1 satt bakre trumman så hårt att den "ensamma" armens grepp i avdragarens skiva bresade upp och armen hoppade av. Gång på gång och olika armar testades på den platsen. Som tur var hade byaverkstaden en likadan och han bara skrattade åt mig som använde tre armar. - Alla 5 ska användas på en folka. tyckte han och lånade ut sin likadana fast med 5 armar. trumman lossnade på en gång.
Biltema avdragaren kasserade jag efter första försöket. Vilken skit. Att de ens försökt borra ett 5/205 mönster i den.
Annars funkar original vw (matra) avdragaren väldigt bra också.
Det är en ring man bultar fast i trumman å man drar med en vanlig två klo avdragare. Har även en annan originalavdragare som är fast, typ en järnring som man bultar fast å har en grov gänga i mitten man drar med.
Bilder kommer.
Bengt H skrev:25hpman skrev:Du kan få låna en av mej.
X2
X3
X4 
Såhär jobbar jag, om det behövs. Räcker inte spärrhandtag går du på med t-handtag och slägga!

Tjena Carl-Erik
Det var precis så här vi fick av mina bromstrummor, med ett exakt likadant verktyg.
Min morbror hade ett liggandes i hans verkstad.
Funkade perfekt.
Det är dock inte lika felsäkert som det riktiga verktyget. Jag har applicerat tekniken med en fälg kvar på trumman på flera bilar, någon gång har jag gått bet, trumman satt för hårt helt enkelt!
Då dränker man trumman med 5-56 och öser på med våld!!!
Då dränker man trumman med 5-56 och öser på med våld!!!
Det skulle jag inte göra i onödan.... Olja å smörj vill jag inte ha nåt mera i bromsarna, har prövat detta en gång, men det var första ¨å sista. Nu är det stabil avdragare som hjälper.
3-armad Kukko till salu i Ödåkra i Classic Motor. P. 500:-
042-20 49 98 [email protected]
Hepp!
http://www.tradera.com/Avdragare-Kukko- … _132121481
Kisavw vill verkligen ha denna. Provade att lägga några bud men icke sedan hade jag nått min smärttröskel 
Kisavw vill verkligen ha denna. Provade att lägga några bud men icke sedan hade jag nått min smärttröskel
Och inte var det tillräckligt högt heller!!
jag ville oxå..
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Babbel / offtopic » Finns en sån här att köpa i Sverige?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.