1

Hallå!

Vill ha lite tips på hur man kan förbättra väghållningen på en bubbla, så gott som det går iallafall.

Är inte intresserad av att endast toksänka och studsa omkring på vägen.

Ska sänka bilen och gillar låga bilar med funktion.

Även om inte motorn, se 1200, levererar fartupplevelser i hästväg så gillar jag när mina bilar har vettig väghållning och man kan ta i lite i kurvorna.

Tips på framvagn, camber/inte camber, sänkning bak, stag, kraftigare bussningar, stötdämpare, krängningshämmare, däck mm. Alla tips mottages med glädje!

Det jag funderat på att köra på än så länge är: 7x15" bak plåt 195/65 15", 4,5x15 fram plåt 145/65 15", framvagn kortad 2" med sänksatser och droppade spindlar. Skruva upp sänksatserna max för att forfarande få fjädringsväg och att få hjulen på nästan original position då spindlarna bygger utåt., castershims. Bak har jag ingen aning ännu så alla tips är välkomna!

Mvh. Johan

VW 1200 1965

2

A och O är nog att renovera framvagn och bakvagn för att få bästa resultat , med tight känsla .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Har inte haft en så stabil typ1a som en slammad och med 10cm camber bak tar den kurvor som en gocart ICQ/ae
Annars kan man bygga om den till en nyare men då blir det ju tråkigt ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Tack för era svar!

Tar gärna emot fler tips och råd!

Någon måste ju ha byggt en bubbla för att ha lite väghållning i.

VW 1200 1965

5

Om man studerar rollcenter och annan fordonsdynamik så inser man att det inte blir bättre om man slammar.
Man får ner tyngdpunkten men att få rollcenter under tyngdpunkten är inte helt optimalt. Det finns en anledning till att Beetle Cup-bilarna inta var slammade.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Finns vel en anledning att dom inte är byggda på pre-66 med Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

Fanns de som gjorde, Anders Fridh hade en ovalruta.
http://www.reocities.com/tero_virta/images/1999_WCATour_43.jpg

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Här har ni en gammal härk som går bättre än de flesta andra bilar på Motor Visions bana. Jag gillar den skarpt!
https://www.youtube.com/watch?v=-RG_4tV … ata_player

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

9

Whoohoo! Den filmen är ju "bang on", precis vad jag menade!

Kom med mer tips! Är det ingen som kört bana eller lite sportig körning med sin bubbla, inte bara fort fort rakt fram.

VW 1200 1965

10

Fasen va läckert!  ICQ/ag

Typ 1 -68
Waldburg

11

Tips:

Camber compensator, Forsterkede kanaler (typ roadsterforsterkninger for stivere chassi), avstivning forstilling, stivere stabilisatorstag foran, stabstag bak,  bedre støtdempere ( eks. KYB el. Koni),

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

12

Jag har haft min 57:a ute på ringen någon gång, bor 1 mil från Kinnekulle Ring i Västergötland, och med bra dämpare, kränghämmare, LAGOM sänkt(jag vet, minst sagt oklart, men några grader negativ camber bak) så är det ganska kul och STOR skillnad på original. Här är ytterligare inspiration, inte bara bättre väghållning utan klart snyggt stuk i min smak.

http://www.rallybugs.com/ssmith2.htm#90s2

13

Tack för alla svar och tips!

Skicka mer, gärna länkar också!

Rallybugs sidan var riktigt nice!

Kommer gå från min grundplan till nästa år då jag inhandlat 17" splitt fälgar som ska på då. Ett steg till lite bättre väghållning iallafall. Motorn kommer ev. bytas ut till större.
Hittade en firma som säljer coilover kit till länkpinne som jag blev riktigt sugen på.

VW 1200 1965

14 Senaste redigerad av Junte (2013-05-29 05:12:46)

I den urgamla men inte utdaterade "How to hot rod vw engines" (Bill Fisher, h.p. books, 1970) finns två intressanta o givande artiklar om "Stability and the beetle" o "Handling". Camber, caster, toe-in, kränghämmare, däck . . . Ev finns boken fortfarande att köpa, t.ex. på Margie Bookstore. Kanske en början?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

15

Tack för tipset Junte!
Ska kolla om jag hittar den!

VW 1200 1965

16

http://www.classicvw.se/bok-how-to-hot- … ucts_id/32
Här tex

hpbooks - 034 heter den om du vill söka på andra ställen

17

En guldgruva. Hittar du den inte kan jag kanske kanske kanske kopiera o skicka på nåt vis.
Om du är snäll.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

18

Kortad framvagn måste va det sämsta man kan göra om man vill ha väghållning, helt idiotiskt om man vill väghållning, varför ska man korta?
5tums fälgar, dubbla hämmare fram, negativ camber fram o bak, förlängd pittmanarm, bör ge bra resultat

19

Douvrin.  Då spindlarna bygger utåt var tanken att köra en smalare framvagn för att hjulen ska hamna på nästan originalposition.
Dubbla hämmare fram har jag aldrig sett. Har du någon länk eller bild så får du gärna skicka den!

Funderar även på coilovers fram. Se länk nedan:
http://www.prowagen.com/SUSPENSION/Remm … ystem.html

Dessa eller något annat fabrikat.

VW 1200 1965

20

Okej, jag skulle gärna ha ut fälgen ca 1-2cm på varje sida, det är dubbla org hämmare som är i original fäste, med det finns ju grövre eftermarknads kränghämmare, dom kanske är annu bättre, men dubbla org tycker jag fungerar okej.
Sen ha speciella bussningar fram så du kan ha negativ camber fram, lite lite sänkt fram, sänkt bak, mindre ratt, hårdare stötdämpare.