1

Hej,
Behöver lite hjälp.

Viken camber ska det vara på fram på en 74'a?
Som det är nu lutar hjulen utåt i överkant vilken ser lite knepigt ut.

/Tony

2

http://www.forumbilder.se/CE8U5/1image.jpg
1303s -74  ICQ/af

3

Tony_V skrev:

Hej,
Behöver lite hjälp.

Viken camber ska det vara på fram på en 74'a?
Som det är nu lutar hjulen utåt i överkant vilken ser lite knepigt ut.

/Tony

Det ska vara så.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Tackar för svaren.
Någon som har en beskrivning på hur jag kan kolla eller ställa in värdena hemma i garaget utan att uppsöka verkstad?

5

Använd ett vattenpass och mät skillnaden på fälgkanten . Eller mot en närliggande vägg...

Om det finns något smidigt sätt att mäta caster???

6

Caster mäter apparaterna genom camberförändring vid sväng av hjulen. Det är bara att ta fram trigonometriboken, måttbandet och vattenpasset.

7

Funkar detta?

1. Låsa styrningen
    Finns det någon markering att använda för att få ett bra utgångsläge?

2. Justera camber
    Lossa styrstagen?

3. Justera Toe-in

8

Styrningen låses genom att sätta en skruv i ett hål i styrarmen på snäckan och upp i en försänkning. Då vet du att den är centrerad och har något att utgå från.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Någon som kan förklara hur jag mäter enligt siffrorna för
Toe-in
Camber (hur många grader ska det vara?)

10

Toe-in står ju 2-5 mm och det mäts på däckets ytterdia, skillnad mellan framkant på däcket och bakkant.

Camber står ju 0°20' till 1°20' alltså mellan 20 minuter till en grad och 20 minuter. En grad är 60 minuter.
Annars går du på raden under där det står i huindradels grader, dvs 0,33° till 1,33°.
Här är det viktigt att bilen står på ett helt plant golv.

Ali G

11

Toe-in påverkas inte måttet efter hur långt det är ifrån framsida däck till baksida?
eller tänker jag helt fel? Just nu har jag däck på som inte motsvarar orginal dimension.

12

Jo det påverkar, lägre profil så kan du gå på ett lägre mått.

Ali G