1

Håller på att ska byta bromsbackar bak på min -66:a typ 1. Men gick jävlart bet på centrummuttern som håller bromstrumman på plats....för visst är det så att mutter eländet är vanligt gängad dvs högergängad? (annars står jag och sliter åt fel håll...) Har preparerat den med rostlösare/krypolja men icket. Har ju en 36:as ringnyckel så jag tycker att man får ett bra grepp för å dra den. Brukar dom här muttrarna sitta hårt? Vad göra..?

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

2

Ja de är högergängade och ja de brukar och ska sitta hårt, 300 Nm.
Jag har varit med om muttrar som inte släppt med förlängare på över en meter och full kroppsvikt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

36 mm hylsa med 3/4" fattning, T-skaft och två meter stålrör. Allt utom stålröret finns till rimligt pris hos Biltema.

4

Jag var på en splittbuss med fyra meter stålrör o 120 pannor i änden...utan att fanstyget lossna. Fick bli att klyva trumman med kap o vedkil...  Default/lol

Bussen var för övrigt det skåp som Enkrona renoverar.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Är väl ganska vanligt att splinesen rensas om man inte drar åt tillräckligt. Stannade och pratade med en kille när vi var på väg upp till Bad camber. Han hade även kört utan sprint. Gick och letade efter hjulet med trumma i diket och med en heldemolerad bakskärm.

6

Ja det är många som läst sig den hårda vägen att det finns en anledning att man ska dra åt rätt, åt båda håll.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Ja då blir det till att låna hem lite verktyg imorgon då från jobbet , samt ett lagom långt rör. Å kanske grunda rejält med chips å godis ikväll så matchvikten håller sina stadiga 90 pannor....  ICQ/ag

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

8

Lycka till.
JAg ska göra samma sak själv... Men jag skar ut ett långt verktyg på jobbet. 36mm "hylsa" i 8mm stål. styvt metern långt.
Hoppas på det.

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

9

Hur vet man att man skruvat dit den tillräckligt sen då? 300 nm låter som grekiska för mig, hur räknar man ut det? haha  ICQ/ad

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

10

Efter ett tag lär man sig dra lagom hårt.

Ett roligt trick för att dra med rätt moment är att ta ett 1 m långt dragskaft och ställa det så att skaftet är vågrätt. Sedan ställer man sig på en badrumsvåg och trycker tills ens vikt minskat med 30 kg. Voila - då är muttern dragen med 300 Nm.

11

Eller så tar man 33 cm och lägger på 90 kg, 50 cm och 60 kg osv.
Sen drar man till närmaste hål för saxpinnen.

Ali G

12

Köpte ej sjujäkla långt spärrskaft idag så jag hoppas få bort kronmuttern på ghian iallfall
den och 110 pannor , går inte det så får vinkelslipen tala!!!

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

13

klöv en mutter på min buggy med vinkelslipen  slipade platt jäms med topparna på gängan..... sen var den lätt demonterbar.. satte dit en ny senare.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Slagnyckel med storslägga is the shit.

Jag har aldrig gått bet med att få bort nån mutter.

Synd att dom är så dyr, men det borde ju vara lätt att svetsa ihop en av en vanlig ringnyckel.

http://www.jotekverktyg.se/Media/Filarkiv/Produktbilder/Elora/1-999/1-99/86.jpg

15

Demian skrev:

Slagnyckel med storslägga is the shit.

Jag har aldrig gått bet med att få bort nån mutter.

Samma här ICQ/ab

16

Med rör kan man ju rubba hela bilen när man tar i som värst. Jag har gått bet. Sett nån som gjort nåt mothåll mot trumman som man sen har utväxling på har jag för mig. Jag har försökt med mothåll åxå, när man ska ha loss detta på lösa lådor. Jag har även dunkat skallen/tänderna rätt i skärmen en gång när jag hängt på muttern (blodvite men tänderna sitter kvar).

Även jag har kapat sönder en mutter på en som satt för jäkligt, gäller få tag på en ny mutter bara men kan vara värt det om man annars tror man har sönder nåt.

Jag tror ett tryckluftsverktyg som knackar loss den annars borde vara bäst för både egen hälsa och bilen, men måste nog vara en "riktig" maskin - inget biltemaskit och 1.5hk kompressor, så är bilen körbar skulle jag åka till verkstad och be dem jobba loss den, när den är loss drar du den igen med rätt moment eller lite mindre och kör hem... Så ska den nog lossa hemma sen...

En sån slaghammare vore nog najs, om den funkar så bra...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

17

hylsa och dragskaft samt ett längre rör. På med skiten och backa/kör fram och använd bilens vikt...

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

18

Muttersmackare modell stor va det som gällde. Prövade först ett halvmeters spärrskaft å ett förlängnigsrör på en meter men där gick jag bet. Så en muttersmackare inlånades å sen va det klart!  ICQ/ab

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

19

Linkan71 skrev:

Muttersmackare modell stor va det som gällde. Prövade först ett halvmeters spärrskaft å ett förlängnigsrör på en meter men där gick jag bet. Så en muttersmackare inlånades å sen va det klart!  ICQ/ab

Jo en 3/4" mutterdragare lånad ifrån någon industri/verkstad brukar dra 40 Kg.
Sista åren har jag övergett långa hävstångsrör på både svänghjul och bakhjul....

20

Induktionsvärmare! Jag fixade mina med det.

21

magoo skrev:

hylsa och dragskaft samt ett längre rör. På med skiten och backa/kör fram och använd bilens vikt...

Så har jag oxå gjort på någon bil. Men tänk två gånger innan du kör.

utan vw just nu... :-(

22

Tobias skrev:
magoo skrev:

Så har jag oxå gjort på någon bil. Men tänk två gånger innan du kör.

japp, kör åt "rätt håll" ICQ/ab
har även kört med modellen "lyft o släpp" när t.ex hjulbultar suttit som fan... dvs hissa bilen, placera pallbock under ett dragskaft och släpp bilen hårt och brutalt neråt...

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad