1

Okey!
Nu ska jag återigen visa min okunskap när det gäller el: Skulle testa att dra startkablar direkt från batteri till starten.
Kopplade plus batteri till ingående grov kabel på startmotor och minus batteri till en bult närmast starten men hände inget.
Tänkte att solenoiden måste ju slå till för att få snurr på motorn.
Nu gjorde jag ju detta med ett löst batteri på utsidan bilen.
Ska jag ha batteriet kopplat inne i bilen och dra kablarna som tidigare och vrida på nyckeln?Eller ska jag koppla loss plus kabeln på starten där jag sätter startkabeln?
Suck, har missat två besiktningstider pga detta problem.
Jag sätter ut min telefon ifall någon vill ge mig en utskällning eller hjälpa mig.
Eller svara här på forumet.
0304-20951

2

Gör så här.
Ha batteriet i bilen inkopplat i bilen se till att det är bra laddat.
Se till att fri läget är i lagt och inte en växel.
Ta bort kabeln till solenoiden.
Ta en lite grövre kabel och håll den mellan den grova kabeln och kabelskon till solenoiden då ska startmotorn slå till och går runt.

Gör den inte det kolla att kabelskorna till både jord och pluskabel sitter fast och inte har oxiderat. Fungerar det inte efter det är rengjort skulle jag demontera startmotorn och försöka kolla att den går runt lätt.

utan vw just nu... :-(

3

Vill du använda ett extra batteri för att få mer kräm koppla in det parallellt med det ordinarie batteriet. + till+ och - till -.

4

Känns ju lite otäckt att pilla under bilen även om den står på pallbockar.
Går det inte som jag tänkt att bara koppla en startkabel till plus på starten och en jordkabel till en bult nära starten?
Sen starta som vanligt, då borde jag väl få ordentligt snurr, om inte att den är seg då betyder det väl att det är något med startmotorn ändå?

stenis
orust

Tobias skrev:

Gör så här.
Ta en lite grövre kabel och håll den mellan den grova kabeln och kabelskon till solenoiden då ska startmotorn slå till och går runt.

Gör den inte det kolla att kabelskorna till både jord och pluskabel sitter fast och inte har oxiderat. Fungerar det inte efter det är rengjort skulle jag demontera startmotorn och försöka kolla att den går runt lätt.

5

När batteriet är laddat kan jag starta bilen utan problem, men när jag kört en sväng och stänger av och försöker starta igen går den knappt runt.  ICQ/am
Kanske läge att kolla laddningen istället, men tycker att en sväng på en kvart inte skulle spela någon roll eller?  ICQ/ad
Kan det vara så att generatorn inte laddar och drar ur batteriet, hur kolla detta?  Default/hmm
Mäta förstår jag men då måste jag köpa en multimeter om det ska hålla på så här, för det har jag inget.  ICQ/ac
Förstår inte varför jag inte har kollat detta med laddningen,,,,,,,,,,  ICQ/ad

stenis

6

Ska köpa ett instrument för att kolla laddningen, men behöver instruktioner för hur jag ska kolla laddningen när det väl är dags.

stenis
orust

Marantz skrev:

När batteriet är laddat kan jag starta bilen utan problem, men när jag kört en sväng och stänger av och försöker starta igen går den knappt runt.  ICQ/am
Kanske läge att kolla laddningen istället, men tycker att en sväng på en kvart inte skulle spela någon roll eller?  ICQ/ad
Kan det vara så att generatorn inte laddar och drar ur batteriet, hur kolla detta?  Default/hmm
Mäta förstår jag men då måste jag köpa en multimeter om det ska hålla på så här, för det har jag inget.  ICQ/ac
Förstår inte varför jag inte har kollat detta med laddningen,,,,,,,,,,  ICQ/ad

stenis

7

Absolut kan du göra så. Kolla även laddningen men det skulle ju kunna var något som ligger och drar ström.

Marantz skrev:

Känns ju lite otäckt att pilla under bilen även om den står på pallbockar.
Går det inte som jag tänkt att bara koppla en startkabel till plus på starten och en jordkabel till en bult nära starten?
Sen starta som vanligt, då borde jag väl få ordentligt snurr, om inte att den är seg då betyder det väl att det är något med startmotorn ändå?

stenis
orust

Tobias skrev:

Gör så här.

8

Enklaste sättet att kolla laddningen..starta motorn, på med halvljuset, då skall motorvarvet sjunka något.
Be någon kolla, eller stå mot en vägg, blir ljuset starkare när Du gasar? Då är laddningen säkerligen okej..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

9

Har testat med okulär besiktning av strålkastare vid inkoppling av lyset och även vid gasning, verkar fungera.
Har även testat med att starta och mäta belastningsvoltet på batteriet, 5,7V, startade.
En stund senare nere på 4V vid försök till start, startar ej.
Blir galen på detta, trodde det var laddnings problem.
Kan det vara så att det är startmotorn (ny från Up North 1,1år gammal) är orsaken till allt ont?

Har ledsnat på detta och lämnat till verkstad, kosta vad det vill nu ska skiten igång.

stenis
orust

10

Hmm..ok, låter snarast som om Du har intermittent kortis i en battericell, då tappar Du 2 V direkt.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

11

Intermittent, hmmmmmmmm????????  ICQ/ab
Men då borde väl batteriet vara på 4V konstant, eller är det det intermittent betyder tillfälligt?

Fick låna ett batteri av en kompis och nu startar bubblan lätt.  ICQ/ag
Märkligt hur ett nytt batteri kan ställa till.  ICQ/am
Nu ska jag bara övertyga säljaren om batteriets kondition, dvs kaputt vid inköp blir inte lätt då kvitto saknas.  Default/hmm

stenis
orust

12

Marantz skrev:

Intermittent, hmmmmmmmm????????  ICQ/ab
Men då borde väl batteriet vara på 4V konstant, eller är det det intermittent betyder tillfälligt?

Fick låna ett batteri av en kompis och nu startar bubblan lätt.  ICQ/ag
Märkligt hur ett nytt batteri kan ställa till.  ICQ/am
Nu ska jag bara övertyga säljaren om batteriets kondition, dvs kaputt vid inköp blir inte lätt då kvitto saknas.  Default/hmm

stenis
orust

Se där!
Misstänkte det när Du beskrev symptomen..
Intermittent betyder just då och då..Du kan ladda batteriet så det lämnar full spänning, men när Du belastar det så kortsluts plattorna i en cell och det droppar 2 volt direkt..
Felet kan visa sig varje gång, eller bara då och då..synnerligen irriterande.

Kul att det löste sig i alla fall:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

13

Felet har ju varit från början när jag köpte, men tiden har ju gått.
Har ju sökt alla andra fel än batteriet (för det var ju nytt) suck.
Kan det ha  varit något jag kan ha åstadkommit själv????

stenis
orust

14

Nej knappast Ditt fel..såvida Du inte haft det totalt urladdat och sen laddat på det med för hög ström under för många timmar..
Modell gammal, ej reglerande laddare för 6V.

Vet ju inte vilket batterimärke Du köpt, men 6V gör ju i mycket små serier numer, och det dyker därför upp billiga batterier av sämre kvalitet, eftersom ett 6V normalt kostar mer än dubbelt mot ett 12V.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

15

Ett TUDOR batteri 1700kr.
Har laddat det med 6V normalladdning.
Förstår ju säljaren om han inte vill gå min väg.
Det blir väl till att köpa ett nytt batteri.

stenis
orust