Hej jag har en folka buss typ2 kleinbus -71 jag har lossat den övre och undre muttern, och tagit bort den splinsade halv runda brickan för att sänka bussen, men axlarna rör sig ej helt stumma
, funderade på om man även måste skruva ur pinnbultarna, eller hur gör man????
har du ställt ner den på hjulen? dom kan gå rätt trögt, men lossar man muttrarna och ställer ner den på hjul och ev ringa några polare som sätter sig i då borde den komma ner.
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå
Passa bara att den inte sänks i botten. Det är ju svårare att höja, då du inte får hjälp av bussens tyngd.
Om den är helt omöjlig att få ner, och sänkt sedan tidigare, kan det ju vara kulbultarna som har bottnat. Då går det inte att sänka mer.
Om sänksatserna går trögt, så går det att byta ut insexbulten mot en hjulbult, och motionera sänksatsen upp och ner, genom att slå med en slägga på hjulbulten. Efter ett tag så rör den sig lite lättare.
Så pinnbulten kan låsa axeln oxså, då är det väl lika bra att skruva ur den ett varv eller två för att va på den säkra sidan, jag undrar om det skulle underlätta om man pumpade i lite fett i fett nipplarna så att det spränger isär lite eller är jag fel ute :-((
5 2013-05-06 22:18:38 Senaste redigerad av Demian (2013-05-06 22:19:53)
Nej, pinnbulten låser inte någonting, förutom att inte torrsionsstavarna ska åka i sidled, så pinnbultarna behöver du inte röra.
Vad har du för däcksdimension och vad har du för mått till dropplist?
Det kan ju alltså vara att kulbultarna bottnar.
Det är ganska feta sulor 205/14", pinsamt men droplist vet jag inte riktigt vad de är:-((((, frågan är hur mycke man skall pressa är lite rädd att dom skall gå av
Mäta höjden med tumstock från golvet och upp till kanten på taket som man skruvar fast takräcken i den kanten är droplist. du kan fota lite så kanske det är lättare att ge några bra råd.
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå