Att du inte har någon gnista kan bero på många saker börja med att mäta spänningen på tändspolen där den är märkt 15 när tändningen är på då ska du ha 6/12 volt.
27 2013-05-05 16:30:37 Senaste redigerad av Hellberg (2013-05-05 16:36:31)
Hur ser man att det är märkt med 30/50/15 o.s.v. som du nämnde..?
Det är 6 volt.
edit: Hittade denna
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Det brukar vara gjutet i plasten på tändningslåset. Syns bäst om man lossar det.
Ska kolla sen, du va allt en fena på det här med el! 
Ja jag jobbar ju med att utveckla el system i fordon och drog precis om mitt eget elsystem i bussen.
Detta fick jag fram

Men....
Där det var märkt 50 fanns ingen kabel?
Inte heller fick jag någon ström till tändspolen där det var märkt 15
(Den är inte bortskruvad utan är bara det på denna bilden som jag lånade sen förut)
Om det inte sitter någon kabel i tändningslåset finns det någon startknapp monterad?
Du verkar oxå sakna kabeln från tändningslåset som är märkt 15. 15 är tändning och ska gå till tändspolen och till en av säkringarna.
33 2013-05-05 18:58:08 Senaste redigerad av Hellberg (2013-05-05 18:59:29)
Nej finns ingen startknapp, den enda knappen som finns är den som sitter i rattlåset..

Spaken* eller vad man ska kalla det som är längst bort på bilden ser dock inte original ut!
Här är all el

Någon har ju iallafall varit här och petat förr, eftersom den fått blinkers .
Här är en bild på sladdar som hänger lösa, dom jag håller i är ju iallafall till pilarna.
Du har ett extra tändnings/rattlås monterat, dom saknade kablarna finns säkert monterat i den. Har du ingen nyckel som passar rattlåset?? brukar vara att man vridet det ett halvt varv o då slår det på tändningen o sen startar du med lilla knappen under nyckeln.
Finns vissa varianter på det låset som också har en säkring på baksidan.
Du har ett extra tändnings/rattlås monterat, dom saknade kablarna finns säkert monterat i den. Har du ingen nyckel som passar rattlåset?? brukar vara att man vridet det ett halvt varv o då slår det på tändningen o sen startar du med lilla knappen under nyckeln.
Finns vissa varianter på det låset som också har en säkring på baksidan.
Är detta helt sant?
Jo jag har nyckeln till rattlåset, den var låst när vi hämtade bubblan och jag låste upp den då. Nu blir jag så ivrig att jag går ut på en gång!
Jo det är sant så långt som att låset sitter där
hur det sen är kopplat kan man aldrig veta

37 2013-05-05 21:30:49 Senaste redigerad av HenrikL (2013-05-05 21:31:14)
Den stora svarta sockerbiten ovanför tändningslåset monterades när din bil fick ett rattlås monterat hos återförsäljaren 1957. Din bil har alltså haft kombinerat ratt- och tändningslås sedan första ägaren fick bilen levererad.
Det är rätt enkelt att förstå hur rattlåset ska kopplas, eftersom de har samma terminalnummer som tändningslåset i instrumentbrädan. Kolla i min tråd så ser du en bild ungefär hur kablarna är dragna bakom instrumentbrädan.
TACK FÖR ATT NI FINNS, nått en milstolpe, tändningen fungerar
Att någonting så simpelt kan vara problemet... Fick igång blinkersen också!
MEN bilen har fortfarande ingen gnista! 
Dåså, hur ska jag göra nu med gnistan? Har läst så många andra trådar så jag blir inte riktigt klok
okej nu ska ni få lite röriga bilder:
Dom 2 blåa kablarna ska alltså kopplas in där den röda sitter i instrumentpanelen
Och kablarna till pilarna ska ner i hålet och kopplas in i spaken? fast det känns inte så troligt, vart ska de annars kopplas i?

Har du pilar eller har den moderniserats med musöron?
Den har pilar, men har blivit moderniserad med vanliga blinkers så elsystemet är lite annorlunda
Så nu sitter både pilar och blinkers? Vet inte hur man ska koppla in allt. Tror du måste välja det ena eller det andra. För pilar har inget blinkrelä.
Om man har blinkers så sitter det ett blinkrelä innan spaken och två kablar en till höger blinkers och en till vänster blinkers på spakens utgång.
Om man har pilar är det samma koppling men inget blink relä.
Jag ska koppla bort de nya blinkersen och koppla i pilarna! 
I så fall ska det gå en kabel från säkringarna till spaken och sedan komma en svart/vit och en svart/grön som ska kopplas till vänster respektive höger pil. Sen ska det finnas en blå från varje pil till indikerings lampan.
Kollade lite på dina bilder men du verkar ha ett relä vart går kablarna som är kopplade till det?
46 2013-05-07 08:37:12 Senaste redigerad av Hellberg (2013-05-07 08:38:28)
okej ska kolla det sen.
Men, när jag nu sätter på tändningen så lyser generatorlampan, ska den göra det tills den startar? 
okej ska kolla det sen.
Men, när jag nu sätter på tändningen så lyser generatorlampan, ska den göra det tills den startar?
Ja, generatorlampan (röd) ska lysa tills generatorn börjar ladda. Oljetryckslampan (grön) ska också lysa med tändning på och motor av.
Hellberg skrev:okej ska kolla det sen.
Ja, generatorlampan (röd) ska lysa tills generatorn börjar ladda. Oljetryckslampan (grön) ska också lysa med tändning på och motor av.
Dock lyser inte oljetryckslampan för mig..
Har du en bild hur det ser ut under blinkersspaken på din?

Hellberg skrev:okej ska kolla det sen.
Är det inte tvärt om? Olje lampan är röd och laddningen är grön?
HenrikL har rätt
oljetryck=grön laddning=röd lite förvirrande mot dagens bilar.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(