1

Var till en granne och köpte några lådor "VW skrot" då ingick dessa Hazet verktyg och något som det står Matra VW på.
Hur tar man reda på vad det är till?

Vad är till exempel Hazet verktyget längst ner i bild för något?

Den där plåten som det står Matra VW 245 på, vad är det?

Tacksam för alla tips då jag inte har en aning om Hazet och Matra.

Post's attachments

Hazet.JPG, 617.99 kb, 1296 x 968
Hazet.JPG 617.99 kb, 164 downloads since 2013-05-05 

Typ 3 Variant -65

2

Längst ner på bilden är väl en kolvrings tång... eller?

//Lars

3

Misstänker det men den ser så märklig ut. Brukar inte Hazet kolvringsverktyg se ut som den högre upp i bild?

Typ 3 Variant -65

4

Det står nr på alla grejer, bara att läsa av o Googla. Bra grejer!!

5

Jo det är en kolvringtång, klarar flera olika diametrar pga att den är självjusterande.
Tången till höger är till låsringar av den typ som sitter i växellådorna och på veven, utan öglor.
Matra 243 är till för att mäta hjulvinklar, vinklar på svärd mm.
Tre steg upp från kolvringtången är väl för att mäta fram vilka chims man behöver i länkpinneframvagnarna tror jag.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Trevlig samling, är det något du vill sälja?

7

Bengt H skrev:

Trevlig samling, är det något du vill sälja?

Tackar  ICQ/ab . Vet inte om jag ska sälja nåt än. Ska fundera, men måste först kolla om det är något som jag har användning av själv.

Typ 3 Variant -65

8

Trodde H stog för Holmen men har  nu insett att det står för Hazet. Vi har alla våra böjelser det må vara får eller verktyg. Kul att verktygen kommer fram och kommer till nytta.

9

Urban T skrev:

Misstänker det men den ser så märklig ut. Brukar inte Hazet kolvringsverktyg se ut som den högre upp i bild?

Kolvringsverktyget högre upp i bild komprimerar ringarna när du monterar kolven, tången längst ner expanderar ringarna när du monterar dom på kolven.

Trevliga verktyg... Man kan inte få för mycket specialverktyg ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10

T-nyckeln till höger är förmodligen till oljetrycksgivaren.

11

Den mellan kolvringskompressorn och T-nyckeln är för att kolla offset:en mellan torsions armarna.. tror jag!