1

Fick anmärkning på bes. på glappa hjullager bak...

läste lite på the samba, där hade endel problem men att få i dom nya lagren.
ni som bytt, vad har ni köpt för lager och något mer man ska tänka på!?

såg även att endel tog loss hela lagerhuset. men det borde väl gå utan att göra det!?

/anton

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

2

Alla bay bakhjulslager glappar mer eller mindre. Håller man händerna kl. 3 och 9 så kan man ofta känna ett visst glapp. Det ska inte glappa mer när man håller kl. 12 och 6. Det gör det nästan alltid och det beror på att inre lagret glappar lite i huset. Hur man ska komma till rätta med det utan att byta hus vet jag inte riktigt. Belastningen gör att jag inte riktigt  tror på Loctite.

Det yttre lagrets ytterbana måste man vara väldigt försiktig med när man monterar. Jag har gjort verktyg av gängstång och brickor och dragit in det men har man tillgång till hydraulisk press går det nog snabbare att ta loss navet. Jag gör så numer.

[

3

Hm... låter som det kommer att bli lite stök att byta!

När jag kom hem insåg jag att muttern inte var riktigt åtdragen så endel av glappet satt där. Man kanske skulle chansa på att dra åt allt ordentligt och hoppas det duger. Jämförde glappen 3-9 6-12 men kan inte känns någon större skillnad.

4

Jag bytte bak på min Bay och hade problem med att de nya lagrena var för stora i yttermåttet = Braziljunk.
Tog loss navet och använde hydraulpress.
Det slutade med att de gamla lagrena tog plats igen efter att ha fått reda på det Micke skriver ang. konstant litet glapp.

5

Om muttern inte varit åtdragen glappar även splinsen i medbringaren upp sig, då måste man byta både axeln och medbringaren. Jag gjorde det i fjol på en pickup där muttrarna satt löst och allt glappade.

Vilket lager var för stort Christer?

[

6

Okej... tack för hjälpen micke! blir nog att dra till rätt moment och hoppas dom godtar det glappet som blir. Eller är dom jäkligt petiga på bilprovningen!?

Annars är det väl bara byta av medbringare, axel och hjullager som gäller. ICQ/ac

7

MickeW skrev:

Om muttern inte varit åtdragen glappar även splinsen i medbringaren upp sig, då måste man byta både axeln och medbringaren. Jag gjorde det i fjol på en pickup där muttrarna satt löst och allt glappade.

Vilket lager var för stort Christer?

Det är ju snart ett år sedan så det är inte lagrat i banken om det var det yttre eller inre. Det var lagret med "rullar" , funkade bra i handen men gick ej att snurra ipressat.
Då det inte var pga oljud som de skulle bytas så monterade jag som sagt tillbaka de gamla. SBP hade inget att erinra och de är tysta och fina fortfarande 500 mil senare.

8

Lyfter denna tråden lite då det snart är dags att göra något åt mina bakhjulslager..är det lättast att ta bort "klumpen från svärdet och pressa ur lager i press eller finns det någon annan lösning att byta på plats?Alla tips mottages tacksamt! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

9 Senaste redigerad av marcus ösd (2014-03-11 11:27:26)

Om du måste byta anton ,kolla med thomas b i klubben. Han har ju en hel buss i delar och dom grejorna ligger löst
Oj såg nu att det var en gammal tråd  ICQ/ab

10

Ska byta lager bak har jag bestämt.... samma fråga som alla andra...
Ska man ta veck hjulhubben helt eller går det att demontera och montera de nya lagren på plats ?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

11

Nån som bytt som har tips !?

12

Som Micke skriver högre upp i tråden (och som jag gjorde), har du tillgång till hydraulisk press så plocka bort hela navet.

13

C.Frisk skrev:

Som Micke skriver högre upp i tråden (och som jag gjorde), har du tillgång till hydraulisk press så plocka bort hela navet.

Okej om man inte har tillgång till press då ?
Kanske lika bra att plocka bort hela hjulhubben ändå ? ICQ/ab