1

Hej
Min T3:a vattenkyld 87:a mår inte så bra. Min bilmek (Carls classic cars i Hornstull Sthlm) har dömt ut motorn som körd. Han säger:

- Det är inget oljetryck när den går på tomgång
- Lagrena är slitna
- Motorn låter konstigt när den blir varm
- Det luktar bränd olja om motorn
- Motorn blir fort väldigt varm
- Efter väldigt kort körsträcka lyser oljelampan på panelen (och det tjuter om panelen)

FRÅGOR:
- Vad skulle ni göra?
- Vet någon en annan bra VW-mek i Sthlms området?
- Vet någon var man kan få tag på en vattenkyld t3-motor? (har självklart kollat laga.se)

Otroligt tacksam för svar
mvh
/T

ps - är helt ny på forumet, och tänkte kort presentera mig:
Jag heter Tobias har dåligt koll på bilar generellt, men såklart en passion för vår buss som vi har haft i snart tre år. Bussen fungerar som vår rullande sommarstuga, med sängplatser för hela familjen (2 barn uppe, 2 vuxna nere). Och såhär inför sommarn har jag såklart höga tankar om att få ordning på vår tråkiga situation. Stort tack på förhand för alla kloka tankar och kommentarer som jag redan hunnit läsa på forumet. High five!

Post's attachments

23921_10151641240352952_1088759238_n.jpg, 100.21 kb, 960 x 720
23921_10151641240352952_1088759238_n.jpg 100.21 kb, 156 downloads since 2013-05-06 

2

Din mek har troligen rätt,   ICQ/ac
du kanske kan köpa ett par mil till med en tjock 20-50 olja, men det låter som han har rätt....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

3

Stället heter Klarks Classic Cars (http://www.klarkclassiccars.se/kcc.html), inte Karl. ICQ/ab

Rainier är min gamla granne, otroligt passionerad VW-mek och vi har parkerat våra folkor omlott när det begav sig. Om han säger att motorn är kaputt så litar du på honom. Punkt. Ragga tag i en annan motor och byt. De är inte jättedyra men köp inte från vilken skojare som helst. Rainier kan säkert byta åt dig om du frågar snällt.

Om inte annat så vet jag en annan gubbe som nog kan göra ditt byte. Han är otroligt duktig och billig. PMa mig så får du kontaktuppgifter.

/S

4

Om du bara tar reda på vilken motor du har i din bil ska jag se om jag kan hjälpa dig med en bättre begagnad motor.

Enligt bilden så tror jag du har en DJ motor men det kan ju vara någon annan.

Hasse 0705102508

5

Hej
Stort tack för svar! Svenne Duva och Hasse T3! Stämmer Svenne, han heter Rainier i hornstull - har hjälpt mig mycket genom åren med min buss - han är en klippa. Dock är min buss hög, så han får inte in den i sitt garage, och han kan inte göra motor-bytet.

Nu verkar det som att Hasse kan få tag på en motor till mig :-D Så vi håller tummarna för det! Svenne - jag har pm:at dig, så fint om du kan passa mig kontakt uppgifter om gubben som kunde göra bytet.

Bästa hälsningar
/Tobias