1

Hej!
Inte den första som har funderingar kring att lufta bromsarna på min vw men jag förstår mig inte på detta.

Jag har bytt huvudcylinder, samtliga bromsrör, alla slangar och alla fyra hjulcylindrarna. Jag har justerat ut backarna till max. Jag har provat att lufta, både genom att trycka ner bromspedalen, öppna nippeln, stänga nippeln sedan släppa upp bromspedalen, samt den andra metoden, trä på en slang på nippeln, doppa den i en burk med bromsvätska, och pumpa på bromspedalen. MEN, jag lyckas inte bygga upp något tryck!

Jag har luftat, luftat, luftat och åter luftat... Nu när jag trycker ner bromspedalen går det att låsa trummorna precis innan bromspedalen når väggen bakom själva pedalstället. DOCK, när jag tar två tänger och nyper kring slangarna som leder till de båda framhjulen, då tar bromspedalen stopp väldigt, väldigt tidigt. (vilket känns som det ska göra) När jag klämmer åt kring slangarna som leder till de båda bakhjulen blir det som innan, att bromspedalen tar stopp strax innan väggen igen. Det betyder att jag har problem någonstans med försörjningen till framhjulen, inte sant? Men jag vet inte vad jag ska leta efter... Har någon något förslag på vad jag kan testa för nu har jag verkligen slut på idéer. Tack på förhand mina vwänner

2

Hur är pistången justerad till HB cylindern , den är inte för kort?
Jag förutsätter att allt annat är nytt?!?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Jag provade att justera den lite också, men den gick att skruva ut ca5-7mm men jag märkte ingen skillnad så jag skruvade in den igen. Kanske fel gjort av mig?? Ja, allting är bytt bromsväg nu...

4

Släppt på vajrarna till handbromsen?

5

Justera pinnen som går in i h-cylindern så att när du ligger på knä utanför bilen o känner på pedalen med handen kan känna ett spel på 2-3 mm, då vet du att kolven når sitt bakersta läge o då hamnar hålet för inkommande olja rätt. Skulle detta vara feljusterat o kolven inte går ända bak, hämtar den inte heller upp någon ny olja, o  du kan alltså inte heller pumpa upp nåt tryck eller lufta.

Prova detta, så ska du få se på andra bullar,.

Tips två är att demontera h-cylindern o rengöra den ordentligt inuti, då den från fabrik är inoljad för att inte rosta. Denna korrisionsskyddsolja kan gör a så att bromsvätskan inte kommer till sin rätt. Låter knäppt men detär dagens sanning.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

Okej, tack ska ni ha! Jag ska prova det ni säger och återkommer efter det med resultat! ICQ/ab