76

Jag hittade min 56:a på samma sätt.
Kolla på min hemsida så fin den blev.

www.niklasgarage.com


Niklas

Typ 1 -56, Typ 1 -69, Typ 1 -72, Karmann-Ghia -61, Pickup -79, CrewCab -73, Cherry picker -78
Beach Buggy -67, Passat W8 -02, Amarok -11, Porsche 914 -72 gul original, Porsche 914 -72 svart (ska bli original) , Porsche 914/6 -73 (Replica blivande 6:a) Ska bli grön
www.niklasgarage.com

77

Michos Miche skrev:

En klick fett i justerskruvarna så de inte rostar fast ICQ/ab

Done! ICQ/ab


kisavw skrev:

Ang den avdragna skruven , om du demonterar  sköld etc och borrar ett hål i skruven så
kan du testa med "gresapick" och gänga ur den.

Jag hade tur, det va bara skallen som gick av så det fanns en bit kvar av skruven som stack upp. Svårt att få grepp om den bara... Men tog tillslut en svetstång och då lossnade den!  ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

78

www.niklasgarage.com skrev:

Jag hittade min 56:a på samma sätt.
Kolla på min hemsida så fin den blev.

www.niklasgarage.com


Niklas

Din såg ju lite finare ut i lacken dock  ICQ/ae

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

79

Hittade en till grej idag!

Höger strålkastare
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/IMG_1676_zps706d2a9c.jpg

Vänster strålkastare
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/IMG_1677_zpscce1c364.jpg


http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/IMG_1682_zpsfb02f72c.jpg

Polerad!
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/IMG_1687_zps40f02f1e.jpg
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/IMG_1690_zpsc4cb13d2.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/IMG_1691_zps633036fd.jpg
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/IMG_1693_zps896f9a87.jpg

Finns tyvärr ett stenskott på rutan som måste fixas sen Default/hmm
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/IMG_1696_zpsd4376a67.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

80

Hellberg skrev:
www.niklasgarage.com skrev:

Jag hittade min 56:a på samma sätt.
Kolla på min hemsida så fin den blev.

www.niklasgarage.com


Niklas

Din såg ju lite finare ut i lacken dock  ICQ/ae

Den är ju helrenoverad....

iklas

Typ 1 -56, Typ 1 -69, Typ 1 -72, Karmann-Ghia -61, Pickup -79, CrewCab -73, Cherry picker -78
Beach Buggy -67, Passat W8 -02, Amarok -11, Porsche 914 -72 gul original, Porsche 914 -72 svart (ska bli original) , Porsche 914/6 -73 (Replica blivande 6:a) Ska bli grön
www.niklasgarage.com

81 Senaste redigerad av Hellberg (2013-05-01 15:04:29)

www.niklasgarage.com skrev:
Hellberg skrev:
www.niklasgarage.com skrev:

Jag hittade min 56:a på samma sätt.
Kolla på min hemsida så fin den blev.

www.niklasgarage.com


Niklas

Din såg ju lite finare ut i lacken dock  ICQ/ae

Den är ju helrenoverad....

iklas

Aha haha Default/lol

kan man se när du renoverat den?  ICQ/ae

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

82 Senaste redigerad av Hellberg (2014-05-04 18:41:53)

Koppla in batteriet

Lyktorna lös fint

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/0E7FF7DB-7E79-47F5-AAB9-99103FE4FA35-11580-000005E8F32E51EB_zps0c762ad0.jpg

Vänster helljus är paj så den måste bytas!


Höger bak fungerade

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/54A70198-FA2A-4125-926B-6C9132F4B4C9-11580-000005EB759850DB_zps5d838ca1.jpg

Vänster bak fungerade inte till en början
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/FE69EDB9-6591-4F3F-BF4D-96A5C49AD622-11580-000005EB9764875B_zps7b631a24.jpg
Men efter att ha sprayat alla kontakter och säkringar med 5-56 och snurrat lite på dom så hoppade den igång den med!  ICQ/ab


Nummerplåts-lampan fungerade också fint
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/997D1FC6-86CE-4588-BACF-66489FBDAD24-11580-000005EBAD23E018_zpsa431a91f.jpg

Även instrumentbelysningen och torkarna fungerade. MEN resten fungerar inte... gjorde en hjälptråd i el kategorien.

Får ström fram till den tunna kabeln på startmotorn när jag vrider på nyckeln, har bankat lite på den men verkar lönlöst.. Någon mer som fixat något sådant?

Funderar på att köpa en bättre begagnad 6 volts startmotor som fungerar om någon här har en! Eftersom många här har 12V konverterat så borde ni ju ha en liggandes på hyllan?  ICQ/ad


om ni har någon schysst lösning så GE GÄRNA TIPS!  ICQ/ag  Jag är dålig på el, så en del hjälp behövs!


Ha det!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

83

Kolla jord mellan v-låda ram gör rent den + alla jordpunkter
Ta ur starten och försök snurra den för hand + köra den på bänk

Dum fråga jag vet, har du kollat att motorn går runt?

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

84

Kollat flätan från växellådan, motorn går runt!

Har tagit ur startmotorn och den ligger på bänken! Har kollat i den och det såg bra ut men jag tror det är reläet..

Bästa sättet att kolla att det fungerar på bänken?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

85

O.B.S  kör inte starten på bänk, du förstör fältlindningarna eftersom du inte har nån lagring i drevändan när starten är urmonterad.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

86

Torpa skrev:

O.B.S  kör inte starten på bänk, du förstör fältlindningarna eftersom du inte har nån lagring i drevändan när starten är urmonterad.

Alraight

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

87

Vilket fint fynd ! Kul att den kommer ut på vägen igen.  ICQ/ab

You´ll never know...

88

Helsings Smedja skrev:

Vilket fint fynd ! Kul att den kommer ut på vägen igen.  ICQ/ab

Tackar!

Ja, jag hoppas den blir besiktigad och klar iår, FULLT möjligt men jag har ju inte så mycket $$$ ICQ/ad





Iallafall, idiotförklarade mig själv när jag mätte strömmen från tändningen till startmotorn. Det kom ingenting alls dit, vet inte hur jag mätte förut..

Så jag körde i startmotorn igen och ''tjuvkopplade'' bilen, förbi tändningslåset och så snurrade startmotorn! Lite segt dock Default/hmm
Sen droppade det från ena topplocket, packningen var torr och trasig + att den inte fick någon gnista alls!

Litet steg framåt iallafall!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

89 Senaste redigerad av Hellberg (2014-05-04 18:42:15)

Hittade sladdarna till pilarna och kopplade dom till batteriet och testade

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/1B5D5BB3-8F95-4813-9DDA-98071A0DF74C-13499-000006B7F6A24E04_zps7729fdec.jpg

Skall sladdarna till pilarna ersättas med kablarna från blinkersena som sitter i reläet?

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/A2224E94-7085-4356-AB17-53AB5A27FE28-11580-0000064B89EECBED_zpsb2630a49.jpg
röd sladd=vänster vänster
brun sladd=höger blinkers

Sladdarna från pilarna
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/DB582C6D-1F9C-4DB3-9ADC-A4FDF6EC5283-11580-0000064B844B6EF1_zpsb3f67905.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

90 Senaste redigerad av Nyna (2013-05-05 18:49:21)

Hade tyvärr bara detta schema i svartvitt, men jag hoppas det kan vara till hjälp ändå.
Du kan spara ner bilderna och sen förstora upp dem så att du ser beteckningarna och färgkod på resp sladd.

http://www.forumbilder.se/CE8KN/koppl.jpg
http://www.forumbilder.se/CE8KN/koppl2.jpg

VW 1200 -60
VW 1300 -66

91

http://www.vwtyp1.com/teknik/elschema/VW%2055-57.jpg  Där har du El schema för 57a om de hjälper ICQ/ab

92 Senaste redigerad av Hellberg (2013-05-05 19:04:01)

Tackar, har redan hittat den men har en fundering, sladdarna som jag håller i på bilden, måste dom ner och bytas ut mot dom nya sladdarna ? hmmm Default/hmm

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

93

Hellberg skrev:

Tackar, har redan hittat den men har en fundering, sladdarna som jag håller i på bilden, måste dom ner och bytas ut mot dom nya sladdarna ? hmmm Default/hmm

Hänger inte riktig med på vad du menar....du kan inte koppla pilarna till reläet å få dom till att blinka om det är det du menar?
Är det för att få elsystemet original du ska koppla om? Principen för pilarnas funktion är att en matarledning går ut till pilomkopplarspaken, där delar det sig mellan höger o vänster för att sen gå ut till resp pil, från kontrollampan går det ut en kabel till var pil, när pilen når sitt utfällda läge jordar stiftet i mitten på dragmagneten o lampan tänds  ICQ/ab

94 Senaste redigerad av Hellberg (2014-05-04 18:42:35)

Bengt H skrev:
Hellberg skrev:

Tackar, har redan hittat den men har en fundering, sladdarna som jag håller i på bilden, måste dom ner och bytas ut mot dom nya sladdarna ? hmmm Default/hmm

Hänger inte riktig med på vad du menar....du kan inte koppla pilarna till reläet å få dom till att blinka om det är det du menar?
Är det för att få elsystemet original du ska koppla om? Principen för pilarnas funktion är att en matarledning går ut till pilomkopplarspaken, där delar det sig mellan höger o vänster för att sen gå ut till resp pil, från kontrollampan går det ut en kabel till var pil, när pilen når sitt utfällda läge jordar stiftet i mitten på dragmagneten o lampan tänds  ICQ/ab


Förstår dig, jag förstog knappt själv vad jag menade.. haha. Frågan är alltså, var ska jag göra av kablarna som jag håller i på bilden som går till pilarna?  Jag ska alltså använda pilarna och inte de nya blinkersen som den blivit moderniserad med! ICQ/ab

Skall kopplas in!
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/1B5D5BB3-8F95-4813-9DDA-98071A0DF74C-13499-000006B7F6A24E04_zps7729fdec.jpg

Skall kopplas bort!
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/1A29BFB5-A875-4385-BC7A-A26BA295D640-13919-000006DDBE8FA053_zpsbee3d178.jpg


Ska också försöka lösa problemet med tändningen, gjorde en annan tråd i el kategorien om det! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

95

Dom 2 svartspräckliga är det inte originalkablarna som går ut till pilarna? du får kolla på elschemat hur det hänger ihop.
Kan kolla på min 55:a i morron o se hur det ser ut där om du vill, är inte helt säker på att det är lika som en -57:a. Min -57 cab har ett relativt modifierat elsystem (många ingenjörer under årens lopp...) så det är inte så mycke att gå efter.

96

Jo, sladdarna jag håller i på bilden är kablarna till pilarna, kopplar jag dom till batteriet så åker pilen ut. Men dom har ju blivit urkopplade efter att dom har moderniserat bilen och jag vet inte var jag ska koppla i kablarna till pilarna  Default/lol

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

97

Fick göra exakt samma operation på min gamla 59a. På bilden där du visar säkringsdosan så ser du två st kablar (svart/grön och svart/vit) som är ihopkopplade och verkar gå till en sockerbit. De kommer från resp pilholk och de skall du koppla till blinkersomkopplaren på rattstången. Du ser även två st blå kablar (blå/röda enl schemat) som är isolerade och kommer från kabelknippet till vä om hastighetsmätaren. De skall kopplas till blinkerspilen som finns i hastighetsmätaren (lampan i mitten). Lycka till!

VW 1200 -60
VW 1300 -66

98

Nyna skrev:

Fick göra exakt samma operation på min gamla 59a. På bilden där du visar säkringsdosan så ser du två st kablar (svart/grön och svart/vit) som är ihopkopplade och verkar gå till en sockerbit. De kommer från resp pilholk och de skall du koppla till blinkersomkopplaren på rattstången. Du ser även två st blå kablar (blå/röda enl schemat) som är isolerade och kommer från kabelknippet till vä om hastighetsmätaren. De skall kopplas till blinkerspilen som finns i hastighetsmätaren (lampan i mitten). Lycka till!

Nu börjar det likna någonting, ska kolla på't imorgon, tack!  ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

99

HM
Rensa bort blinkrelä med kablar och koppla 49L och 49H i spaken till pilarna?
49 i spaken ska få ström via D+ säkring?
T 1 med pilar har väl två kontroll lampor? I s f ska + kopplas samman med + till pilarna?
Markerar med frågetcken pga att det är väldigt länge sen jag återställde pilarna på min 58 och minnet är dåligt

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

100

Scrooge skrev:

HM
Rensa bort blinkrelä med kablar och koppla 49L och 49H i spaken till pilarna?
49 i spaken ska få ström via D+ säkring?
T 1 med pilar har väl två kontroll lampor? I s f ska + kopplas samman med + till pilarna?
Markerar med frågetcken pga att det är väldigt länge sen jag återställde pilarna på min 58 och minnet är dåligt

Ska kolla imorgon! ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa