1

Har 2 st frågor!

1:Vart ska den smala kablen som sitter ihop med + poolen sitta ? Ca 1,5m lång!http://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-3d68a028fde4f38b47972fa676f7c4e8.jpg

2:Vad är detta för relä? Och hur ska kablarna sitta om de ens är i bruk! Minns inte hur de såg ut när jag rev av karossen!http://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-55fad9032b48ce5a2c20b6e2659b77da.jpg

2

Ingen som vet ?

3

Det är rätt vanligt att man bygger om elen vid startmotorn. Normalt sitter det inget relä där utan strömmen går från batteriet till tändningslåset och sedan tillbaka till startmotorn. Efter som startmotor solenoiden drar en del ström så är det vanligt att man kopplar in ett relä där. Dvs från batteriet till reläbrytaren och sedan till startmotor solenoiden. Styrsignalen till relät använder man den ordinarie kabeln från tändningslåset. Det är nog detta som är gjort på din bil.

utan vw just nu... :-(

4

Kabel som sitter vid plus Polen och är 1,5 meter lång ska nog sitta ihop med en kabelstam som går fram till tändningslåset om jag inte missioner mig helt.

5

Okej, jävla typiskt när de inte finns kopplings schema på de! Nu koppla jag ialf så att tändningen funka, eller aa ladd lampan lös när man slog på tändningen, men de klicka inget i startmotorn eller nått! Men då menar du att man ska ta den smala kablen och sätta ihop med den som går fram till tändningen ?

Tobias skrev:

Kabel som sitter vid plus Polen och är 1,5 meter lång ska nog sitta ihop med en kabelstam som går fram till tändningslåset om jag inte missioner mig helt.

6

Du har ju fyra kontakter på relät. Som borde vara något av följande.

1.  Går till startmotorns matning
2. Jordad i karossen.
3. Går till solenoiden på startmotorn
4. Går till tändningslåset. Mät på denna om du har spänning när du vrider nycken till startläget.

Angående kabeln från pluspolen så kan det j ha varit vad som helst m du har spänning fram så laddlampan lyser. Jag trodde det kände vara matningen till säkringsdosan.

7

Tack så mycket! Ska kika på de i morrn och mäta lite ICQ/ab Men borde de inte funka att bara ta bort relät och koppla de som de ser ut på El schemat ?

Tobias skrev:

Du har ju fyra kontakter på relät. Som borde vara något av följande.

1.  Går till startmotorns matning
2. Jordad i karossen.
3. Går till solenoiden på startmotorn
4. Går till tändningslåset. Mät på denna om du har spänning när du vrider nycken till startläget.

Angående kabeln från pluspolen så kan det j ha varit vad som helst m du har spänning fram så laddlampan lyser. Jag trodde det kände vara matningen till säkringsdosan.

8

Absolut ska det fungera utan relä men när relät funkar så är dom lite lättare att starta speciellt om man kör med 6v.

9

Bilen lever ICQ/ab