1

Hej på er alla

En del av er kanske vet att jag besökte forumet oftare förr, nu blir det mer sällan. Många järn i elden, intresset för bussar kommer aldrig dö, men tiden jag spenderar på att hänga här får stryka på foten för annat. Och anledningen till att jag börjar på detta vis är för att försöka återspegla mitt problem.

Jag lovade en polare hjälp med hans folkabuss när den skar på väg till Norrtäljeträffen för en herrans massa år sedan (okej inte nittiotal, men jag har tappat räkningen). Det är en mycket fin 75a högtakare och hade en duktigt trött typ3-motor konverterad till stående fläkt. Fattig student som jag var gav jag honom i trettiårspresent ett löfte om att byta motor åt honom, han har det tom skriftligt. På detta ark finns tillagt att jag kan hålla ögonen öppna på en motor åt honom. Till saken hör att mannen i fråga har en stor passion för vintage och folkvagnar, men mekar inte själv.

Ett par resor senare, så fick jag emellertid fatt på en motor åt honom, som han såsmåningom pröjsade. Det är en typ4 1800 och kommer från just en 75a, "en mer fördelaktig motor för en högtakare" tänkte jag. Ett par mektillfällen allena ute i skogen vid hans föräldrars sommarstuga strax söder om Stockholm, där bussen står, så åkte den gamla rovan ur och den nya monterades i. Dock sitter den "nya" inte klockrent på plats, men alla vitala delar finns. Återstår att montera ngn kylplåt, generator och förgasare. Sen har vi ju detaljerna med vajer, slang och el. Men sen kom massor emellan och nu är tid den största bristvaran i mitt liv.

Jag skulle kanske kunna få ihop det själv om jag hade lite bättre förutsättningar, just nu saknar jag ungefär det mest vitala av det man behöver, plats och tid. Mina kunskaper kring typ4 är inte så genuina som de för de kring typ1, som "den skriftliga lappen" först gällde. Och det var ju därför jag gav löftet i första hand, för att ett motorbyte på en buss med typ1-motor är en ganska snabb procedur, men en typ4-konvertering i skogsterräng är en större utmaning. Jag har språkat med Rainier i frågan, men han verkade inte sugen på att anta sig projektet. Ett alternativ till att leja bort det, vilket jag (och säkert ägaren också) helst gör, vore om jag fick tillgång till en lokal i länet under en period, dit vagnen kunde bogseras, så jag kunde anta mig den på mina lediga vardagar. Men det tycks likafullt vara svårt att få till, det är ju en högtakare och man får inte plats med en sån varsomhelst.

Poängen, slutklämmen om man så vill, är att jag sååå innerligt vill att polarn ska få köra buss igen. Han gillar ju vagnarna och jag gillar både honom och hans buss. Jag tror inte att det skulle bli ngt tjafs mellan oss om jag bröt löftet, men "risken" finns ju att han då säljer bussen. Hur skulle ni resonerat? Finns det någon känning på en person som skulle kunna åta sig jobbet att avsluta en motorinstallation? Eller kanske ett förlsag på lokal för mig att husera i?

Jag har ingen aning om var denna tråden kan leda, men jag börjar med att dela med mig av mina funderingar så får vi se var det leder. Och var tålig om jag inte kommer med svar på en gång. Nu är det äntligen ledig helg igen och jag flyr då ut på landet. Jag har säkert missat något, men det kan vara bra att ha delat med sig, iaf bättre än att låta det rinna ut i sanden.

Hade gott vw-folks!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Ring mig vettja:-)

070-834 92 00

bugnbus.se