1

Det finns ett antal tillverkare av nämnda produkt.
"No name" som köpes för ca 200:-
Scat har en variant med stor skalle för ca 400:-
Gene Berg har en dyr (600-700:-) som ser ut ungefär som original (ingen större skalle), men med en tjock planbricka.
CB har också en.

Förmodligen är de flesta tillverkade på samma ställe (förutom Scat och Gene Berg), så det är säkert hugget som stucket var man köper dem.

Hur navigerar jag rätt i detta djungel av bult?
Vilken är att föredra?

Hur hårt skall det dras?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

för att ge dig ytterligare ett alternativ så finns det en engelsk tillverkaresom gör lite längre bult för att användas med tex. GB Eq. remskivor. Jag har denna tillsammans med GB tjockare bricka.

3

Peter S skrev:

Gene Berg har en dyr (600-700:-) som ser ut ungefär som original (ingen större skalle), men med en tjock planbricka.
CB har också en.

Förmodligen är de flesta tillverkade på samma ställe (förutom Scat och Gene Berg), så det är säkert hugget som stucket var man köper dem.

Vilken är att föredra?

Hur hårt skall det dras?

Jag brukar dra dom 60-65 Kpm

4

Lurv skrev:

för att ge dig ytterligare ett alternativ så finns det en engelsk tillverkaresom gör lite längre bult för att användas med tex. GB Eq. remskivor. Jag har denna tillsammans med GB tjockare bricka.

Med den bulten du har är väl för remskivan?

Peter pratar ju om en för svänghjulet. ICQ/ad

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

5

David, Luleå skrev:
Lurv skrev:

Ja my bad... läste för snabbt!

6

Lurv skrev:
David, Luleå skrev:
Lurv skrev:

Ja my bad... läste för snabbt!

Trots allt bättre att läsa för snabbt än att inte läsa alls... ICQ/ag

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-04-13 13:06:27)

Jag tycker att Cb´s bult med bricka är mest prisvärd av svänghjulsbultarna (38mm)
Smörja in bulten med  lite molybden plus brickan o dra åt med cirka 500-550nm
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Undrar när Svwerker skall komma med något inlägg gällande momentet  ICQ/ag

Själv använder jag 1 7/8 bult från BugPack, smörjer gänganoch baksidan av bultskallen med Molykote g-rapid plus. Drar åt detta med ett 1m långt skaft så att den sitter dvs lägger min kropp på ca 60kg bakom ICQ/ad

9

Mohawk skrev:

Själv använder jag 1 7/8 bult från BugPack, smörjer gänganoch baksidan av bultskallen med Molykote g-rapid plus. Drar åt detta med ett 1m långt skaft så att den sitter dvs lägger min kropp på ca 60kg bakom ICQ/ad

Det var well för 10år sen som du paserade 60kg

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

PPRMicke skrev:
Mohawk skrev:

Det var well för 10år sen som du paserade 60kg

Tyst på dig annars är jag inte din kompis längre  Default/lol

11

Ha ha ha  Default/lol

West Coast Volks
Attitude is everything !

12 Senaste redigerad av stickan (2011-04-13 15:09:43)

Mohawk skrev:

Svwerkers inlägg kommer nog...Jag bara väntar. Jag brukar ibland åxå använda bulten med
1 7/8 skalle. Tyvärr så stämmer inte min vikt alls med momentet jag törs använda,om jag inte använder kortare skaft förstås. ICQ/ab

13

Jag lånar tråden lite
Snälla Stickan kan du inte lägga ut en tråd på hur du bygger en formula v motor
med lite tips och trix
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

14

Jag brukar dra de förstärkta skruvarna (bultar är något utan gänga ICQ/ad ) med min kroppsvikt och ett skaft på 70 cm. Borde blir i närheten av 0,007 ksm*.  ICQ/ag

* ksm=kilosverkermeter

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

PPRMicke skrev:

Jag lånar tråden lite
med lite tips och trix
/// Micke

Ja du Micke,det skulle jag gärna göra om jag inte hade slutat med Formel Vee. Det blir svårt med bilder eftersom jag nog inte kommer at bygga nån mer motor. Vi får se hur det blir.

16

stickan skrev:
PPRMicke skrev:

Jag lånar tråden lite
med lite tips och trix
/// Micke

Ja du Micke,det skulle jag gärna göra om jag inte hade slutat med Formel Vee. Det blir svårt med bilder eftersom jag nog inte kommer at bygga nån mer motor. Vi får se hur det blir.

Jag snackade med några gammla rävar här i Gbg som syslade med skruva i Formel vee när det begavsig
Jag blev lite nyfiken om det stämde med den info jag fick
Typ kolvar med tunna ringar / blankpolerade stakar å vev. Sen var dom och borrade in tungsten i veven för en annan balans faktor
sen lurade dom laddningsrelät så dom fick ut mera volt för kraftigare gnista
Plus en del små knep som var i gråzonen
Jag har blivit intreserad av klassis racing pågrund av att man blev inlurad i projekt i 1000cc copen <66
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

17

PPRMicke skrev:
stickan skrev:
PPRMicke skrev:

Jag lånar tråden lite
med lite tips och trix
/// Micke

Jag snackade med några gammla rävar här i Gbg som syslade med skruva i Formel vee när det begavsig
Typ kolvar med tunna ringar / blankpolerade stakar å vev. Sen var dom och borrade in tungsten i veven för en annan balans faktor
Jag har blivit intreserad av klassis racing pågrund av att man blev inlurad i projekt i 1000cc copen <66
/// Micke

Enl reglementet så måste du ha vanliga 1300-kolvar utan kupol och du får heller inte polera vevaxel och stakar. Om dom hade laddning så måste det ha varit på den tiden när man hade 1200-motorer. 1300-motorerna vi körde med har bara fläktaxeln kvar i generatorn.
Har vi träffats föresten? Jag har träffat så förbannat mycket folk inom den historiska racingen men många har man tyvärr glömt namnet på.. ICQ/ab

18

Peter S skrev:

CB har också en.

Vilken är att föredra?

Hur hårt skall det dras?

Jag ser att det sitter en crommollyskruv på mitt senaste "fynd"...
47,5mm....blir 1 7/8" ? - så fort jag får tag i en passande hylsa (för att FÅ BORT DEN) så blir den till salu ;-)
För varför ha en sådan på en 1835:a bromsad till 90 hkr....

19

För att veta rätt moment så måste man ha materialets sträckgräns, resten kan räknas fram. Allt annat är gissningar så jag skulle fråga leverantören om data på skruven.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

20

Men Peter, Berg-BULTEN är inte dyr. Den kostar bara lite mer än de andra ICQ/ae Eller tänk som så att den kostar mellan ½ till 1% av vad en vettig motor kostar.
Dessutom får man med ett ljusblått A4 med all tänkbar information nedskrivet. Och som du själv skriver, så har den 36mm skalle. Alltså ingår hylsan i sitt standard verktygssortiment.

Bay -68. 2021cc med dubbla Weber (bromsad 6/10 till 144hk) och dragkrok.

21

stickan skrev:
PPRMicke skrev:
stickan skrev:

/// Micke

Enl reglementet så måste du ha vanliga 1300-kolvar utan kupol och du får heller inte polera vevaxel och stakar. Om dom hade laddning så måste det ha varit på den tiden när man hade 1200-motorer. 1300-motorerna vi körde med har bara fläktaxeln kvar i generatorn.
Har vi träffats föresten? Jag har träffat så förbannat mycket folk inom den historiska racingen men många har man tyvärr glömt namnet på.. ICQ/ab

Det kan ha träffas på någon tävling
Jag har varit på svenska banor och skruvat sen 97-98 när jag var chassi ansvaig för honda sverige (stcc)
99 var det formula ford
Sen blev det ssk
Innan det jobbade med kart racing i europa med bas i sverige/italien 86-97
I dag är det bara till dragracing som gäller men jag blev inlurad i ett projekt i 1000cc cupen
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

22

Tomas A skrev:

Men Peter, Berg-BULTEN är inte dyr. Den kostar bara lite mer än de andra ICQ/ae Eller tänk som så att den kostar mellan ½ till 1% av vad en vettig motor kostar.
Dessutom får man med ett ljusblått A4 med all tänkbar information nedskrivet. Och som du själv skriver, så har den 36mm skalle. Alltså ingår hylsan i sitt standard verktygssortiment.

Allt är relativt.
Det är mycket pengar, men det är inte dyrt som en viss skåning som jobbar med VW skulle säga.
Jag håller med om att det är en billig investering OM den gör sitt jobb.
Frågan är dock om den är bättre än de andra förekommande bultarna (ja, jag vet att korrekta termen är skruv ICQ/ab).

En hylsa av rätt storlek är inget problem.

Sedan har vi ju originalbulten. Varför har man ratat denna till förmån för eftermarknadsprodukter av svajig kvalitet?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

23

Peter S skrev:
Tomas A skrev:

Allt är relativt.
Det är mycket pengar, men det är inte dyrt som en viss skåning som jobbar med VW skulle säga.
Jag håller med om att det är en billig investering OM den gör sitt jobb.
Frågan är dock om den är bättre än de andra förekommande bultarna (ja, jag vet att korrekta termen är skruv ICQ/ab).

En hylsa av rätt storlek är inget problem.

Sedan har vi ju originalbulten. Varför har man ratat denna till förmån för eftermarknadsprodukter av svajig kvalitet?

Därför att originalbulten går av om man försöker dra den så mycket som man drar dom kraftigare. ICQ/ab

24

Finns det någon firma i Sverige som säljer 1 7/8 bulten jag behöver två stycken.

25

Fredrik.S skrev:

Finns det någon firma i Sverige som säljer 1 7/8 bulten jag behöver två stycken.

Ja,Dalhems har den.