1

Har hört nån gång att man tog till vara på plåten och gjorde skyfflar när hålen till bakrutorna togs upp på splitbubblorna.
Ja eller nej?

Ät gul snö, det kan vara öl.

2

http://www.youtube.com/watch?v=qxIKYiqRC_U
kolla ovan, där snackar de om detta...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Det samma har sagts om Volvo duett.

utan vw just nu... :-(

4

Tobias skrev:

Nja, det tvivlar jag på... Kanske sagt om PV?

Förövrigt är det säkert bara rykten, både vw och PV har ganska tunn karossplåt. Lär bli en ganska vek spade ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Jo men som skyffel duger den, spade nej ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

6

lasslo skrev:
Tobias skrev:

Nja, det tvivlar jag på... Kanske sagt om PV?

Förövrigt är det säkert bara rykten, både vw och PV har ganska tunn karossplåt. Lär bli en ganska vek spade ICQ/ab

Precis PV var det. Enligt ryktet så var det en firma som köpte plåt en av Volvo och när Volvo talade om att dom inte skulle kunna leverera plåten längre för att man skulle komma med en stor bakruta så ska firman ha läckt informationen till pressen. Vore kul att veta om det ligger någon sanning i detta.

utan vw just nu... :-(

7

Jag vill påstå att det är sant. Plåten är 1mm eller strax mer. Om du bockar den och härdar så finns det inga problem att ha den som spade.

Detta skulle ju skett under ww2 så att man tog tillvara på materialet är ju inget konstigt.

Spadar finns ju både i pålsboda och på wolfburgmuseumet

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

8

hur många splitbubblor tillverkades under ww2? gjorde man snöskyfflar av framrutorna?

9

Att spadar finns innebär inte att det var så det gick till, bara att några spadar som skulle kunna vara tillverkade av karossbitar existerar. Jag tror inte att det går att gräva med en sådan spade.  ICQ/ab
Känns väldigt mycket som efterkonstruktioner.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Pålsbodaspaden på kofångaren...

Post's attachments

P5170014.jpg, 158.85 kb, 1280 x 960
P5170014.jpg 158.85 kb, 126 downloads since 2013-04-30 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

11

Sett den i Pålsboda och en i Wolfsburg och jag vill ha för mig att de nitade ihop två plåtar för att få en spade och med det få en kraftigare konstruktion!
Jag tror och hoppas på sant!  ICQ/ag

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

12

Det låter iallafall väldigt troligt enligt mig att man använde plåtarna, nitade ihop dom och skapade en spade. Spara material och tjäna pengar + att dom kunde ge judarna något att arbeta med under förintelsen.

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

13

vet inte. de e ju en rolig tanken men sannolikgheten är väl att spillet gått tillbaka till smältverket då spadar nog tillverkas av något som liknar fjäderstål mer än karossplåt.

även om de varit nitat så hade karossplåt knappast dugit till mer än o skyffla grus

men jag vill tro=)

14

Tobias J skrev:

hur många splitbubblor tillverkades under ww2? gjorde man snöskyfflar av framrutorna?

Hellberg skrev:

Det låter iallafall väldigt troligt enligt mig att man använde plåtarna, nitade ihop dom och skapade en spade. Spara material och tjäna pengar + att dom kunde ge judarna något att arbeta med under förintelsen.

Det blev inte så många av dem som fick en spade då.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

Svwerker skrev:
Tobias J skrev:

Hellberg skrev:

Det blev inte så många av dem som fick en spade då.  Default/lol

utav 6 miljoner döda så tror jag att det va några som fick agera slav iallafall, alla blev ju inte gasade direkt. Det va endast de svagaste och tunnaste som fick kliva in i gas-duscharna  ICQ/ae

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

16

Och avhänsyn till dom som var drabbade, eller har släkt eller vänner som känner  någon så kanske vi lägger ner  diskusitionerna ..
förintelsen och sättet Judar blev behandlade på, är en av fasorna som tyvärr utspelats i krig.
har själv en del släkt i tyskland.
Jag har svårt att tro att man använde den tunna karrosseriplåten till en skyffel ,då det behövs mer till det. men prova vetja..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

jag "har hört" att man gjorde tankhalvor till motorcyklar av sidorutorna också. kolla formen, mkt troligt.  ICQ/ae